Recenze: David Levithan – Ještě jeden den

5

Lidé mohou žít podivným životem, který si ani nedokážeme představit. Zkuste se například ztotožnit s tím, že se každé ráno – den co den, už od svého narození probouzíte v těle jiného vrstevníka. Celý den pak prožíváte jako host bez sebemenšího tušení, do jakého těla se dostanete zítra. Stejný scénář se opakuje pozítří, příští týden, příští měsíc. Váš život tak možná byl vzrušující, proměnlivý a pestrý, ale také plný nejistoty, otazníků a nejspíš i osamělosti. Prosím, seznamte se, přesně toto je život A, hlavního hrdiny poutavé trilogie Den co den.

Ještě jeden denRhiannon svého přítele Justina zná až moc dobře. Zvykla si, že má své dobré i špatné dny, ale přesto všechno ji skutečně miluje. Jen na něj nesmí příliš tlačit, upínat se na něj a snažit se ho předělat. Avšak jednoho dne se Justin chová jako vyměněný. Společně prožijí překrásný den na pláži a Rhiannon věří, že se její náladový přítel změnil. Ten si ale další den vůbec nic nepamatuje a vše se vrátí do starých kolejí.

Do života Rhiannon vstoupí tajemný cizinec, který si říká A a údajně se den co den stěhuje do jiného těla. Také tvrdí, že onen dokonalý den nestrávila s Justinem, ale s ním, byť v těle jejího přítele.

Ještě jeden den jsem netrpělivě vyhlížela už od okamžiku, kdy jsem plná emocí zavřela první díl. Moje nadšení nebralo konce, nároky na pokračování šplhaly do nebeských výšin a já si rozhodně nepřipouštěla žádné zklamání. Konečně – po měsících dlouhého čekání – jsem svírala druhý díl v ruce a  při pohledu na povedenou obálku se moje očekávání ještě zvýšilo.

Po pár stránkách se však dostavilo rozčarování. Přestavovala jsem si vše možné, co mi jen moje fantazie dovolovala, byť jsem stejně neměla nejmenší tušení, jak bude příběh pokračovat. Ale přesto mě David Leviathan překvapil. Zprvu nemile, neboť příběh z prvního dílu se vlastně opakuje. Jen v pozici vypravěče Rhiannon nahradila A. Tím je čtenáři umožněno na situaci nahlédnout i z druhé strany a pochopit ji v širším spektru. S vyprávěním Rhiannon se objevuje i mnoho nových poznatků, postřehů a nápadů, včetně kompletně odlišného uvažování a vnímání.

Zpočátku  jsem se při čtení nudila. Koho by bavilo číst něco dvakrát? Až postupem času jsem pochopila genialitu autorova záměru. O rok starší, moudřejší a dospělejší jsem vztah A a Rhiannon vnímala v jeho hlubší rovině. Pochopila jsem, že v knize nejde tolik o samotný příběh, ale spíš o téma vztahů, předsudků, homosexuality a jiných aktuálních záležitostí.

Ještě jeden den není sice po stránce dějově tolik bohatý a propracovaný, ale zato je bezpochyby emočně silný a výrazný. Fantazijní, neotřelou cestou přináší významné poselství, nad kterým bychom se měli zamyslet. Já jsem sice čekala něco jiného, ale ve výsledku jsem velice spokojená. Jsem nakonec skutečně ráda, že jsem si stejný příběh mohla přečíst dvakrát, díky tomu jsem si z něj odnesla mnohem víc. Netuším, co mě čeká v závěrečném třetím dílu, ale jsem nesmírně napjatá.

Název: Ještě jeden den

Autor: David Levithan

Překlad: Tomáš Bíla