Recenze: Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak – Filmové komedie I.

5

Je vaší krevní skupinou cimrmanovský humor a znáte skoro nazpaměť slavné komedie z pera Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka? Pak se můžete k jejich snímkům vrátit s knihou Filmové komedie I., jež vás vezme do literárního světa hrdinůs osobitým a inteligentním humorem. Zjistíte, k jakým úpravám v textu došlo a co se během natáčení ze scénáře vyškrtlo.

Filmové komedie I.Věrní fanoušci cimrmanovského humoru slavné autorské dvojice Svěrák/Smoljak jistě vědí, že Filmové komedie I. nejsou první knihou, která by zachycovala literární předobrazy slavných filmových zpracování. V devadesátých letech vyšly Filmové komedie Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka v Hradci Králové a před rokem vydavatelství Fragment poskytlo čtenářům Filmové příběhy od Zdeňka Svěráka.

Filmové komedie I. na předchozí navazují, ale nejsou jen vytrženými citáty z kontextu celého filmu. Kniha obsahuje pět původních a celýchscénářů, během jejichž četby jsem se vrátila do idylických a vtipných scén snímků ze sedmdesátých a osmdesátých let. Zdeněk Svěrák vybral pět nehynoucích úspěšných komedií, které jsou v díle seřazeny chronologicky podle jejich vzniku. Filmové povídky jsou společným dílem Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka. Ovšem jedna z nich v tomto ohledu trochu vybočuje. Vesničko má středisková je film, který režíroval Jiří Menzel. V plánu je i druhý svazek Filmových komedií, kde by měly být zbývající společná díla jako je Trhák, Rozpuštěný a vypuštěný, Cimrman ležící, spící, Kulový blesk a Nejistá sezóna.

O které komedie tedy jde v prvním svazku? První kapitola mě přenesla do malebné vesničky, kde se pomalu ale jistě potápí Františkův svěřený traktor Máňa. Komedie Jáchyme, hoď ho do stroje byla prvotinou autorské dvojice S+S a velmi úspěšnou. Nezkušený a popletený František, který vynikal v judu jako ,,slušnej oddíl“, zaznamenal u diváků úspěch a Svěrák se Smoljakem po roce sepsali další scénář. Režíroval ho Oldřich Lipský a všichni si snímek spojují s hláškami: ,,Běda vám, běda vám, jak mi to v té škole nepůjde.“ Marečku, podejte mi pero vešel do kin rok poté a Svěrák se Smoljakem si v ní zahráli dva studenty večerní školy, z nichž jeden podává pero a druhý tabulky.

Oba scenáristé nezaháleli a téhož roku vznikl film Na samotě u lesa. Příběh zachycující rodinu Lavičkových a pana Komárka, jejichž osudy se setkají v malé chaloupce. Zdeněk Svěrák zde představoval otce Lavičku, který měl neutuchající potřebu vše tlumočit s velmi dobrým úmyslem. Ladislav Smoljak si tu zahrál pana Zvona. Děti mu však říkaly pantáto. Začátkem osmdesátých let byl zrežírován film Vrchní, prchni! První samostatný scénář Zdeňka Svěráka a první samostatná režie Ladislava Smoljaka, která na plátně vtiskla život nenapravitelnému dívkaři a rádoby houslistovi Vránovi, alias Králíkovi.

Nutno říct, že v případě Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka se literární kouzlo a čtenářský zážitek nikam nevytrácí ani na filmovém plátně. Samozřejmě že audiovizuální forma s dílem pracuje jinak, ale je to stále stejný styl, stejné vyprávění a čtenář a divák zažívá velmi podobnou atmosféru. Když se ponořím do řádků knihy Filmové komedie I., jako bych se ocitla na sedačce kina a přede mnou se pan Vrána marně snažil předjet autobus ve svém zašlém hadrovém velorexu, který leští. Jako bych slyšela otce rodiny Lavičků, jak říká své ženě: ,,Pros,“ a ona mu odpovídá: ,,Nemá čepici“. Všechny předlohy k daným filmům jsou plné barevných, živých a veselých scén, které jak ve filmu, tak v literární podobě rozesmějí diváky a čtenáře.

Jako čtenářka znalá filmů S+S jsem bez pochyb ovlivněna jejich filmovou předlohou. A v tomto případě předlohou v uvozovkách, jelikož se nejprve píše scénář. Film a jeho zpracování, výprava i obsazení už neodpářu a ani nechci. Ráda si za pár let znovu sednu ke knize, při které se mi před očima budou rozvíjet laskavé rozhovory známých hrdinů. Kdo tuto možnost zatím neměl, může ji získat prostřednictvím nakladatelství GradaPublishing.

Název knihy:        Filmové komedie I.
Autoři            Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak
Nakladatelství        GradaPublishing