Recenze: Kimberly McCreight – Tam, kde ji našli

5

Po velice úspěšné prvotině, která nesla název Případ Amelia, přichází autorka Kimberly McCreight s novinkou. Thriller Tam, kde ji našli se objevil na pultech knihkupectví teprve nedávno. A přestože se jednoznačně jedná o vynikající knihu, kvality autorčina debutu výrazně nepřekračuje.

Tam, kde ji našliVe městě Ridgedale je v univerzitním kampusu u potoka nalezeno tělo mrtvé novorozené holčičky. Čí byla? Kdo ji tam pohodil? A proč vůbec musela zemřít? Na všechny tyto otázky chce najít odpověď nejen místní policie, ale také Molly Andersonová, která se do města nedávno přistěhovala se svým manželem a malou dcerkou. Molly v sobě nese smutné tajemství a případ mrtvé holčičky na ni tvrdě doléhá. Není ale jedinou ženou v tomto poklidném městě, která tímto hrůzným činem trpí. Smrt novorozeněte proplétá její cesty s osudy dalších obyvatel Ridgedaleu a nutí je odhalovat nepříjemné stopy minulosti…

Jak už jsme u autorky zvyklí, děj je utvářen mozaikou vyprávění jednotlivých postav. Ústředním motivem příběhu je násilné úmrtí novorozené holčičky, jejíž tělo je nalezeno nedaleko ridgedaleského potoka. Právě tato událost určitým způsobem spojuje tři velmi odlišné ženy, jejichž vyprávění čtenáři postupně odhaluje tajemství minulosti i současnosti.

Samotný příběh je určitě originální, ale téma už tolik ne. Se zamotanými životními osudy plnými lží, které vyplouvají na povrch po nějaké zásadní a šokující události, se v literatuře setkáme poměrně běžně. Autorce je však třeba přiznat to, že tento nápad zpracovává originálně a velmi důsledně. Děj je totiž promyšlený do posledního detailu, jednotlivé dílky do sebe zapadají plynule a logicky. Celkově je proto příběh nejen napínavý a čtivý, ale také velmi uvěřitelný. Závěr sice překvapí, ale nepůsobí nesmyslně, což je pro čtenáře vždy příjemné.

V knize se setkáme s velkým množstvím postav. Především zpočátku vyprávění je to vysloveně na škodu, protože čtenář se jen obtížně orientuje v tom, kdo je kdo. Ujasnit si, kdo je čí kamarád, manžel nebo nepřítel, není nic jednoduchého. Jakmile to ale rozmotáte, je právě tahle propletená síť velmi zajímavým prvkem celé knihy.

U postav jsem se nemohla ubránit dojmu, že podléhají určitému americkému stereotypu. Najdete tu matku s příliš vysokými nároky na její dítě, které nedostatkem mateřské lásky trpí. Setkáte se i s matkou nezodpovědnou a bezohlednou, která brání svému dítěti žít plnohodnotný život. A v neposlední řadě se seznámíte i se ženou, která o dítě přišla a která se teď má vyrovnávat se smrtí neznámého novorozence, o níž by měla napsat reportáž. Celkově tato změť postav zkrátka evokuje to zdánlivě dokonalé americké předměstí, kde má každá rodina svá malá (a někdy i velká) nechutná tajemství. A s tímto prostředím se v knihách, ale i filmech a seriálech, setkáte celkem běžně.

Stejně jako u své prvotiny se autorka drží vyprávění prostřednictvím několika postav. Skládá tak celý příběh pohledem z několika úhlů, což je většinou o něco zajímavější, než když celý děj vypráví jediná postava. Nicméně mi tato kniha nepřišla tak čtivá jako autorčin debut. První polovinu knihy jsem opravdu měla problém, začíst se, a když jsem knihu odložila, neměla jsem takové to nutkání číst dál. Jistě to sami znáte, jak neodolatelné dokáží některé knihy být a jak nutí číst stále dál. Tam, kde ji našli ale taková na svém začátku bohužel nebyla.

Dále bych zpracování této knihy vytkla poněkud urputnou snahu udržet si stejný styl, jaký měl i Případ Amelia. Tam autorka hojně využívala například facebookových statusů. Jejich použití bylo v tomto případě na místě, vhodně dokreslovaly celkový tón knihy a opravdu přispívaly k rozvoji děje. V případě autorčiny druhé knihy se na jejich místě objevují novinové články a zápisy rozhovorů u psychiatra, obojí je však pro příběh poměrně zbytečné a jednotlivé úryvky působí dojmem, že do celého textu vlastně nezapadají.

Byla bych nerada, kdyby celá recenze vyzněla vysloveně negativně. Na knize se najde mnoho pozitiv, ale bohužel i nějaké ty mouchy. Obecně bych ji doporučila spíše těm čtenářům, kteří do žánru thrilleru vstupují jen občas. Opravdové thrillerové fajnšmekry upozorňuji, že více než thriller je tato kniha společenskou sondou zaměřenou na to, jak temné stránky mohou mít úplně obyčejní lidé. Je to příběh o minulosti a o tom, že nás téměř vždy dožene. O tom, že se může snadno stát, že někoho neznáme zdaleka tak dobře, jak si myslíme.

Celkově knihu hodnotím 4 hvězdičkami z 5, a to především za velmi důsledně poskládanou mozaiku jednotlivých vyprávění, za pečlivou logiku a uvěřitelnost celého příběhu a také za druhou polovinu knihy, ve které autorka chytila dech a čtení bylo konečně velmi strhující.

Název: Tam, kde ji našli
Autor: Kimberly McCreight
Překlad: Jana Kordíková