Recenze: Manel Louleiro

Mnozí lidé považují zombie apokalypsu za reálnou budoucnost, nejvyděšenější jedinci si dokonce pořizují různé bunkry a zařízení, která by  jim měla ve světě zaplaveném zuřivými nemrtvými zajistit větší šanci na přežití. V Americe dokonce v roce 2011 vyšel dokument CONPLAN 8888, zahrnující podrobný návod, jak se chovat při ohrožení lidské civilizace zombiemi. Internet pochopitelně nabízí mnoho rad, jak se v takové situaci zachovat. O oživlých mrtvolách a zkáze, kterou mohou způsobit, se mluví relativně často, existují pádné argumenty, které dokazují, že se může stát skutečností. Ale zdali světu opravdu hrozí zaplavení slintajícími příšerami, to je stále jen otázkou.

knihaJako námět na film nebo knihu posloužila zombie apokalypsa už několikrát. Přiznám se, že pro filmy tohoto typu mám zvláštní slabost. Když jsem se dozvěděla o Apokalypse Z, bylo definitivně rozhodnuto. Minimálně tématem se mi autor skvěle trefil do noty. Do prvního dílu Apokalypsy Z s podtitulem Začátek konce jsem se pouštěla téměř v euforii.

Manel Loureiro pojal svoje dílo stylem blogových a později deníkových zápisků, které si poctivě píše mladý španělský právník. Díky tomu dostává celý příběh osobitý ráz, je čtenáři vyprávěn hezky za čerstva z první ruky. Skutečnost, že se děj netradičně odehrává ve Španělsku, přidává knize další plusové body. Hlavní hrdina na mě působil sympaticky, velmi záhy jsem si ho oblíbila, neboť mu v náročné situaci nikdy nechyběl ironický humor ani určitý nadhled. Pozitivní názor na něj trochu kazí fakt, že během napínavých tří set stran ani jednou nepadne jeho jméno, takže pro mě zůstává jen bezejmenným španělským soudním obhájcem. Na jednu stranu mi přijde fascinující, že autor se dokázal vyvarovat vyslovení jeho jména, čímž ale zabránil jisté intimitě mezi postavou a čtenářem a možnosti se do ní opravdu vžít.

Živých lidí, tudíž dalších důležitých aktérů v Apokalypse Z, pochopitelně není zrovna hodně. Když už se ovšem na scéně někdo objeví, stojí za to. Postavy jsou zajímavé, v některých případech až kontroverzní, s dobře propracovaným charakterem. Čtenářově pozornosti nejspíš neunikne, že si hlavně na těch důležitějších dal autor záležet. Významnou roli hraje též jeden domácí mazlíček – perský kocour Lucúlo, jenž tak bláznivé situaci dodává ještě větší nádech absurdna, ovšem zároveň dělá ze svého majitele skutečného člověka.

Na knize oceňuji, že působí velmi střízlivě a realisticky. Detailně popsaný postup nákazy považuji za důkladně promyšlený a vlastně i logický. Že se autor občas nevyhnul drobným nepřesnostem, přejdu mávnutím ruky, neboť se mu skvěle podařilo stvořit obraz hroutícího se světa. Co se týká následujícího děje, stále se pohyboval v mezích uvěřitelnosti, z mladého právníka se nestal žádný superhrdina kosící zástupy nemrtvých po stovkách a převádějící kaskadérské kousky hraničící se šílenstvím, jeho boj o přežití byl krkolomný, nejistý, zkrátka lidský.

Děj se samozřejmě točí okolo snahy přežít a nestat se oživlou mrtvolou, což je sice logické, ale jako náplň knihy se mi to zdá docela chabé. Autor tento problém naštěstí kompenzoval drobnějšími epizodními zápletkami, které sice příběh okořenily, bohužel se někdy stalo, že je Manel Loureiro zapomněl ukončit či řádně vysvětlit.

Apokalypsu Z bych ohodnotila jako čtivé, svižné, pochopitelně brutální a krvavé, ale překvapivě i zábavné dílo s dávkou cynického humoru, týkající se zombie tématiky. Tempo občas bohužel kolísalo, zpomalovalo, upadalo do jednotvárnosti, za což nejspíš může relativně velká absence klasických dialogů a naopak přemíra popisných částí. Tento nedostatek se projevoval především ke konci díla, naštěstí si autor připravil ještě jedno překvapení na závěr, proto se máme v dalších dílech na co těšit.

Myslím si, že pro milovníky zombií či apokalyptického žánru je Apokalypsa Z nezbytností, ze které si pravděpodobně odnesou dobré dojmy.

Název: Apokalypsa Z
Autor: Manel Louleiro