Recenze: Victoria Aveyardová – Křišťálový meč

Křišťálový meč je pokračováním úspěšné série Rudá královna. Už podruhé se můžeme nechat unášet napínavým dějem, odehrávajícím se v zemi, kde jsou lidé rozděleni na Rudé (obyčejní lidé, sloužící, kterým teče červená krev) a Stříbrné (ti vládnou, ovládají určitý druh sil, jsou velmi mocní, nelítostní a chladní).

kristalovy-mecPoté, co Cal i Mare opustí smrtící arénu překvapivě živí, začíná jejich boj o přežití. Stávají se nejhledanějšími osobami v říši. A nynější král, který oba zradil, je chce co nejdřív dopadnout, a za každou cenu. K tomu využívá i nevinné obyvatele.

Mare se vydává na nebezpečnou výpravu a snaží se zachránit co nejvíc novokrevných, jejichž geny jsou zmutované a nejsou ani Rudí, ani Stříbrní. Ovšem oplývají nejrůznějšími dovednostmi, například létají, umí změnit podobu nebo umí léčit. Jsou mocnější než samotní Stříbrní, ale je jich málo a většina o svých schopnostech nemá ani zdání nebo je neumí používat. Mare a její skupina hledačů musí během cesty překonat mnoho překážek a zároveň se snaží nespadnout do králových lstivých pastí.

Hlavní hrdinkou a vypravěčkou příběhu je opět Mare Barrowová, která od prvního dílu prošla velkou proměnou. Z mladé, chudé a zkušené zlodějky se stala obávaná bohyně blesků. Objevila své nadání, rozvíjela ho a zjistila, jak je mocná. V křišťálovém meči se projevuje, jak je hrdinka nesmírně nelítostná a sebestředná. Ve druhém díle se víc projevila a také značně pozměnila její povaha. Mare bojuje nejen s mnoha nepřáteli, ale také sama se sebou.

Kniha obsahuje 25 kapitol a epilog. Výrazně jsem postrádala mapu, kterou většina fantasy knih mívá. O to víc, když se cestuje opravdu pořád a téměř celá kniha se zabývá hledáním novokrevných. Já se chvílemi ztrácela v tom, kde přesně se zrovna nacházíme.

I když jsme se v ději moc neposunuli, (těžištěm příběhu je především hledání novokrevných), tak se kniha dobře čte a je napínavá. Překvapivý závěr celkově vylepšil bilanci knihy a otevřený konec navnadil na pokračování, které by mělo v Americe vyjít na začátku příštího roku.

Victoria Aveyardová  je mladá autorka, která vyrostla na malém městě ve Spojených státech amerických. Vystudovala scenáristiku a momentálně píše knihy a scénáře v Los Angeles. Nyní pracuje na třetím dílu série Rudá královna. Víc o americké autorce na webových stránkách http://victoriaaveyard.com/.

Ukázka:
Jsem meč zrozený z blesků a z Calova ohně, ale i z Mavenova ohně. Jeden z nich už mě zradil a ten druhý mě může kdykoli opustit. Já se ale zlomeného srdce nebojím. Ani bolesti. Spoléhám se na Cala, na Kilorna, na Shadea, že spolu zachráníme tolik novokrevných, kolik jen půjde, protože se bojím, abych nezůstala sama. Abych se jednoho dne neprobudila do prázdnoty, kde nebudou ani mí přátelé, ani rodina. Kde nebudu ničím než jediným bleskem v temnotě osamělé bouře. Kde mi společnost bude dělat jenom Maven. Jenom stíny a duchové. Pokud jsem skutečně meč, jsem meč z křišťálu. A začínám se tříštit.(str.239)

Název: Křišťálový meč
Autor: Victoria Aveyardová
Překlad: Alžběta Kalinová