Recenze: Jenny Colgan – Ostrov s vůní čerstvého chleba

Polly žije dlouhá léta s jedním a tím samým přítelem, společně podnikají v oblasti designu a mají svůj život rádi. Pak ale svět ovlivní finanční krize a jejich podnik zbankrotuje. Polly doufá, že alespoň její vztah s Chrisem vydrží, ale ukáže se, že celé jejich soužití stálo jen na úspěchu a penězích. Ostrov s vůní čerstvého chleba autorky Jenny Colganové vám ukáže, jak je důležité nikdy se nevzdat a jít za svým snem.

knihaPolly se ze dne na den stane bezdomovcem. Nechce se ale ve svých letech vracet zpátky k matce, jako to udělal její přítel, a tak se rozhodne přestěhovat do toho nejlevnějšího pronájmu, který nalezne. Ocitne se tak na přílivovém ostrově v Cornwallu, kde se chce zotavit ze svého neúspěchu a přijít na to, co od svého života vlastně chce. Městečko, které je ospalé a žije jen samo pro sebe, z počátku na nového obyvatele kouká skrz prsty, ale Polly jim ukáže, jak skvělou společnicí umí být a oni ji na oplátku otevřou svá srdce.

Polly je i přes to, že ji místní mají rádi, stále v nepříznivé situaci. Neví, na jak dlouho bude mít ještě peníze na nájem, jak dlouho ještě bude moct být bez práce, a tak začne svůj smutek utápět ve své oblíbené činnosti – pečení. Nejdřív peče sama pro sebe, pak nejbližším sousedům, a nakonec si v prostorách svého pronajatého domu otevře pekárnu. Přestože dnešní moderní doba hlásá, že chléb je pro naše tělo nezdravý, spokojení zákazníci si to nemyslí a rádi se do obchodu vracejí. Nejen pro dobré pečivo a úžasný chléb, ale i díky příjemné majitelce, která s nimi ráda prohodí vřelé slovo.

Ostrov s vůní čerstvého chleba je vyprávěním o odvaze, o hledání sama sebe a o faktu, že život není často vůbec jednoduchý, ale člověk se ke svým překážkám musí stavět čelem, a ne se před nimi schovávat v koutě.

Hlavní hrdinka je příjemná přímočará žena, která je laskavá, ač občas trošku naivní a slepá, co se lásky týče. Autorka kromě dobře vystavěných postav umí svého čtenáře zaujmout i popisem nádherné okolní krajiny a dokáže člověka navnadit popisy dobrot, jejichž recepty nezapomene vždy umístit na konci svého vyprávění. Čtenář tak má nejenom chuťzajet se podívat na ten bohem zapomenutý kout přírody, ale touží po chuti popisované potraviny, až to v něm může vyvolat touhu jít něco upéct či uvařit.

Kniha, ač je napsaná dle té samé šablony, které se autorka držela i při svých dvou předchozích vydaných knihách, je báječná. Díky autorčinu umu popsat vše do nejmenšího detailu má člověk pocit, že stojí na okraji útesu a kouká na rozbouřené moře, na kterém se pomalu přibližují rybářské lodě vracející se se svými úlovky do přístavu.

Za povšimnutí také stojí krásná stylová obálka, která svými ilustracemi láká člověka k přečtení a k zakousnutí nějakého dobrého pečiva.

Nechte se tedy zlákat vyprávěním ženy, která našla sama sebe na místě, kde by to rozhodně nečekala.

Ukázka
Polly zkušeně smíchala těsto, přidala trochu mouky, vodu a míchala těsto, aby bylo co nejjemnější. Potom pečlivě natřela olejem horký plát v peci a směs na něj nalila a po pár minutách těsto zručným pohybem obrátila. Na spodní straně se objevily začernalé puchýře. Asi po minutě na druhé straně palačinku vytáhla pomocí dlouhé vařečky, položené vedle pece pro tento účel, umístila ji na talíř, pořádně osolila a opepřila, rozčtvrtila a podala Reubenovi kus na ochutnání. Měl na to takovou chuť, že si sousto ani nepofoukal a spálil si pusu. (Str. 149)

Autor: Jenny Colgan
Název: Ostrov s vůní čerstvého chleba
Překlad: Dana Vlčková