Recenze: E.J Copperman a Jeff Cohen – Otázka ztracené hlavy

5

Máte rádi detektivky, kdy musíte řešit nezvyklé záhady? Kniha Otázka ztracené hlavy E. J. Coppermana a Jeffa Cohena takovou neobvyklou záhadu přináší. Kam se mohla ztratit hlava Miriam Masters-Powellové? Odpověď není jednoduchá a hlavní hrdina Samuel se při jejím řešení dostává do nejedné nebezpečné situace. Ale nejen otázka je v této knize neobvyklá, i hlavní hrdina má zvláštní zvyklosti.

Otázka ztracené hlavyJe dobře, že nejsme všichni stejní, ale lišit se moc, to taky není lehké. Samuel Hoenig se liší a to zejména ve vnímání emocí ostatních lidí, má totiž diagnostikován Aspergerův syndrom, což je porucha autistického spektra. Dost mu to komplikuje život, ale Samuel si nestěžuje. Rozhodl se svou odlišnost brát spíš jako výhodu. Je chytrý a jeho schopnost rychlé analýzy je výjimečná. Založil si malou firmu, která se specializuje na zodpovídání otázek. Chcete vědět, kam se poděl váš zvířecí miláček, nebo vás zajímá, jaké bude zítra počasí v Austrálii? Klidně se zeptejte. Vše probíhá celkem v klidu a bez zbytečného vzrušení, dokud za Samuelem nepřijde doktor Marshall Ackerman a nepoloží zásadní otázku: „Kam zmizela hlava Miriam Masters-Powellové?“

Pokynul nám, abychom si vzali obleky, které visely na hácích na vnitřní straně dveří. Byly ze žlutého plastu, s kuklami, ve kterých byl takový průzor, aby bylo vidět ven. Měl jsem nutkání se zeptat, jestli přede mnou ten oblek někdo nosil. Tušil jsem, že asi ano. Taky mě zajímalo, jak se čistí, ale přemohl jsem se. Nechápu proč. Paní Washbburnová chvíli váhala, dost možná ze stejného důvodu, třeba má klaustrofobii nebo je jinak choulostivá, ale i ona se zhluboka nadechla a natáhla si oblek přes své oblečení. (Str. 32)

Svou poruchu autistického spektra Samuel vnímá jako povahový rys. Aby se dokázal vyrovnat s běžným životem, sestavil si denní rituály, které mu dodávají pocit jistoty. Musí pravidelně cvičit, pravidelně pít a jíst, a to za všech okolností. S rozpoznáváním emocí ostatních lidí mu pomáhá jeho matka a nová asistentka, paní Washburnová. Obě mu vždy dobře poradí a vytvářejí spojení mezi Samuelem a okolním světem.

Kniha Otázka ztracené hlavy na sebe vzala dva zásadní úkoly. Jejím hlavním cílem je samozřejmě pobavit čtenáře, druhým úkolem je také poučit. Máme možnost pozorovat, jaké jsou pocity a chování lidí s Aspergerovým syndromem. Ano, jistě si o této poruše lze přečíst odbornou literaturu, ale tady je možnost vidět přímo do hlavy Samuela a on se svěřuje se svými úzkostmi. S tím, jak vnímá okolní svět a jak je pro něj těžký kontakt s ostatními lidmi. Snaha přizpůsobit se je pro Samuela prioritou.

Kniha je napsaná velmi poutavě a je plná humorných situací, které nás pobaví. Detektivní zápletka je napínavá. Nechává čtenáři prostor hledat svého pachatele a přemýšlet nad možným řešením. Pozorujeme logické úvahy Samuela, jeho schopnost analýzy, která snad dokáže vyřešit každý problém. Jeho zvláštnosti nás pobaví, například určování povahy lidí podle jejich oblíbených písní od Beatles. V knize najdeme i sporné pasáže. Neschopnost policie řešit i triviální problémy, kdy si s radostí nechá poradit od laika, je až zarážející. Vážně by u policie mohli pracovat až tak neschopní hlupáci? Dokonce si policie sama pomoc Samuela vyžádá a ptá se ho, jak a co má udělat.

Kniha Otázka ztracené hlavy splňuje vše, co od detektivky očekáváme. Má ale i něco navíc, můžeme e na chvilku podívat na svět očima člověka, který má Aspergerův syndrom. Třeba nám to pomůže pochopit jejich vnímání světa.

Název:  Otázka ztracené hlavy

Autor: E.J Copperman a JeffCohen

Překlad: Markéta Musilová