Recenze: Franck Thilliez – Syndrom E

5

Jeden z nejčtenějších francouzských autorů, Franck Thilliez, nedávno dorazil i na český trh. Syndrom E je prvním dílem z plánované pentalogie s poručicí Henebellovou a komisařem Sharkem. Rozhodně se jedná o thriller, který si zaslouží vaši pozornost.

Syndrom EOd začátku máte možnost sledovat vyšetřování dvou hlavních postav. Henebellové zavolá uprostřed noci její bývalý přítel a prosí ji o pomoc. Po zhlédnutí tajemného videa oslepl a rád by se o něm dozvěděl co nejvíce podrobností. Policistka sice neoslepne, ale zhodnotí krátký film jako podivný.

Mnoho mil daleko vyšetřuje komisař Sharko případ pěti vražd, které jsou velice brutální. Obětem byla odstraněna část hlavy a mozek a vyloupnuty oči. Vzhledem k delší době od jejich úmrtí je důkazů opravdu málo.

Od začátku je čtenářovi jasné, že oba případy spolu budou souviset. Po malém oťukávání a vstupu do celé kauzy se propojují. I obě hlavní postavy se velice brzy seznámí a pak už táhnou za jeden provaz. Přestože je mezi nimi patrný rozdíl, mají toho mnoho společného. Henebellová je v postatě mladší verzí Sharka. Samozřejmě se podíváte i do pozadí jejich soukromých záležitostí, přestože tentokrát je důležitější hlavní děj vyšetřování. Zajímavý je i duševní stav komisaře, který je po velkých traumatech, spojených s úmrtím jeho rodiny, kolísavý. Téměř pořád má halucinace, které samozřejmě ovlivňují veškeré jeho konání.

V knize Syndrom E čeká na čtenáře nejen výjimečná kriminální zápletka, ale i vstup do světa filmu, psychologie a podprahového vnímání. Všechny tyto věci mají pro celý děj významnou roli. Krátký nestandardní film od začátku hraje hlavní roli, většina dění probíhá okolo něj. V tomto snímku jsou navíc ukryty obrazy, které nejsou běžným okem vidět. Právě ty jsou na něm to nejdůležitější, protože dokážou významně ovlivňovat lidskou mysl. Vzhledem k jejich brutálnosti samozřejmě ne zrovna kladně. Ostatně celá kniha se nese ve znamení násilí a nechybějí v ní krvavé popisy míst činu. Navíc se část točí okolo pokusů na lidech, za které by se nemusel stydět ani doktor Mengele.

Přestože hlavní pachatel je jeden, v pozadí celé věci stojí mnohem víc lidí. Rozhodně nemáte šanci uhodnout, kdo by mohl být oním tajemným zabijákem, záporných postav je nakonec víc než těch kladných. Chvílemi se stává zápletka možná až trochu moc zamotaná, ale přesto vás nenechá od stránek odvrátit zrak.

Rozhodně mě okamžitě napadne přirovnání k dalšímu francouzskému autorovi Bernardu Minierovi, který se u nás v nedávné době prosadil. Z knihy je cítit podobná příchuť, přestože se zároveň i podstatně odlišuje. Tyto dva spisovatele ovšem spojuje především um, který jim pomohl k vytvoření opravdu výborných kriminálních knih. Syndrom E rozhodně nepatří k tuctovým detektivkám. Příběh je velice silný, postavy zajímavě vykreslené a vrah naprosto nekompromisní. Kladně musím hodnotit i její určitou odbornost. Čtenář se dozví nové informace o podprahovém myšlení a při čtení bude muset dávat pozor. Lehce se totiž může stát, že mu nějaká maličkost uteče. Takže hurá do čtení jedné z nejzajímavějších krimi tohoto podzimu.

Název knihy: Syndrom E

Autor: Franck Thilliez

Nakladatelství: XYZ – Albatros media