Recenze: Reinhold Messner – Pád nebes

1 1 1 1 1 (7 hlasů)

„Žádná hora na světě nemá tak nezaměnitelný obrys jako Matterhorn. Ze všech stran působí nepřístupně. Nikdo neví, co obyvatelé Walliských Alp pociťovali nebo co si mysleli při pohledu na „Horu“, jak tento vrchol nazývají dodnes…“

pad-nebesReinhold Messner, nejslavnější horolezec současnosti, přináší poutavý příběh o prvních pokusech o dobytí Matterhornu, ale také o přátelství, odpovědnosti, strachu, zklamání nebo horolezeckém štěstí.

Reinhold Messner je autorem knihy, zachycující první pokusy o zdolání Matterhornu, velmi populární hory. Napínavost děje jednoznačně zvyšuje souboj dvou výprav. V čele jedné je zkušený horolezec a horský vůdce Jean-Antoine Carrel, jenž zná tuto horu nejlépe ze všech. Jean-Antoine Carrel proslul svým přístupem k hoře, proto se o něm dozvídá Edward Whymper, z počátku pouze ilustrátor panoramat, později ten, který se vydá z druhé strany a pokusí se dosáhnout Matterhornu jako první.

Tito dva muži se nejprve pokusili zdolat horu několikrát také společně, avšak v roce 1865 stojí „proti sobě“, každý se svou družinou z opačné strany. Jean-Antoine Carrel, nebo Edward Whymper? Kdo s koho? Pokud se chcete dozvědět, kdo byl nakonec tím prvním, který zdolal Matterhorn, tak si knihu Pád nebes určitě přečtěte.

Kniha je rozdělena na 42 kapitol, doslov a přílohy, ve kterých čtenář najde přehled důležitých pokusů o výstup na Matterhorn. Při prvním prolistování také zaujme několik pěkných černobílých ilustrací, doplňujících poutavost příběhu. Nejvíc čtenářů kniha nalezne pravděpodobně u horolezců nebo fanoušků zejména historie horolezectví. Napínavý děj ale vtáhne do děje každého a čtenář bude mít problém zavřít knihu, dokud ji nedočte až do konce a nedozví se, která ze dvou výprav a ze které strany (italské či švýcarské) se na vrchol Matterhornu dostane jako první. Avšak není to pouze o tom, aby se horolezci dostali na vrchol, musí se také dostat zpět ve zdraví dolů, což se ne vždy a také ne všem musí podařit.

Autorem publikace je Reinhold Messner, italský horolezec, cestovatel a také spisovatel. Reinhold Messner je zároveň první horolezec, který zdolal všech čtrnáct osmitisícovek.
Mezi jeho vydané knihy v nakladatelství JOTA patří Západní stěna, vydaná v roce 2010. Mimo tuto knihu je autorem další desítky knih, ze kterých bylo okolo třiceti přeloženo do češtiny.

Ukázka z 23. kapitoly – výstup na Matterhorn:
„Pánové jsou na Matterhornu. Jsou vidět!“ Hosté vybíhají před hotel a zírají do vzduchu. Poté hledí směrem k vrcholu Matterhornu. Nevidí nic. Jen jeden z vůdců má pocit, že vidí na sněžné plošině ramene hory pohybující se černé tečky.
Když skupina traverzuje z východní strany doprava k severní, přichází ke klíčové pasáži. Tam Croz a Taugwalder mění pořadí mužů. Croz nyní jde napřed, následují Whymper, Douglas, Taugwalder syn a Hudson; Hadow a starý Peter Taugwalder jdou jako poslední. Druhý Taugwalderův syn, který opustil skupinu po bivaku, se již stihl vrátit do Zermattu. Nahoře si Whymper musí stále znovu nechat pomáhat Crozem přes strmé úseky.
„Nejobtížnější část je za námi.“ Říká Croz, když dosahují vrcholového sněhového pole.
„Matterhorn je náš!“ volá Whymper.
Zbývá jim zdolat posledních šedesát výškových metrů po pevném sněhu. Whymper ví, že Italové vyrazili před čtyřmi dny z Breilu. Byli již tu? V obavě, že by mohli dosáhnout vrcholu před nimi, nasazuje ostré tempo.
(s. 119)

Název knihy: Pád nebes
Autor: Reinhold Messner