Recenze: Martin Hanzlík – Blok Elsabe

Hledání vlastní minulosti je ošidný a riskantní podnik, člověk nikdy neví, co ho na konci čeká. Své o tom ví hrdina knihy Martina Hanzlíka Blok Elsabe. Daň za zvědavost může být vysoká.

knihaDěj svého románu zasadil Martin Hanzlík do sedmdesátých let a jeho hrdinou je třicátník, narozený po skončení druhé světové války. David je nalezenec, někdo jej odložil na prahu fary, on strávil krátký čas v dětském domově a posléze byl vychován v milující náhradní rodině. Přesto jednoho dne začne pátrat po svých skutečných rodičích. Jeho pocit osamění, vedoucí k touze po větší rodině, zcela logicky vychází z jedné z pravidelných krizí, kterou muži prožívají, i když o nich neradi mluví.

Při svém pátrání se musí David potýkat s podmínkami, obvyklými za socializmu, nad nimiž dnes už ani nepřemýšlíme. Ovšem existovalo mnoho cest, kterými bylo možné obejít téměř cokoliv, stačilo mít správné známé. David má Karla, zašitého na teplém místečku v ROH, který z titulu své funkce dokáže tahat za určité nitky. Karel se dočasně stává i Davidovým průvodcem na cestě do minulosti.

Martin Hanzlík využívá Davidovo pátrání k tomu, aby čtenáře provedl realitou normalizace a panoptikem komunistických funkcionářů, estébáků a udavačů. Jeho pohled je trochu zvláštní a proti jiným autorům, využívajícím podobná témata, méně dramatická. David se s metodami STB setkává prostřednictvím své bývalé lásky, což sice ilustruje některé z jejich postupů, ale Davida ke zdi příliš netlačí. Karel, který se pokusí o útěk na západ a vrací se, dokáže prekérní situace využít ve vlastní prospěch. David si ale také nedělá s čestným jednáním velké starosti. V tomto smyslu autor předestírá – vědomě či nevědomě – morální dilema, zda se můžeme vůči svým nepřátelům zachovat nečestně a kdo jsou vlastně naši nepřátelé.

Pátrání po vlastní minulosti se pro Davida stává dobrodružstvím a pro čtenáře napínavým příběhem. Přestože se v prvních chvílích zdá, že vše je jasné a zbývá dohledat jen poslední detaily, dokáže autor vytáhnout ještě několik trumfů, které příběhem zamíchají a jeho hlavnímu hrdinovi změní celý život.

Blok Elsabe je velmi živý příběh, nepostrádající umělecké ambice. Přestože zaujme čtenáře pátráním po záhadách hrdinova původu, vyjadřuje se zároveň i k morálním aspektům života ve společnosti, která na morálních principech založena nebyla. Už jsem se zmínil, že to autor nepojímá jako kdovíjaké drama, ale nejde pouze o časy normalizace. V úvodu se setkáme s cestou Davidových adoptivních rodičů z Německa, která se však s ohledem na to, že se odehrávala ke konci druhé světové války, zdá příliš snadná.

Takový přístup má své klady i zápory. Kritici mohou poukazovat na zlehčování utrpení lidí za války i v socialistické společnosti, ale já se domnívám, že by dramatizace jiných osudů oslabila vyznění mnohem komornějšího, ale silného příběhu Davidova. Hlavní hrdina tak zůstává v popředí, přesně tak, jak to bylo pro knihu potřebné. Blok Elsabe, přestože jde o autorovu prvotinu, má velký potenciál. Jde však také o výsledek výborné redakční práce, která sice navenek není příliš vidět, ale posouvá literární dílo kupředu.

Název: Blok Elsabe
Autor: Martin Hanzlík
Nakladatel: Pavel Mervart