Recenze: Vlastimil Vondruška – Nitranská brána smrti

5

Oldřich z Chlumu se svými pomocníky odjíždí do Uherska, aby se účastnil války Přemysla Otakara II. proti uherskému panovníkovi Štěpánovi. Jako první padne do českých rukou Nitra. Oldřich je coby prokurátor českého krále pověřen vyjednáváním. Nitranský župan však vyjednávat nehodlá. Místo toho Oldřicha zajme a čeká, až Nitra padne do českých rukou. V Oldřichovi totiž vidí šikovné rukojmí, jež může využít ve svůj prospěch.

Nitranská brána smrtiVlastimil Vondruška předložil v románu Nitranská brána smrti další díl ze série Hříšní lidé Království českého. Tato oblíbená série čítá již dvě desítky detektivních románů a autor píše další a zdá se, že stále lepší a lepší. V tomto zavádí českého rytíře Oldřicha a jeho pomocníky Diviše a Otu do uherské Nitry. Poté, co je dobyta českým panovníkem, Oldřich se dostane z podivného vězení a má za úkol Nitru spravovat. Aby toho nebylo málo, nitranský biskup ho požádá o ochranu vzácného relikviáře. Když ho však má Oldřich převzít do svých rukou, ukáže se, že zmizel. Navíc se po městě začnou objevovat mrtvoly v řeholním rouchu a to rovnou bez hlavy. Aby nebyl z nechutných zločinů obviněn český panovník, je opět Oldřich pověřen pátráním. Vraha musí najít co nejdříve. Má šibeniční lhůtu tří dnů.

Vondruška se pouští na území, které dosud čtenář románů s Oldřichem z Chlumu se svými hrdiny nenavštívil. Čeká ho proto odlišný kraj i mrav a jeho pátrání je o to těžší, že v dobytém městě je zhoršená morálka a zlodějíčci rabují spolu s českými vojáky. Čtenář se opět velmi dobře baví a při tom je autorem nenápadně poučován. Dozvídá se plno informací o chodu uherského města, řeholním životě i politických poměrech v zemi. To všechno je však doprovázeno obvyklými a neměnnými zvyky našich hrdinů. Diviš se opět přestrojí za padoucha a vydá se pátrat mezi místní zloděje, Oto hledá pravdu v ložích krásných šenkýřek a sklepnic.

Autor tentokrát zvolil trochu pomalejší začátek, především z toho důvodu, že musel čtenáře uvést do složité politické a vojenské situace v Uhrách. Popisoval, jak se Přemysl Otakar II. vydal do Nitry, jakou zvolil taktiku k dobytí a jak se zachoval uherský král Štěpán. Dále se věnoval popisu našich hrdinů, kde trochu zbytečně osvětluje, kdo je Oldřich z Chlumu a jeho pomocníci, jak vypadají a co je pro ně typické. Na jedné straně pro někoho, kdo četl většinu předchozích románů z této série, zbytečně zdlouhavá záležitost, ale pro čtenáře, kteří se s těmito hrdiny setkávají poprvé nebo četli předchozí knihy před delší dobou, je takové představení užitečné a zcela na místě.

Opět nás čeká hodně zamotaný příběh, který má plno falešných vodítek. Přesto jsem od samého počátku tušila, kdo stojí za zločiny, i když jsem nedokázala vypátrat a domyslet všechny souvislosti. Co z toho vyplývá? Pan Vondruška svádí čtenáře k tomu, aby se aktivně zapojil do pátrání a lámal si hlavu nad případem, stejně jako naši hrdinové. Předkládá proto plno nápověd a vodítek správných i falešných, stejně jako nechybí přirovnání k divadelní hře a poučení z příběhu o zplození krále Artuše. Zapojením klasických her a románů se Vondruška přibližuje ke stylu, v jakém psala Agatha Christie, která často zápletku napojovala na známou divadelní hru, nejčastěji na dílo Shakespeara nebo na známé dětské říkačky a hry.

Nový Vondruškův román Nitranská brána smrti čtenáře pohltí a pobaví, donutí ho přemýšlet a pátrat po vrazích i zkoumat, kam a jakým způsobem mohl zmizet vzácný relikviář. Kniha je velmi odpočinková, ale zároveň nutí aktivně vnímat text a přemýšlet nad ním. Trochu mi vadilo, že vyšla v tomto pošmourném počasí, protože příběh se odehrává v horkém létě. Na druhou stranu si tak alespoň můžeme připomenout letní dny a teplé počasí.

Román rozhodně doporučuji všem milovníkům Vondruškových historických detektivek, ale i těm, kteří prostě milují historické romány a chtějí si oddechnout od těžších příběhů sepsaných na základě skutečných historických událostí. Pojďte se spolu s Oldřichem z Chlumu ponořit do historické fikce a pátrat po vrahovi nitranských řeholníků.

Nitranská brána smrti
Autor Vlastimil Vondruška
Nakladatelství Moba