Recenze: Kristina Ohlssonová – Lotosové blues

5

Severský detektivní román Lotosové blues přináší pohled na život téměř obyčejného advokáta Martina Bennera a jeho kolegyně Lucy. Oba si žijí poklidným životem, ve kterém míchají dohromady práci i soukromí. Ovšem jen dokud za Martinem nepřijde podivný muž s žádostí, aby jako advokát očistil jeho sestru z obvinění. Sara údajně spáchala pět vražd, a i když se k nim přiznala, cizinec tvrdí opak. Proč má Martin obhajovat ženu, která se ke svým činům přiznala a poté spáchala sebevraždu? Co z toho on sám bude mít?

Lotosové bluesMartin Benner je sympatický hrdina, který i přes počáteční nevoli tento podivný případ přijme. Jak totiž cizinec prorokoval, je natolik zajímavý, že se Martin chce dozvědět víc. Netuší, že tím rozehrává nebezpečnou hru, která ho vtáhne a rozemele, pokud se co nejdřív nedozví, kdo za tím vším stojí.

Martin žije sám, pouze se svou neteří Bellou, kterou adoptoval jako miminko, když jeho sestra s manželem tragicky zahynuli. Odmítl nechat dívku adoptivní rodině kdesi ve vidlákově a tak se vzdal částečně svého soukromého života, aby ho věnoval tomuto děvčátku. Nyní jsou Belle čtyři roky a Martin ji bezvýhradně miluje. Pomáhá mu s ní matka a chůva, stejně jako Martinova kolegyně a občasná milenka Lucy. S Lucy spolu kdysi chodili, ale vztah s někým, jako je Martin, byl natolik komplikovaný, že se s ním Lucy nakonec rozešla. Přesto zůstali přáteli a kolegy a vlastní společnou advokátní kancelář.

Martin s Lucy se stávají zajímavým vyšetřovatelským párem. Rozhodně jsou netradiční, neboť nepřistupují k problému z policejního hlediska, a přesto mohou nahlížet jako advokáti do papírů týkajících se dřívějších výslechů apod. Tak také začnou s prvotním pátráním. Zatímco Lucy o Sařině vině nepochybuje, vždyť se koneckonců přiznala, Martin je přesvědčen, že Sara byla pouze obětí nějakého mafiánského komplotu. Ukazuje se, že jeho instinkt byl možná správný. Přesto si ani chytrý Martin neuvědomuje, do jakého nebezpečí se žene a že tím ohrožuje nejen sám sebe, ale i svou maličkou rodinu.

Nejedná se o žádný drsný thriller, kde by se hemžily mrtvoly, kulky lítaly vzduchem či tekly hektolitry krve. Toto je čistě detektivní pátrání na základě toho, co se událo v minulosti. Přesto se za půlkou příběh víc zdramatizuje, když se objeví další mrtví, u kterých je naprosto jasné, že je nemohla sprovodit ze světa mrtvá Sara. Kdo to tedy byl? Mají tyto vraždy něco společného s těmi pěti, ze kterých byla Sara obviněná? Nebo je to jen výstraha pro Martina, aby se nemotal do uzavřeného případu a neotvíral staré rány?

Musím se přiznat, že po přečtení posledních tří románů z první série Kristiny Ohlssonové jsem čekala něco podobného. Lotosové blues ale přineslo úplně nový, originální příběh, nové hrdiny i nový způsob zpracování. Pátrání po případu, který je již dávno uzavřen a připomíná trochu archivní bádání historika, mi bylo velmi sympatické a blízké. Navíc Ohlssonová dokázala, že i v této detektivce dokáže udržet mysl čtenáře napnutou do poslední stránky a vlastně ještě dál, neboť příběh zůstane hodně otevřený. Osobně sice nemám otevřené konce ani takto rozpracované série ráda, ale podařilo se mi si čtení Lotosového blues dobře načasovat. V mé knihovně již čeká na přečtení další díl Miovo blues, ve kterém se má celý případ konečně uzavřít, a já se do něj ihned pustím.

Pokud máte rádi severské detektivky a ještě jste od Kristiny Ohlssonové nic nečetli, určitě vám mohu tuto dvoudílnou sérii doporučit. Druhý díl Miovo blues vychází v nakladatelství Kniha Zlin právě v těchto dnech.

Název knihy: Lotosové blues
Autor: Kristina Ohlssonová
Překlad: Luisa Robovská