Recenze: Hans Rath – Ďábel je taky jenom člověk

Bude vás víc dráždit neústupnost knížete pekel a jeho neomalená, až sadistická chuť koupit duši psychoterapeuta Jakoba Jakobiho, nebo právě Jakobiho neústupnost a chuť Antona Auerbacha zavřít na psychiatrii? Nebo budete kolísat? S knížetem pekel jsou jen samé problémy a zcela logicky musel autor dojít i k nějakému podobenství s boží pomocí, čímž rozehrál parádní románové drama situované do magického vánočního času.

dabel-je-taky-jenom-clovekV prvním čtenářském dojmu mi tato kniha připomněla toho stoletého staříka, který utekl oknem kamsi v širé dálky, a chvílemi tu příšernou nervy a psychiku drásající hrůzu, kterou zažil otec zavražděného dítěte v té chatrči kdesi v horách. Nebylo nakonec to odpuštění vrahovi jeho dítěte spíše dílem knížete pekel než samotného Boha? Raději ani nevzpomínat.

Ďábel je taky jenom člověk – to si pište!
Tady jde o perfektně propracovaný román, dějové linie jsou přesné a jasné, nikde se jako čtenář neztrácíte, naopak, držíte směr s autorem a stejně tak přemýšlíte, co asi bude na další stránce. Hansi Rathovi se podařilo vytvořit nepředvídatelný děj, jsem si jistá, že pokud čtení přerušíte, budete napjatí, jak to nakonec všechno skončí, ale mnohem pravděpodobnější je, že si čtení budete užívat či ho zhltnete na jeden zátah. Postav není mnoho, tím má čtenář prostor je poznat, na jakýchsi psychologických profilech si autor, sám psycholog, dal velmi záležet. Příběh má spád, ani se nenadějete a jste uprostřed dění, abyste všechno ke konci opouštěli s pocitem, že jste byli románem zcela okouzleni.
A můžete pak sami v sobě bojovat - byla to pravda, nebo nebyla?

Dokonalá podoba zla
Ačkoliv je to lehký, odpočinkový román, který má vtipnou pointu a je psán s obrovským nadhledem a s důrazem na atmosféru, sama bych ho zařadila klidně i mezi knihy ryze psychologické a duchovní. Mezi řádky tu totiž máte v Antonu Auerbachovi dokonalou studii a psychoanalýzu zla. Dokonce, snad to smím prozradit, se s ním podíváte do pekla. A všechno to vypadá právě tak, jako v našem světě. Svody, klece, povinnosti, drogy, alkohol, oslabená vůle a nastrkání živých bytostí do kolejí, které slouží všemu, jen ne jim samým. Tady si každý čtenář brnkne na jinou notičku, podle toho, kde sám vnímá své slabiny nebo kde se cítí současným světem omezován. Ale Hans Rath tohle vykreslil tak mistrně, že se nebudete ani v nejmenším divit konečnému rozuzlení.
Protože je – nakonec - tak logické!

Pojďme se začíst:
„Vy si skutečně myslíte, že peníze lze použít smysluplně?“
„Samozřejmě. Otázka zní, proč tomu vy nevěříte.“
„Protože svět nemá smysl,“ odpoví Auerbach promptně. „A nebude smysluplnější, když zachráníte nějaký druh žáby před vymřením nebo přírodní národ před přesídlením. Žádná tahle domněle smysluplná opatření, ať už je to třídění odpadu nebo solární energie, nedokážou zabránit tomu, že se lidstvo nezadržitelně řítí vstříc apokalypse.“ Předkloní se.
„Proto bych vás chtěl ještě jednou naléhavě požádat, abyste přemýšlel o mé nabídce, Jakobe. Se sto miliony eur si můžete veskrze příjemně uspořádat alespoň tenhle život. Na světové mizérii se beztak nedá nic změnit, a kdo ví, co vás čeká na druhé straně?“
„Chcete mi to prozradit?“ zeptám se. „To by mohlo vnést do vyjednávání rozhodující obrat. Pokud mi bude peklo připadat zajímavější než nebe, tu smlouvu podepíšu. Slibuju.“
Auerbach se opře v křesle. „Je mi to líto. Obchodní tajemství.“ (str. 76)

Ďábel je taky jenom člověk