Recenze: C. D. Payne – Mládí imrvére v hajzlu aneb geny nezapřeš

Ne, není to povzdech paní či pána v letech, ale název nové knihy známého autora C. D. Payna. Ten se proslavil po celém světě sérií knih Mládí v hajzlu. A nyní přichází s volným pokračováním příběhu, v němž je barvitým vypravěčem tentokrát jeho syn Nick.

mladi-imrvere-v-hajzluC. D. Payne patří mezi americké volnomyšlenkářské spisovatele. Vystudoval Harvardskou univerzitu a poté se živil celou paletou různých prací od grafika, po výrobce nábytku a hraček. Měl celkem třicet zaměstnání, ale v žádném se mu příliš nelíbilo. A tak začal psát. Celosvětově známým se stal sérií Mládí v hajzlu a také díky jednodílným příběhům Brenda Veliká či Nestydaté plavky.

Nickie Davidson si žil poklidný život v zapadlém koutě Indiany. A nejspíš by se na tom nic nezměnilo, kdyby nebyly objeveny krevní skupiny. Jeho otec totiž zjistil, že jeho krevní skupina a krevní skupina jeho manželky dohromady v žádném případě nedává krevní skupinu malého Nickieho. A tak přichází drsný rozchod, následovaný úprkem Nicka a jeho mámy do Las Vegas, kde jeho máma chce obnovit svou kariéru tanečnice nahoře bez.

Nakonec však máma svého synka vysadí v zanedbané čtvrti na okraji Los Angeles před domem, který obývá více švábů než lidí. A dveře bytu Nickiemu otevře mrzoutský zanedbaný chlápek. Ke zděšení obou zjišťují, že jsou ve velmi blízkém příbuzenském vztahu. Z údajně „nejlepšího žongléra za posledních pět set let“ se vyklube jeho pravý otec. A z Nicka Davidsona se rázem stane Nick Twisp.

Tímto okamžikem se pro Nickieho roztáčí kolotoč klasických dobrodružství plných průšvihů, milostných vzplanutí, rodinných intrik a nečekaných zvratů. Zatímco se Nick postupně seznamuje s příslušníky rozsáhlého rodinného klanu, připravuje se velkolepý film o příbězích jeho otce a na světlo vycházejí další temná tajemství. A nouze není ani o zábavu a překvapení. Vrací se postavy z minulých sérií i z jednotlivých knih C. D. Payna.

U knihy Mládí imrvére v hajzlu musím pochválit výborný překlad. Slova jsou barvitá, pestrá. Neobjevila jsem také žádné hrubky. Nečetla jsem předchozí sérii Mládí v hajzlu, proto nemohu srovnávat, zda je současný příběh vykreslený v knize Mládí imrvére v hajzlu lepší či horší než ten původní, každopádně mě rozhodně příjemně překvapil. Hlavní postavy Nick, Valerie – Kalorie, otec Nick a jeho stará láska Sheeni jsou živé, dobře vykreslené a vcelku reálné charaktery. Hlavní hrdina kouzlí jazykem a postupně ho zoceluje celá řada vtipných a bizarních situací, ze kterých umí se ctí vybruslit. Rovněž se mi líbil nápad se zfilmováním osudů Nicka Twispa, který dokresloval atmosféru a nenásilně představil čtenáři děj předchozí série. Současně chápu i záměr autora připomenout postavy z předchozí série a navnadit čtenáře, kteří tuto sérii ještě nečetli, aby si ji zakoupili.

Kniha C. D. Payna Mládí imrvére v hajzlu se tak dá podle mě považovat za humornou oddechovku, ve které autor vypráví příběh pubertálního chlapce, kterému se náhle změnil život o 180 stupňů. Nick hýří trefnými připomínkami a skvěle glosuje dění okolo sebe. Je ovšem možné, že podobný styl humoru nemusí sedět každému. Při čtení záleží i na jemnocitu každého ze čtenářů, jestli budou akceptovat autorův styl humoru představovaný v knize Mládí imrvére v hajzlu. Humor a kousavost totiž knize rozhodně nechybí, i když některé postřehy byly na můj vkus až příliš tvrdé. Na druhou stranu některé vtipy byly tak geniální, až jsem měla chuť si je někam poznačit. Nickovy dialogy jsou příjemně sarkastické a mnohdy k popukání.

Knihu bych doporučila všem fanouškům C. D. Payna i těm, kteří mají rádi klukovský humor a rádi zavzpomínají na svá mladší léta. Taky těm, kteří si chtějí nad knihou odpočinout a začíst se do zábavného příběhu, který působí fantaskně i reálně zároveň. A vzhledem k otevřenému konci knihy Mládí imrvére v hajzlu se dá čekat, že autor brzy přijde i s pokračováním.

Mládí imrvére v hajzlu aneb geny nezapřeš
Autor C. D. Payne
Překlad Naďa Funioková