Recenze: Delphine de Vigan – Podle skutečného příběhu

5

Francouzská prozaička Delphine de Vigan přichází s novou knihou. Vydalo ji nakladatelství Odeon v řadě Světová knihovna Odeon a přineslo tak čtenářům příběh, kde se stírají hranice mezi skutečností a fikcí, kde od začátku až do konce nevíme, zda čteme silně biografický příběh, nebo bravurně napsaný psychologický thriller.

Podle skutečného příběhuHlavní hrdinkou je sama autorka – Delphine. Vystupuje zde jako spisovatelka, která před časem vydala svou nejnovější knihu založenou na biografickém materiálu. Kniha a její obsah jsou natolik intimní, že si brzy uvědomí, že zveřejnit takové informace nebylo nejrozumnější. Začnou jí vadit diskuze se čtenáři, jejich otázky „na tělo“, vyptávání, co napíše „po tomhle“? Zkrátka zjistila, že se stále víc straní veřejnosti. Proto si naordinuje krátkou pauzu a jde se odreagovat na večírek se svými kamarádkami. Tam se setká s tajemnou L., která ovlivní následující měsíce jejího života.

Zdá se, že L. je dokonalá žena, která si s Delphinou velice rozumí. Předvídá její myšlenky, ocitá se vedle ní ve chvíli, kdy potřebuje pomoc, je empatická, inteligentní a velmi ráda diskutuje o knihách. Ostatně sama je jakousi stínovou autorkou, která píše životopisy slavných, ale zůstává v anonymitě. Delphininým posledním románem je naprosto fascinovaná a když zjistí, že se Delphine chystá začít psát novou knihu – fikci, začne jí to rozmlouvat. Přesvědčuje ji, že psaní fiktivních románů už dnes nemá smysl, že to nikoho nezajímá a jediné knihy, které mají hodnotu, jsou založeny na skutečnosti. Delphine je vystavena jejímu tlaku, aniž by si to sama uvědomovala. Dojde to až tak daleko, že nejenže není schopná psát knihu, ale nedokáže už odpovědět na email, dokonce ani nezapne počítač, aniž by se o ni nepokoušely mrákoty.

V tu chvíli se opět objevuje na scéně tajemná L., aby Delphine pomohla. Vyřizuje za ni korespondenci, dokonce za ni napíše článek, který měla dlouho dopředu nasmlouvaný a nejde od toho couvnout.

Autorka dávkuje příběh pozvolna a po drobných částech. Mezi důležitými střety s L. a jejími nekonečnými monology, plnými sebestřednosti a zaujetí Delphinou, se dozvídáme o životě obou žen. Zjistíme, že dokonce kdysi chodily do společné třídy na spisovatelském kurzu, přestože Delphine si z té doby přítomnost L. vůbec neuvědomuje. A v tu chvíli si čtenář začíná říkat, že tady něco nehraje…

Kdo je ve skutečnosti L., která nemá žádné přátele, manžel zemřel strašlivou smrtí a o matku přišla poměrně hodně bolestně, ještě v dětství? Proč žije v pronajatém bytě, kde všechno vypadá nedotčené, jako v katalogu Ikea? Jak je možné, že se objeví Delphine po boku vždy, když se jí něco přihodí, a okamžitě začne „pomáhat“? Je to všechno náhoda a intuice empatické L., nebo je to plánovaná vypočítavost a vlezlost? V určité chvíli se L. spíš než jako kamarádka chová jako stalker. Může být pro Delphine nebezpečná?

Příběh autorky o sobě samé je nesmírně zajímavé téma, hodně intimní, ale o to napínavější a emotivnější. Tím spíš, že do samého závěru (a možná i poté) nevíme, zda čteme autobiografi, nebo fiktivní román. Autorka proměnila vztah dvou žen v překvapivě silný psychologický thriller. Příběh, který dlouhou dobu vypadá naprosto nevinně a my si říkáme, proč tohle všechno vlastně vypráví, se zvrtne v napínavé čtení, kde jedné z žen jde dokonce o život.

Mám opravdu hodně ráda thrillery a psychologické thrillery ještě víc. Fascinuje mě, když autor dokáže manipulovat se svými postavami tak, že nakonec sám čtenář neví, na čem je, a uvědomuje si, že autor manipuluje i s jeho myslí. Delphine de Vigan se chopila tohoto žánru tak dokonale, že stvořila román, kdy si nejsme jisti sami sebou. Nevíme, zda věřit jedné, nebo druhé hrdince, přemýšlíme, nakolik autorka píše pravdu a nakolik fikci, jestli vše myslí vážně, nebo si s námi hraje.

Od Delphine de Vigan jsem dosud nic nečetla. Po této knize se však na její další tvorbu zaměřím, protože kniha Podle skutečného příběhu mě velmi zasáhla, nutila mě přemýšlet a to i po dočtení. Určitě na ni budu ještě hodně dlouho myslet.

Pokud máte rádi psychologické thrillery, kdy si autor hraje nejen s postavami, ale i se čtenáři, Podle skutečného příběhu vám rozhodně mohu doporučit. Vynikající kniha!

Název knihy: Podle skutečného příběhu

Autor: Delphine de Vigan