Recenze: Vlastimil Vondruška – Dobronínské morytáty

5

Další z napínavých detektivních příběhů z pera Vlastimila Vondrušky se odehrává v době předvánoční přímo v místě, odkud pochází náš hlavní hrdina – v Dobroníně. Jiří Adam z Dobronína se tam odebere spolu se svým pomocníkem bakalářem Petrem a jeho ženou Rozárkou, aby si odpočinuli od pražského shonu a užili si krásné Vánoce. Někdo jim však klid a vánoční pohodu nedopřeje...

Dobronínské morytátyPříběhy Jiřího Adama z Dobronína se pomalu ale jistě stávají stejně oblíbenými, jako ty s Oldřichem z Chlumu – další Vondruškovou oblíbenou postavou. Zatímco se v posledních letech mohlo zdát, že knižním pultům dominuje Oldřich, nyní se dostává více do popředí právě Jiří Adam z Dobronína. Jeho příběhy jsou posunuty o několik století blíže k současnosti, do 17. věku, ale vraždy a pachatelé jsou celkem shodní. Vždy je nutné odhalit viníka a pravdu.

Vlastimil Vondruška spoléhá patrně na to, že jeho hrdinu i dobu, ve které žije a pátrá, už čtenáři dobře znají. V knize Dobronínské morytáty totiž nemohu nikde nalézt dataci. Uvědomuji si to až nyní, kdy knihou marně listuji, abych upřesnila datum, ve kterém se příběh odehrává. Jako čtenářce mi to nevadilo, protože již Jiřího Adama i souběh událostí z minulých dílů znám, ale co když knihu vezme do ruky někdo, kdo se s naším hrdinou setkává poprvé?

Autor tentokrát zavádí čtenáře do Dobronína. Do místa, kde se náš hrdina narodil a kde vyrůstal. Touží zde se svými přáteli a služebníky strávit poklidné vánoční svátky, ale osud mu nepřeje. Záhy po příjezdu se dozvídá od své kojné, že zmizel její vnuk. Okolnosti zmizení jsou navíc velmi zvláštní. Tím víc, když před nedávnem za stejně podivných okolností zemřel v lese její syn a vnukův otec. Byla jeho smrt vražda, nebo nehoda při kácení stromů? Souvisí to nějak s chlapcovým zmizením? A komu patří zohavená mrtvola nalezená nedaleko?

Jiří Adam nachází plno indicií, které mu vyvrací předsudky, jež si nesl z dětství a mládí. Lidé, které znal a kterým věřil, zdá se vůbec nejsou takoví, jací by podle něj měli být. Páchají přestupky a zločiny, lžou a přesto se i nadále tváří, jako přátelé. Komu vůbec může věřit? A co z toho, co si pamatuje z dětství, je pravda a co dobře vymyšlená lež?

Autor hned na začátku stručně popíše, kdo jsou hlavní postavy, tedy Jiří Adam, bakalář Petr i Rozárka. Popíše jejich funkce, vzhled i charakter, ale nezabývá se příliš bývalými případy, za což jsem vděčná. Rychle nás vtáhne do děje nového románu a my zjistíme, že se motáme v dobře upletené síti pachatele či pachatelů, stejně jako naši vyšetřovatelé. I když autor volí podobný způsob sestavení skupiny vyšetřovatelů jako v případě knih s Oldřichem z Chlumu, zde se objevuje namísto prostopášného rytíře a dobráckého velitele vojska vzdělaný mladík se svou ženou, bývalou nevěstkou. Pro příběh je to příjemné oživení, neboť ženský element většinou u vyšetřování vražd chybí. Navíc i ženy mohou být důvtipné a nápomocné. Ostatní postavy v příběhu jsou popsány velmi dobře, živě, dokážeme si představit jejich charakter i důvod chování – i když pravda, ne u všech. Ovšem to je záměr autora, jinak by prozradil vraha dříve, než by bylo vhodné. To, že se román odehrává v historickém období, pochopíme nejen z řešené politické situace, ale především z Vondruškových skvělých popisů místa, domů, sídla, oblečení, jídla, atd. Naprosto nenásilnou formou se zde čtenář nejen pobaví, ale také poučí o tom, jak se žilo a pracovalo v dobách minulých.

Musím se přiznat, že ač jsem si chtěla knížku šetřit a číst ji pomalu, užívat si ji a uchovat si čtení alespoň na dva tři dny, nakonec jsem ji nedokázala odložit a přečetla ji jedním dechem, nebo chcete-li – na jeden zátah. Dlouho se mi nestalo, abych dočítala knížku po půlnoci, ale Dobronínské morytáty jsem prostě nedokázala odložit.

Vlastimil Vondruška dokazuje knihu za knihou, že je opravdu PAN spisovatel a že jeho příběhy dokážou být stále stejně dobré i lepší, a opravdu poutavé. Jiří Adam z Dobronína se pomalu usazuje v mé knihovně vedle Odlřicha z Chlumu a zároveň i v mém srdci. Je čím dál oblíbenější a já doufám, že nás pan Vondruška nenechá dlouho čekat a brzy pro něj vymyslí nový případ.

Dobronínské morytáty
Autor Vlastimil Vondruška
Nakladatelství Moba