Recenze: Ben Aaronovitch – Šepot podzemí

Peter Grant se už potřetí vydává po stopě magického zločinu. Na stanici londýnského metra zemřel za podivných okolností syn amerického politika. Stopy vedou přes metro do kanalizace a náhle se zdá, že na starých strašidelných příbězích o podzemí by snad mohlo být něco pravdy. Ponořte se opět do magické metropole s knihou Bena Aaronovitche Šepot podzemí.

knihaPeter je už skoro rok učedníkem Thomase Nightingalea a se svým mistrem stále pátrá po nebezpečném kouzelníkovi – Muži bez tváře. Na nástupišti ale vykrvácí syn senátora státu New York a Peterova pozornost se stáčí k tomuto případu. Kdo vytvořil smrtonosnou zbraň – kus keramiky nesoucí stopy magie? K vyšetřování vraždy se přidává speciální agentka Kimberley Reynoldsová z FBI a stopy je zavádí do kanalizace. Vánoce se blíží, pokud chce Peter v klidu zasednout ke štědrovečerní tabuli, musí případ vyřešit.

Mladý konstábl se na rozdíl od druhé knihy Měsíc nad Soho věnuje jen minimálně ženským vnadům, o to víc se soustředí na pátrání. Kniha se nese v duchu prvního dílu a na stránkách také dostávají větší prostor postavy z prvního dílu s názvem Řeky Londýna. Peterovou kolegyní se navíc stává Lesley, přestože je oficiálně na neomezené nemocenské. Právě nečekanému odhalení ohledně mladé policistky byla věnována poslední kapitola předešlého dílu. Přesto Aaronovitch jen stručně popsal začlenění Peterovy kolegyně do nového kolektivu. Nečekaný zvrat v příběhu byl tedy odbyt velice stručně.

Je ale otázkou, zda v příštích dílech nebude mít hlavní a první Peterův případ z Řek Londýna ještě nějakou dohru. Vraždící přízrak se připomněl ve snu a nechce se mi věřit, že by byl zmíněn jen pro nic za nic. A tak jako v každém díle potkáváme staré známé z předchozích dílů, se může stát i pouhá zmínka základem pro hlavní příběh pokračování této série. Ostatně autor načrtává několik možných vývojů příběhu.

Co naštěstí v předchozích dílech ale nebylo tolik zmiňováno, byl fakt, že kouzelníci nedovedou vysvětlit původ magie. Přesto se magie vrací do světa a Grant se setkává s dalšími lidmi, kteří magii jistým způsobem využívají. Konstáblovi je představená zahraniční kouzelnice, na scéně se objevuje i míšenec s vílí krví.

Peripetie hrdinů jsou zábavně líčeny, Grant vtipně a kriticky glosuje své zážitky a i absurdní situace, jako je cesta kanalizací v proudu splašků:

„Tak to je paráda,“ zaječel jsem. „Svištíme si to jako v trojbobu.“
„Spíš na saních,“ zařval Kumar. „Trojbob by to byl, jenom kdybyste měl boby.“
„Vy dva jste se snad zbláznili,“ zakřičela Reynoldsová. „Žádné trojsáně neexistují“
[…]Pak jsem se pod vodou nohou do něčeho uhodil takovou silou, že jsem udělal přemet a první angloamerický olympijský kanálový sáňkařský tým na světě se roztrhl.(Str. 182)

K dokreslení obhroublé atmosféry jsou občas použity vulgarismy, jindy zase nespisovný jazyk.

Mysl mladého konstábla se snadno zatoulá, prostřednictvím těchto toulek jsou popisovány i zajímavosti z anglického života či historie londýnských míst. A tak se dočteme o fasádách domů, které se sice tváři jako plnohodnotná obydlí, přitom ale zakrývají průzor do metra. Peter je vypravěčem příběhu a někdy dodává, že si některé informace později dohledal, čtenáři je ale předává, když příběh vyžaduje. Vypravěč tak upozorňuje na to, že není vševědoucí. Což se mi osobně líbí a podtrhuje zvídavý charakter hlavní postavy.

Autor se v této knize nevyžíval v násilí, v hlavní dějové linii se vyskytovala pouze jedna oběť. A ačkoliv představený zločin nesl stopy magie, motiv vraždy byl zcela nemagický – jedna z lidských neřestí se stala osudnou synovi senátora.

Kniha je opět velice čtivá, napínavá a vtipná. Peter se dozvídá o bytostech v Londýně a jen pomalu se svým mistrem postupuje v pátrání po Muži bez tváře. Nemohu se dočkat dalšího pokračování a jsem zvědavá, jak dále bude autor příběh rozvíjet. Pokud máte rádi nadpřirozeno, anglické prostředí, kriminální zápletky a vtipné postřehy, je tato kniha sázka na jistotu.

Název knihy: Šepot podzemí
Autor: Ben Aaronovitch
Překlad: Jan Žáček