Recenze: Eric Rickstad – Tiché dívky

5

Mladé dívky z různých prostředí, bez větších problémů, s partnery. Nejsou ničím výjimečné, nevyčnívají, prostě takové tiché dívky. Proč a kam tedy zmizely? Nikdo se přece neztratí jen tak, beze stopy. Přesto se tak stalo. Případ zmizelých dívek řeší Frank Rath v detektivním románu Erica Rickstada Tiché dívky.

Tiché dívkyFrank Rath je bývalý policista, jehož kariéra byla skvěle rozjetá. Stopku mu vystavil sám život v podobě osobní rodinné tragédie. Stal se soukromým detektivem, který policistům vypomáhá, a svůj čas a energii věnuje výchově jediné dcery, práci, občasným setkáním s přáteli a lovu. Případ, který se před Rathem nyní otevírá, mu není nikterak příjemný. Zmizení mladé krásné dívky z jejího vlastního auta, které bylo nalezeno zcela opuštěné, navozuje strach o dceru, která je v podobném věku. Navíc není nalezena žádná známka boje, děvče zmizelo beze stop. V začátku vyšetřování je objeveno tělo jiné mladé ženy, které je zohyzděné. Vyšetřovací tým rozhodí sítě a zjistí, že zmizení je vícero, ačkoliv vždy v jiném regionu. Pohřešované nemají žádné společné znaky, nic, co by je spojovalo. Tak proč se tím zabývat? Rath je přesvědčen, že souvislost existovat musí, a začne rozkrývat ne zrovna příjemné okolnosti, které jej zavedou do temných stránek lidské duše.  Plné soustředění se na vyšetřování Rathovi navíc znemožňuje ozvěna minulosti, která se bolestně připomíná, a detektiv ví, že musí zasáhnout, i přes riziko, že prohraje.

Tiché dívky nejsou jen příběhem Franka Ratha, přestože on je tím nejdůležitějším. Spolupracuje s dvoučlenným policejním týmem, mužem a ženou, jejichž osobní životy nejsou vynechány. I sebemenší střípek ze soukromí ostatních postav umožňije pochopit, proč jsou takoví, jací jsou. Pokud se obáváte, že se jedná o plytké a nudné pasáže, které jen vyplňují hluchá místa, jste vedle. Není stránky, odstavce, ba ani řádku, který by navozoval zívání. Čtení je svižné, a to především díky autorově volbě psát kratší kapitoly. Ani se nenadějete a jste na konci knihy. Autor nezapomněl na silnější momenty představující zvrácenou lidskou mysl. „… Otrávili ji hamburgerem posypaným čističem odpadu.“

Rath si teď případ také matně vybavil.

„Ale to ji nezabilo,“ řekl Grout. „Rozpárali jí břicho a zaživa jí vyndali vnitřnosti.“ (Str. 167)

Tento styl ale v knize nepřevládá. Naopak. Jedná se o klasickou detektivku, která má jiskru navíc. Dialogy jsou okořeněny vulgarismy podle toho, kdo s kým hovoří. Snad jediné, co jsem postrádala, jsou okamžiky, naplněné napětím, co se stane dál. A když už se takový děj objevil, tolik očekávané oddechnutí nepřijde, vše vyšumí do ztracena. Jakoby autor neuměl s těmito momenty pracovat. Nelze také potvrdit doporučující slova ze zadní strany přebalu knihy. Hrůzný příběh nečekejte, spát se vám bude dobře. Shrnuto – sympatický detektivní román, který potěší a zpříjemní večer.

Název knihy: Tiché dívky
Autor: Eric Rickstad
Překlad: Vratislav Kadlec