Recenze: Luca Di Fulvio – Dítě, které v noci našlo slunce

Bohaté alpské knížectví prosperuje a vzkvétá, přesto je na denním pořádku boj a krveprolití.  Malý princ Marcus vyrůstá v milující rodině a má všeho hojnost. Není divu, že po jejich panství zatouží zchudlý rytíř Ojsternig. Na vlastním panství hospodařil tak špatně, že lidé umírají hlady. Záchranu – hlavně pro sebe – vidí v uzmutí cizího majetku. Projde mu jeho podlý čin?

knihaLuca Di Fulvio je díky svým předchozím knihám, které v Čechách vyšly, znám jako skvělý vypravěč velkých příběhů. Jeho postavy jakoby skutečně žily a do jejich příběhů se ponoříte, až přestanete vnímat realitu kolem sebe. Ani nejnovější kniha Dítě, které v noci našlo slunce, není výjimkou. Přináší historický příběh ze středověku, kdy se hlavním hrdinou stává malý chlapec, princ Marcus II. ze Saxie.

Jednoho dne je jejich sídlo napadeno a celá jeho rodina přijde o život. Brutální vraždění doprovází strach a zmar. Marcus je ukrytý v tajné chodbě, jelikož právě se svou chůvou hrál na schovávanou. To mu také zachrání život. Z hořících trosek ho vytáhne malá dívenka Eloisa. V chalupě Eloisiny matky Agnet pak chlapec začíná nový život. Přijme jméno Mikael a na tváři mu přibude veliká jizva, aby ho nikdo nepoznal. Především Ojsternig, který se zmocnil celého panství a nastolil tam svou krutovládu.

Fulvio vypráví velmi emotivní příběh, kdy se malý zhýčkaný chlapec musí naučit žít v zimě a hladu, dřít na poli a ubránit se šikaně vesnického siláka. Pokud chce žít, musí překonat sám sebe. I když je hrdinou malý chlapec, čtenář vše prožívá velmi silně a za chlapce by dýchal. Nejen on, ale i ostatní, kteří chlapci pomáhají, nebo naopak jsou zdrojem jeho útrap, jsou popsáni naprosto bravurně, reálně a uvěřitelně.

Příběhová linka, jak už je u autora zvykem, je velmi pestrá. Přesto tentokrát není nijak zamotaná. Život v chudé horské vesnici plyne poklidně a rolnický život tu a tam rozvíří Ojsternig, který si dojede vybrat daně, případně nové muže do své družiny. Na malého Mikaela však čeká plno nečekaných zvratů právě od podlého knížete, ale také od vesnického chlapce, který má sice svaly, ale velmi zkažený charakter, a slabému Mikaelovi neudělá nic dobrého.

I když se však zdá, že svůj život povede jako obyčejný rolník, dostane se i jemu velké životní šance. Postupně sledujeme jeho přerod v hrdého muže, který touží po jediném – pomstít svou vyvražděnou rodinu. Když navíc Ojsternig začne intrikovat proti dívce, do které se Mikael zamiloval, zdá se, že jsou jeho dny sečtené. Jak se však rolník bez prostředků a bez vojska může pustit do války s ozbrojeným knížetem? Jak má uplatnit své právo a rodovou krev, když na jeho místě je zženštilý hejsek vystupující pod jeho jménem?

Až do poslední chvíle čtenář netuší, kam autor povede Mikaelovy kroky. Děj je nepředvídatelný a čtenář se nenudí. Každou stránku čte s napětím a zatajeným dechem a sleduje, co italský kouzelník z Říma vymyslel dál. Fulvio píše neuvěřitelně čtivě a jeho knihy jsou skvostné od prvního řádku až do posledního. Čtenář se ani chviličku nenudí a hltá slova textu, aniž by vnímal čas.

Dítě, které v noci našlo slunce je nádherný historický román o odvaze, lásce a hrdosti. Potěší každého milovníka historických románů a velkorománů a naprosto spolehlivě vás odvede od reality.

Dítě, které v noci našlo slunce
Autor Luca Di Fulvio