Recenze: Danny Wallace – A co když je to ta pravá?

5

Je v tom dívka? Samozřejmě! Vždycky je v tom totiž nějaká dívka. Nebo si to aspoň myslí Jeason Priestley, hlavní postava knihy A co když je to ta pravá?, který sice nosí jméno hrdiny ze slavného seriálu Beverly Hills 90210, ale tím dotek slávy v jeho vlastním životě také končí. Může na tom něco změnit Ta Dívka? Protože co když zrovna ona je ta pravá?

A co když je to ta pravá?V životě každého člověka se někdy objeví událost, kterou nezvládne ustát tak, jak by měl. Jeason Priestley ve své zatěžkávací zkoušce také neobstál, ovšem cena, kterou za to zaplatil, byla snad až příliš vysoká. Přišel o milovanou přítelkyni Sarah, skončil v bytě svého podivínského kamaráda Deva nad místem, o kterém si všichni myslí, že je bordel, ale není, a ke všemu mu jeho okolí neustále jen připomíná, že by měl konečně dospět. Kladně by snad šlo vnímat aspoň to, že opustil neuspokojivou práci učitele a našel odvahu začít psát do novin – kdyby ovšem neskončil u druhořadých recenzí.

A uprostřed období, kdy se všechno zdá být úplně na nic, kdy se musí smířit s tím, že expřítelkyně Sarah prožívá nejkrásnější chvíle života po boku jiného muže, potká Jeason na Charlotte Street cizí dívku, které pomůže nasednout do taxíku. Z několikavteřinového setkání mu zůstane v rukou její jednorázový fotoaparát, na který zasypaná taškami zapomněla, a v hlavě vzpomínka na jeden prchavý pohled a letmý úsměv. Co všechno může takový okamžik vyvolat? Zvlášť, když se do toho vloží Jeasonovi přátelé a rozhodnou se začít onu dívku hledat. Jaký příběh skrývá několik fotografií z laciného fotoaparátu? Může být pro Jeasona tou pravou Ta Dívka z Charlotte Street, nebo ho jen nevědomky dovede k někomu, koho dávno zná?

Knihu A co když je to ta pravá? bych nazvala umírněnou romantikou. Stejně jako v životě, hraje i v tomto románu láska důležitou roli, ale spíš než ústředním motivem se stává jakousi spojující nití. Díky hledání Té Dívky nachází Jeason své nejlepší přátele a do značné míry i sám sebe. A zatímco věří, že je třeba „hýbat věcmi“ a jít za svými sny, život hýbe věcmi po svém a vede ho na místa, na kterých by nečekal, že se vůbec může ocitnout. Někdy se něco podaří, jindy se zdá všechno černé, ale nakonec všechno skončí přesně tak, jak má.

A co když je to ta pravá? je rozhodně jedním z nejlepších románů, které jsem v poslední době četla. Vtipný a originální styl Dannyho Wallace vás uchvátí od první kapitoly. A i když je příběh sám o sobě velmi jednoduchý, stejně budete hltat jednu stránku za druhou. Žádné předvídatelné zápletky, žádná klišé – jen výborně napsaná kniha o jednom obyčejném chlapíkovi a jednom pozoruhodném okamžiku.

Začínal jsem si myslet, že bych mohl být konečně sám sebou.
Život někdy není kouzelný, to víte stejně dobře jako já. Někdy je život všední. Je to cesta k zámečníkovi v uspěchané polední pauze. Je to světlo a pištivý bzukot žárovky s přepáleným vláknem. Je to váš soused, který se zastaví, aby vám řekl, že jste nechali v autě rozsvícená světla.
Ano, zřídka je to něco jiného. Možná je to pohled od dívky na Charlotte Street, například. Ale jak dlouho potrvá, než ten pohled vyprchá? Jak dlouho můžete těžit z jednoho pohledu?
Pokud bych to chtěl vyřešit nějak sám, dal bych přednost něčemu praktickému. Tam venku je příliš mnoho tuláků, kteří měli velké sny.
A taky tu byly věci, jež čekaly na vyšetření. Moji přátelé. Můj vlastní byt. Moje práce.
Z
ájem Zoe byl milý, ale byl to zájem někoho, kdo chtěl jenom slyšet závěr příběhu. Nebyla to ona, kdo se musel zvednout a dovést to ke konci. Dovést to ke konci bylo těžké. Chtělo to úsilí a čas a…no…teď jsem měl práci. Místa, kde být, a věci, které udělat. A plány, měl jsem plány. (Str. 328)

Název knihy: A co když je to ta pravá?
Autor: Danny Wallace
Překlad: Hana Netušilová, Kristýna Vítková