Recenze: František Niedl – Růže a lev

5

Wolfram Katzinger z Olšové a Beneš z Vřesova, které mohou čtenáři znát z předchozího Niedlova románu Rytíři z Vřesova, se vracejí na scénu v novém historickém románu Růže a lev. Opět se pustí do potírání lapků a padouchů, kteří trápí nejen obyčejné rolníky, ale také okrádají českého krále, kterým je mladičký Jan Lucemburský.

Růže a levFrantišek Niedl je skvělý vypravěč a jeho historické romány se čtou jako pohádka. I když přiznejme si, pohádka pro dospělé. Nechybí hrdinové, muži s chybami, někteří se napraví a jiní nikoli. Tu a tam autor lehce naznačí lásku, ale spíš se jedná o vzájemné souznění duší a o tělesnou náklonnost. Mužská spisovatelská ruka je z jeho knih hodně znát. Nejinak tomu je i u nejnovějšího historického románu Růže a lev, který navazuje na první díl, Rytíře z Vřesova.

I když nikde nebylo předem řečeno, že Rytíři z Vřesova budou mít pokračování, psala jsem v recenzi, že nemám ráda otevřené konce a předpokládám, že se spíš než o samostatný román jedná o první díl k historické sérii. A měla jsem pravdu. Brzy na to jsme se totiž dočkali dílu druhého, románu Růže a lev

Opět se shledáme s oblíbenými hrdiny i antihrdiny prvního dílu. Bratři Beneš a Čeněk z Vřesové, kteří si prošli zajímavou proměnou už dřív, se budou dál měnit v muže, rytíře, vojáky, jeden z nich dokonce i v úspěšného velitele. Zatímco Beneš je stále ve službách Petra z Rožmberka a jeho jménem se pouští do dalšího honu na lapku a vraha Hanse Křiváka, Čeněk se stal pomocníkem a panošem jejich švagra Wolframa Katzingera z Olšové, největšího hrdiny z prvního dílu. Wolfram je pověřen, aby spolu s českými pány a rytíři vyrazil na Moravu dopadnout dalšího zemského škůdce, proto zažijeme nejen boje a šarvátky mezi obyčejnými vojáky a lapky, ale také obléhání velkého hradu královským vojskem.

Druhý díl se mi líbil mnohem víc, v prvním dílu jsme se se všemi hrdiny teprve seznamovali a příběh byl hodně rozkouskovaný a chaotický. Částečně byl ukončený, ale z větší části zůstal otevřený. Oproti tomu ve druhém dílu už jsem většinu hrdinů znala, proto se mi příběh lépe četl. Moc ráda jsem se znovu „setkala“ s Wolframem a Benešem, kteří se stali mými oblíbenci už předtím, a ještě raději jsem sledovala jejich další dobrodružství.

Díky tomu, že se téměř dvě třetiny příběhu odehrávaly v jižních Čechách, kde Beneš z Vřesova honil lapku Hanse Křiváka, připomínal mi román jinou Niedlovu historickou sérii, sérii s Hynkem Tasem z Boru (Čtvrtý králův pes, Čas vlků, atd.). I když v Tasově případě byl každý román víceméně uzavřený, zde se příběh završil, zdá se, až ve druhém dílu. Většina případů byla v románu Růže a lev dořešena, přesto si autor nechal nenápadně otevřená zadní vrátka, která napovídají, že nás čeká pokračování. Nechme se proto překvapit, kam autorská fantazie a inspirace naší historií zavede autora tentokrát. Osobně bych si velmi ráda přečetla o dalších osudech těchto hrdinů. Přiznejme si totiž, že Niedlovy romány jsou silně návykové. Jak jednou začnete číst, dostanou se vám jejich hrdinové pod kůži, vy si je zamilujete a prožíváte s nimi vše dobré, ale i špatné. A že se autor s osudy svých postav právě nemaže, to už je mnohým čtenářům jasné.

Román Růže a lev se může zařadit vedle dosud vydaných a velmi úspěšných Niedlových děl, potěší jistě čtenáře českých i světových historických románů.

Název knihy: Růže a lev

Autor: František Niedl