Recenze: C. L. Taylor – Nehoda

5

Některé maminky na mateřské dovolené doslova bojují o každou minutu spánku a mají čas jen na péči o nového člena rodiny. Že jsou ale i ty, které při nedostatku spánku zvládnou velké věci, to potvrzuje autorka C. L. Taylor, která při své mateřské povolila uzdu fantazii a napsala mrazivý psychologický thriller Nehoda. Sama říká, že psaní pro ni po probdělých nocích byla vzpruha a to, co ji drželo nad vodou, aby se nezbláznila. Ale co hlavní hrdinka, kterou stvořila? Může být ona blázen?

Psychologick
ý thriller Nehoda je příběhem ženy, která má na první pohled idylický život. Nechybí mladá krásná dcera s růžovými vyhlídkami do budoucna, pravda, do jisté míry bojující s pubertou a jejími úskalími, manžel, který je nejen milujícím partnerem a otcem, ale též úspěšným politikem. Jako by se sen mnoha žen stal v životě Sue Jacksonové skutečností. Až do dne, kdy se její dcera Charlotta odhodlaně podívá do očí řidiči a vstoupí pod kola jedoucího autobusu. I když ji manžel přesvědčuje o tom, že to byla nehoda, Sue tomu nevěří a poté, co si přečte dceřin deník, začne pátrat po možné příčině zoufalého činu své dcery, která leží v kómatu v nemocnici. Mezitím se však dějí neobvyklé věci, Sue má pode dveřmi pohled bez textu a bez adresy, sněžítko z dovolené v Praze, kde se kdysi zasnoubila, nikoli však se svým stávajícím manželem, i papuče… vše je jí velmi dobře známé a všechny nitky vedou k jejímu bývalému příteli, před nímž před lety utekla. Může to být pravda, nebo je to jen špatný sen? Její muž i okolí ji mají za blázna, její smysly však bijí na poplach. Může být opravdu blázen? Nebo se zlý sen začíná zhmotňovat a je stále blíž a blíž? Když pak v obálce najde zakrvavené botičky, vše pochopí.

C. L. Taylor napsala psychothriller pln
ý emocí. Dějová linka je pozvolná, tempo příběhu nabere na obrátkách v podstatě až v poslední třetině. Autorka čtenáře udržuje až do samého závěru v nejistotě, zda je její hlavní hrdinka opravdu blázen nebo vše, co prožívá, je skutečné. Závěr mnohé možná nepřekvapí, mnohými bude očekáván, nicméně přesto je korunou a rozklíčováním celého příběhu, v němž se všechny nitky spojí do jedné smysluplné linky a minulost splyne s přítomností.

Autorka vypr
áví příběh Sue ve dvou liniích. Jednu tvoří současnost, kdy je dcera hlavní hrdinky v kómatu v nemocnici a Sue odhaluje temná tajemství ze života vlastní dcery, druhou pak tvoří její minulost a příběh lásky, který se změnil v boj o holé přežití. Před svou minulostí Sue dlouho zavírala oči, nicméně následně pochopí, že vyrovnat se s minulostí je jediný způsob, jak zajistit budoucnost svoji i své rodiny.

Jedinečně zpracovan
é jsou především právě pasáže z minulosti hlavní hrdinky příběhu, neboť autorka pracuje se čtenářovými emocemi. Při vyprávění příběhu psychického a následně i fyzického týrání mladé ženy nechává čtenáři zažít skutečnou úzkost, strach a pocit nepochopení nad příběhem, který je tak představitelný a uvěřitelný, že by mohl být příběhem mnohé ženy, kterou potkáme náhodně v davu na ulici. A právě díky minulým skutečnostem, které střídají současné pasáže, dokáže čtenář mnohé pochopit – psychickou nestabilitu dlouhá léta týrané ženy, manželovu nevěru i odcizení mezi matkou a vlastní dcerou.

Kl
íčovou otázkou příběhu je, proč mladá krásná dívka dobrovolně vstoupila pod autobus. Po mnohých nadnesených příbězích a knihách, které se čtenáři dostávají do rukou, se mu nyní vykresluje příběh normální rodiny, která téměř ničím nevybočuje. Mohli by to být vaši sousedi, klidně i vy. Také tím je efekt prožitku příběhu umocněn. Postavy nejsou komplikované, o jejich charakteru toho vlastně příliš nevíme, ale dokážeme si je odhadnout z jejich chování a činů.

Dějov
á linka je vyrovnaná, příběh pozvolně plyne, snad jen na část, kdy Sue její pátrání v minulosti dcery zavede do londýnského klubu a následně je v londýnských ulicích pronásledována, což v kontextu ostatních situací působí snad až příliš akčně a je lehce nadsazené onomu představenému stereotypu, přesto to na atraktivitě knihy neubírá.

Kniha Nehoda je jedinečn
ým prožitkem na pozadí příběhu průměrné rodiny s průměrným životem, v jejichž životě došlo k ohromné tragédii. V závěru příběhu si sám čtenář musí vedle otázky směřující k motivaci dcery pro dobrovolné ukončení života položit ještě dvě otázky: „Je Sue blázen? Nebo se to vážně děje?“

Uk
ázka z knihy:

„Sue…“ Doktorka se ke mně natočí celým tělem, aby bylo Brianovi jasné, že otázka je určena jen a pouze mně. „Jak se cítíte? Den za dnem, hodinu za hodinou. V tuhle chvíli.“

Mrkám a snažím se tu otázku vstřebat. Je obří.

„Moc o tom nepřemýšlejte. Prostě se popište prvními slovy, která vás napadnou.“

„Vystrašená,“ odpovím. „Nervózní. Ustaraná. Vystresovaná. Ustaraná…to už jsem říkala, viďte?“ Pokouším se nevnímat Brianovo přikyvování. „Vyděšená. Unavená. Plná úzkosti.“

Doktorka přikývne a nespouští ze mě zrak. Mám pocit, že mě chápe, a že kdyby Brian odešel z ordinace, mohla bych se jí svěřit s obavami o Charlottu a strachem z Jamese a ona by mě uklidnila jediným přikývnutím té své vševědoucí hlavy.

„A tyhle pocity…jsou někdy nad vaše síly, Sue?“

„Ano.“

„Jak byste se chtěla cítit?“

„Klidněji. Nebát se. Být šťastná. Spokojená. Celá.“

„Celá?“ zamračí se.

„Ano,“ přisvědčím. „Celá. Mám pocit, jako bych se rozpadala na kusy a každý byl někde jinde. Srdce je u Charlotty, sedí u její postele a drží ji za ruku, i když tam nejsem. Ale hlavu mám plnou svého bývalého přítele.“ Brian se ošije. „Snažím se odhadnout, jaký asi bude jeho příští krok a jak můžu nejlíp ochránit svou rodinu.“ (Str. 193 - 194)

Nehoda je psychologickým thrillerem ukazujícím, že ne každá idylická rodina prožívá skutečně takovou idylku, jak se na první pohled zdá, a že zavírat oči před minulostí nemá smysl, neboť jediným způsobem, jak si zajistit bezpečnou budoucnost, je čelit minulým děsům a strachu. Anebo ne?

Nehoda
Autor C. L. Taylor
Překlad Zuzana Pernicová