Recenze: Lisa Jackson – Nikdy neumírej sama

5

Autorka Lisa Jackson zavádí své čtenáře opět do New Orleans, kam se vrací brutální vrah, který se zaměřuje na specifické typy obětí, konkrétně na dvojčata, která vraždí v den jejich plnoletosti. Thriller s příznačným názvem Nikdy neumírej sama nabízí čtenáři nejen napětí, ale též exkurz do nejtemnějších koutů lidské duše.

Nikdy neumírej sama Chloe a Zoe Denningovy jsou dvojčata, sestry, které stojí jedna druhé věrně po boku. A když se dočkají plnoletosti, pochopitelně je třeba ji společně oslavit. Hrůzu, která následuje po několika drincích a nezávazném klábosení s přáteli, si však jen těžko dívky dokázaly představit. Lisa Jackson tentokrát přichází s neotřelým tématem emocionální vazby dvojčat na pozadí dynamického kriminálního příběhu. Vlastně celý příběh je postaven na vztahu dvojčat, ať už těch, která o svého sourozence přišla a utrpěla tak emocionální újmu, nebo těch, která se dostala do hledáčku tzv. Vraha 21. Pravdou je, že ve druhé části příběhu je těch dvojčat najednou trochu moc, objevují se prakticky všude, a to i v rámci tajemství, která se vynořují z minulosti. Nicméně sama Jackson slovy jedné z postav tuto absurditu připouští a upozorňuje na ni. Pravda, do reality to jistě má daleko, ale jako příběh, na který je nahlíženo s určitým odstupem a nadsázkou, je kniha tímto neotřelým tématem příjemně vyšperkována.

Po stopě Vraha 21 se vydává zarputilý detektiv Rick Bentz, jemuž na stole leží dva nejtěžší případy jeho kariéry, a zrovna v době, kdy uvažuje o odchodu do důchodu. Nejprve se domnívá, že Vrah 21 je bezpečně za mřížemi, než jeho přesvědčení zviklá psycholožka Brianna Haywardová. Příběh je vyprávěn perspektivou několika osob, nicméně Brianna se jeví jako ústřední. I ona ztratila svoji sestru, dvojče. Navíc se setkává po letech s novinářem, do něhož bývala jako studentka zamilovaná, i přes nucenou ostražitost se ukazuje, že své city stále nedokáže udržet na uzdě. Nikdy neumírej sama je tak nejen napínavým thrillerem, kdy se vám při některých pasážích, zejména když mladé dívky bojují o holý život, doslova rozbuší srdce, nepostrádá ale ani aspekt, při němž vám srdce buší úplně jiným rytmem, tedy romanci a lásku, i když ne v pravém slova smyslu romantického vztahu, nicméně mezi ústředními postavami, Briannou a Jasem, to jiskří, což je snad ještě lepší.

Každá kapitola je vyprávěna z perspektivy jiné osoby. Začátek knihy se proto může jevit trochu zmatečný, především pokud sérii New Orleans neznáte, protože chvíli čtenáři trvá, než se se všemi postavami seznámí, sžije a pochopí, co právě prožívají. Záhy se však tato počáteční zmatečnost ukáže naopak jako přidaná hodnota knihy, neboť jednotlivá vyprávění se vhodně doplňují a skládají střípky do skládačky několika životních příběhů. Ne vše je uvěřitelné, zdaleka ne, nicméně to není vůbec na škodu.

Lisa Jackson opět potvrdila svoji pověst úžasné vypravěčky. Co je pro její knihy typické, a Nikdy neumírej sama není výjimkou, jsou tajemství prakticky na každé stránce. V průběhu příběhu je naznačena jejich existence, autorka čtenáře nechá sžít s tím, že některá z hlavních postav má svého kostlivce ve skříni a ve vhodný okamžik jej odhalí. Právě dávno zapomenutá tajemství dokáží příběh oživit a především v závěrečné části knihy přispívají ke gradaci děje. Velmi pěkně si též dokázala autorka poradit s doslova akčními pasážemi, kdy mladé dívky usilují o svobodu, prchají před svým únoscem a bojují o svůj život. I zde však je třeba přimhouřit čtenářské oko, neboť to, že dívky několikrát únosci utečou z kobky, kde je drží, on je několikrát znovu chytí a uvězní a ony mu opět znovu utečou, vyžaduje jistou dávku čtenářské shovívavosti. Však romány čteme proto, abychom se pobavili, nikoli poučili, a tak těch několik přešlapů za hranici reálnosti a představitelnosti autorce milerádi odpustíme, především s ohledem na fakt, že jinak přináší velmi zajímavý, napínavý a netradičně pojatý příběh, který působí na celou škálu čtenářových emocí. Budete se bát o život, doufat v lásku a žasnout nad složitostí lidské duše.

Ukázka z knihy:
Chloe bojovala se svým strachem. Byla si jistá, že musí být dvojnásob opatrná. Když už minula přesná hodina jejich narození, tak mu asi nic nezabrání, aby ji nezabil přímo. Nebo ne? Jejich velký den pominul bude ten magor ještě čekat na Zoe? Kdo ví? Byl takový cvok, že ho vykolejí cokoli. Rozhodla se ho neprovokovat. Nepromluví jediné slovo, které by ho rozlítilo. Radši ho ukolébá tím, že bude předstírat, jak je podělaná strachy a ochablá jako loutka.
A pak zaútočí.

Svým trapným sklíčkem.
Modlila se, aby v sobě našla dost odvahy ho zabít.
Kupodivu si postupně uvědomovala, že zase není tak zbabělá, jak si vždycky myslela. Když se dostala do bezvýchodné situace a věděla, že se nemůže spolehnout ani na Zoe, ani na nikoho jiného, došlo jí, že to zvládne. Dokáže se na něj vrhnout.
Kdyby přišel blíž a stál k ní obličejem, pořádně tvrdě by ho nakopla do koulí. Věděla, že umí vymrštit nohu s obrovskou silou.
Chloe totiž – podobně jako Zoe – hrála dlouhá léta na základní i střední škole fotbal. Měla tudíž stehna jako z oceli. Na hřišti byla daleko agresivnější než v každodenním životě, takže věděla, že to v sobě má. Kruci, když zmobilizuje veškerou agresivitu a strach, tak mu nacpe koule až do hlavy. Prásk!
Jen mi dej příležitost. (Str. 212 – 213)

Název knihy: Nikdy neumírej sama
Autor: Lisa Jackson