Recenze: Naďa Horáková

Minulost a současnost. Středověk a dvacáté století. Mrtví a živí. To vše se střetává v knížce známé české autorky Nadi Horákové. Tajemství Anny z Lampersdorfu začíná v hlubokém středověku, ale dovede čtenáře až do současnosti. Poznáme staré legendy a jejich původ i srdceryvný příběh, který by sám o sobě zasloužil románové zpracování. Zjistíme také, jak může legenda ovlivnit myšlení našich současníků a že někdy je prostě lepší nechat minulost spát.

knihaNaďa Horáková zvolila zvláštní styl zpracování, který ale – jak je vidno – čtenářům vyhovuje a líbí se. Kniha Tajemství Anny z Lampersdorfu totiž není žádná novinka, poprvé vyšla už v roce 2002 a nyní nakladatelství Moba umožnilo nové vydání.

Horáková čtenáře nejprve přivádí do hlubokého středověku, do doby, kdy se pohanská božstva pomalu vytrácejí a lidstvo se seznamuje s křesťanstvím. Na konci prvního tisíciletí kdesi na Moravě žije kněz vyznávající staré náboženství. Ve vesnici koluje legenda, že až se narodí ve stejný den dva chlapci, jeden blond a druhý černý, dojde k oběti ve jménu bohů. Starý kněz už pomalu umírá a legendu si vyloží po svém. Odejde do svatyně i s chlapci a nechá se zazdít. Ještě před tím však udělá určité opatření…

V další kapitole se posouváme v čase do 13. století. Poznáváme pána Ulvské tvrze – Jiříka – i jeho problematického syna Jana. A seznamujeme se také konečně s krásnou Annou z Lampersdorfu, která si Jana bere za manžela. Jejich manželské soužití je složité a dlouho nepřichází žádný potomek. Proto je Anna donucena udělat neobvyklé rozhodnutí. Jejím věnem se stanou dva cínové talíře a dva poháry s motivem holubic, jež se mají střetnout zobáčky. Stane se však něco, co část pokladu rozdělí a na mnoho let odloučí od majitelky.

Konečně se dostáváme do současnosti. Horáková nám představuje poněkud krkolomně a až zbytečně rozvláčně hlavní hrdinku Anežku a její milenecký život, který je velmi divoký. Když se konečně prokoušeme jejími pokusy a omyly v lásce, přenášíme se o několik let dál a poznáváme Anežku už jako vdanou ženu a matku. Její chaotický život s muži však pokračuje…

Poměrně dlouho – až za polovinu knihy – trvá, než se Horáková dostane k hlavnímu tématu  – pátrání po pokladu Anny z Lampersdorfu. I do té doby je však kniha velmi čtivá, přestože jsem si mnohdy říkala, jestli by některé pasáže nešlo vynechat. Autorka nám postupně představuje všechny hlavní aktéry, Anežčina manžela, syna, kamarádku Vandu, bývalé milence Anežky i mužného archeologa, který se jako zázrakem se všemi zná a spojí je dohromady v napínavém případu. Hledá totiž ztracený poklad Anny z Lampersdorfu, jehož část – jeden z cínových pohárů – má momentálně u sebe. A kdo jiný by mu měl pomoci, než Anežka, která se zabývá místními legendami.

A tak se rozjíždí napínavé pátrání, ve kterém se dozvídáme řadu zajímavostí o Ulvách, kraji kdesi na Moravě, kde jsou nejen vinohrady, ale také tajemné sklepy a kapličky, skrývající mnohá tajemství. Hlavní hrdinka spolu s archeologem procházejí kroniky, vzpomínky pamětníků a archivní záznamy. Kromě středověké legendy se brzy začne ukazovat, že Annina hrobka skrývá mnohem víc. Tiskly se za války v jejích prostorách protinacistické listy, nebo je to jen shoda náhod? A věděl místní farář skutečně o existenci hrobky a pokladu, nebo to nemá s Annou žádnou souvislost?

Musím se přiznat, že i když mě počátek Anežčina příběhu trochu zklamal, druhá polovina knihy to dokonale vynahradila. Horáková totiž popisovala činnost, kterou já sama vykonávám v našem kraji. Hledání místní historie, legend, srovnávání krajiny ve středověku a nyní, zjišťování, jaká tajemství skrývají kapličky v okolí a zda mají nějakou souvislost s jejich „případem“. To všechno mě nesmírně bavilo a bylo to napsáno velmi dobře. Kombinace akce v terénu a záznamů z kronik byla velmi citlivě dávkována a kniha se četla jedním dechem.

Horáková nabídla hned několik příběhů, přičemž ten středověký – Anny z Lampersdorfu – bych si dokázala představit samostatně v románovém zpracování. Annin život byl velmi pohnutý a autorka zvolila poměrně kontroverzní téma, které ještě propojila se současností, v níž žije Anežka. Tyto souvislosti se však dozvídáme až na konci, proto nebudu prozrazovat víc.

Tajemství Anny z Lampersdorfu je velmi dobře napsaný román, který vás zaujme od první chvíle. Když se pak prokoušete krkolomným milostným životem hlavní hrdinky, dostanete napínavý příběh plný emotivních zážitků a dojemných osudů z minulosti. A to nejen středověké.

Název knihy: Tajemství Anny z Lampersdorfu
Autor: Naďa Horáková
Překlad: