Recenze: Helen FitzGerald – Virál

Virál je video, které se stane populárním prostřednictvím internetu. Lidé jej přeposílají (sdílejí) na sociálních sítích a šíří se jako virus. Čím je brutálnější, perverznější či hloupější, tím větší je pravděpodobnost, že se z něj stane virál, tak jako se to přihodilo hlavní hrdince Su v románu, který nedávno vydalo nakladatelství KNIHA ZLIN pod názvem Virál.

knihaAutorkou románu je Helen FitzGeraldová, původem Australanka, žijící v současné době ve Skotsku. Napsala již několik úspěšných thrillerů - Smrtelně krásná (2007), Poslední doznání (2009), Dárce (2011) a Pláč (2013). Její knihy jsou často inspirovány zkušenostmi z dlouholeté práce sociální pracovnice u policie.

Děj příběhu se odehrává částečně ve Skotsku, částečně na Mallorce. Čtenář se postupně seznamuje s úspěšnou a krásnou soudkyní Ruth, jejím báječným manželem a dvěma dcerami. Sue je adoptovaná dívka s korejskými kořeny, milá, poslušná, inteligentní a nejsou s ní žádné problémy. Na rozdíl od vlastní dcery Ley, která se narodila jen o pár měsíců později než Sue. Vyrostla z ní rebelka a její život je provázen konfrontacemi s rodiči i nevlastní sestrou. První kostka spouští známý dominový efekt ve chvíli, kdy téměř osmnáctiletá Sue vyráží spolu s Leou a jejími kamarádkami na Mallorcu do letoviska Magaluf.

Rodiče jsou rádi, že sestry jedou společně a slibují si od toho, že se jejich vzájemný vztah zlepší. Obavy mají hlavně o problémovou Leu, ale nakonec se v maléru ocitne Sue. V Magalufu proslulém svými kluby a nevázaným nočním životem vznikne video, na kterém je Sue zachycena, jak v nočním klubu v opilosti a pod vlivem drog provozuje sex s několika muži. Video je zveřejněno na internetu, stává se z něj virál. Rozjíždí se sled událostí vedoucích k tomu, že po dopadu poslední dominové kostky není už nikdy život rodiny jako dříve.

Co vše může sdílení takového kompromitujícího videa způsobit a dá se tomu nějak zabránit? To jsou otázky, které napadnou čtenáře už při čtení prvních stránek a provází ho celým textem. Paradoxem je, že přestože se text nehemží mrtvolami, spoustou krve a brutálním vrahem, což bývají nezbytné atributy knih s nálepkou „thriller“, jedná se o čtení, kdy čtenáři po těle přechází mráz.

Příběh je totiž velmi uvěřitelný a může se přihodit každému, ať žije ve Skotsku či České republice. Ani se nemusí chovat nějak nepřístojně, není totiž problém podobné video vytvořit účelově. Celebrity o tom jistě vědí své, u nich se to bere jako daň za slávu, ale když to potká „běžného“ člověka, může to mít pro jeho život skutečně fatální následky. A velmi nepříjemné je i zjištění, že stejně jako s pomluvou, tak ani s virálem se toho moc nedá dělat.

V knize najdeme několik dějových linií. Sue utíkající před problémy, rodinou, hledající své kořeny. Leu zpytující svědomí, protože nezabránila tomu, aby se Sue objevila na nahrávce. Velice zajímavou dějovou linií je také boj soudkyně o potrestání muže, který video natočil a sdílel. Zjišťuje však, že v tomto případě nebyl porušen žádný zákon, a viník celé - pro její rodinu likvidační kauzy - není zákonem postižitelný. Ruth nechce připustit, aby zůstal nepotrestán, a bere spravedlnost do svých rukou.

Přestože mi nebyly hlavní postavy románu příliš sympatické, soudkyně i její dvě dcery byly poněkud zvláštní, v zásadě mi to při čtení nevadilo. O to více ale oceňuji, jak autorka dokázala skvěle vystihnout zvenčí relativně dobře fungující rodinu, téměř ideální manželství rodičů dívek, kdy se až při krizové situaci začaly odlupovat slupky dokonalosti a na povrchu se objevily pravdivé šrámy a bolístky, které každý z rodiny v sobě skrýval.

Virál je, v porovnání s ostatními v současné době vycházejícími detektivními romány, útlá knížka. Čte se velmi dobře, děj se rychle odvíjí, nejsou tam žádná hluchá místa. Za velmi cennou přidanou hodnotu považuji to, že si čtenář naplno uvědomí rizika spojená s používáním sociálních sítí, často je totiž nebezpečí zneužívání internetu stále dost podceňováno. Proto si myslím, že by si tuto knihu měli přečíst jak mladí lidé ve věku hlavní hrdinky, tak i jejich rodiče.

Virál
Autor Helen FitzGerald
Překlad Lukáš Novák