Recenze: Kiera Cassová – Šťastně až navěky

5

Hledání pravé lásky a štěstí pokračuje. Nakladatelství CooBoo přináší na český trh sbírku povídek Šťastně až navěky z knižní série Selekce Kiery Cassové. Pokud vás zajímá, jak se seznámili Maxonovi rodiče, co mladý korunní princ cítil, když poprvé spatřil Americu, či jak se Marlee zamilovala, neváhejte a po knížce sáhněte. Tato sbírka vám poskytne odpovědi na zmíněné otázky a ještě mnohem víc.

Šťastně až navěkyPříběhy doplňují prvním tři knihy, tedy Selekci prince Maxona. Hlavní čtyři povídky sbírky se vztahují k následujícím postavám: Amberly (Královna), Maxonovi (Princ), Aspenovi (Strážce) a Marlee (Miláček). Uvádí je autorčiny předmluvy, ve kterých vysvětluje, co ji k napsání příběhů těchto postav vedlo. Jednotlivé příběhy se skládají z kapitol a jsou doplněny ilustracemi. Cassová se snažila o zachování časové posloupnosti, ne vždy se ale podařilo, jelikož se události překrývají. První dva příběhy jsou strukturovány chronologicky. V povídce Strážce ale autorka vypráví jen některé Aspenovy reakce na podněty z palácového života. První část Miláčka je v retrospektivě, další se naopak uchyluje k oblíbené segmentaci příběhu. Z pohledu Celesty – na osmnácti stránkách si můžeme přečíst, jak některé události vnímala tato postava. Z jedenácti stránek v povídce Komorná se zase dozvíme, jak Lucy reagovala na odhalení Aspenova předchozího vztahu. Ke konci na nás čeká povídka Druhé výročí, která popisuje oslavu Maxonových narozenin a Američin dárek pro něj. Dle přebalu knížky se jedná o bonusový epilog k První. Převážná většina povídek je psaná v ich-formě. Výjimku tvoří poslední stránky knihy, ze kterých zjistíme, jak se vedlo třem finalistkám Maxonovy Selekce.

Povídka, kterak Maxonovi rodiče ke štěstí přišli, je stručná. Na Maxonovu volbu byly potřeba tři knihy, k nastínění Clarksonovy Selekce si vystačila autorka s osmdesáti třemi stranami. Dle přebalu knihy by také čtenář mohl získat dojem, že Maxon bude líčit svůj vztah k jiné dívce. Sice se vážně dočkáme popisu takového vztahu, ale jinak se příběh točí okolo jeho vnímání Selekce a prvních okamžiků s Americou. Co se Aspena týče, tak by mě zajímalo, jak se dostal do paláce, ale běda. Autorka popisuje už jeho působení jako strážce, o tom, jak ho vůbec napadlo toto zaměstnání a jaké podmínky musel splnit, nepadne ani slovo. Dál odůvodňuje (chabě), proč dal Americe kopačky a nyní o ni opět usiluje, jako i jeho setkávání s komornými. Z Lucyina pohledu pak už zase čteme o jejich vztahu. Marliina část nabízí popis jejího sbližování se strážcem, ale i mírnou kritiku Američina chování.

Kouskování povídek se mi nelíbilo, stejně jako výběr podnětů, na které byly popsány reakce charakterů. Tak jednu chvíli máme Aspena zamilovaného do Americy, v další chvíli zase do Lucy. Celesta si s Americou vyříkala situaci, tento důležitý konflikt vedoucí ke změně Celestina chování je ale zmíněn pouze ve vzpomínkách. Důležité události chybí, přesto je na ně odkazováno. Pokud nechcete tápat, doporučuji si nejdříve přečíst první tři knihy.

Všechny postavy více méně působí až moc ideálně a nevykazují přílišné vady charakteru. Král Clarkson je výjimkou potvrzující pravidlo, mohlo by ho ale omluvit prostředí, ve kterém vyrůstal. Vykreslené charaktery tím pádem působí ploše. Ploše ostatně působí někdy i ilustrace, které zpodobňují postavy. Jsou pěkné, ale připomínají zidealizované omalovánky.

Tato knížka je další částí série Selekce. Doplňuje a částečně i navazuje na první tři díly, tedy na Maxonovu Selekci, a předchází událostem Dcery. Můžeme se blíže seznámit s příběhy jiných postav, třeba neúspěšných finalistek Selekce. Pokud jste fanoušky této knižní série, neváhejte a knížku si přečtěte.

Název knihy: Šťastně až navěky

Autor: Kiera Cassová

Překlad: Nika Exnerová