Recenze: Jiří Kratochvil – Jízlivá potměšilost žití

V rozhovoru, který jsme před pěti lety s Jiřím Kratochvilem vedli pro magazín VašeLiteratura.cz, prohlásil autor: „Příběhy zatím ve mně běhají jak králíci“. Podle toho, jak pravidelně vydává své knihy, se zdá, že pomyslných králíků zůstalo v jeho hlavě stále dost. I tentokrát sáhl a jednoho z nich vytáhl za uši na světlo boží. A dokonce se ho ani nesnažil převléknout a nechal ho vězet v jeho původní králičí kůži.

knihaJízlivá potměšilost žití patří mezi složitě koncipované romány, vyžadující po čtenáři velkou pozornost, ale také ochotu přijmout hru, kterou autor se svými postavami hraje. Pro jeho čtenáře však nejde o nic nového. V každém z jeho románů nalezneme momenty, které nelze označit jiným výrazem než kratochvilovská fantazie. Většinou se jedná o formu, nerespektující realitu, nebo fantaskní detaily, vyvolávající pobavení a pomáhající v odlehčení vážného tématu.

V knize Jízlivá potměšilost žití se vrací postava z románu Slib, soukromý detektiv Dan Kočí, ovšem už ne jako muž v plné síle, ale jako člověk, odkázaný na pomoc svého syna Adama a ošetřovatelky Olgy. Na tuto malou skupinu postav autor navazuje celou řadou neobyčejných událostí, které jako obvykle kombinuje ze skutečných detailů a spojuje je fantaskními až absurdními událostmi. A tak se čtenář dočte o Olze Hepnarové, která je v současné době v kurzu, i o potomkovi kata Mydláře, skrčka posedlého zvráceným uměním.

Druhá dějová linie je ta, o níž jsem se zmiňoval v úvodu – králičí. Zvíře, nadané sebeuvědoměním a neobyčejnou inteligencí, zasahující do oblastí filosofie, matematiky, fyziky a jiných oborů, není v Kratochvilově díle nic neobvyklého. Autor rád spekuluje o tom, co se skrývá v mozcích takzvaných němých tváří a o čem by mluvily, kdyby mluvit uměly či chtěly.

Dějové linie se samozřejmě přibližují, aby se na konci protnuly. A je to průnik pro Jiřího Kratochvila opravdu charakteristický. Autor vůbec nevybočuje z koncepce ani formy, na jaké jsme si u něj zvykli, které jsou pro něj tak typické. Jako u podobných autorů, je v tom jeho síla i slabost. Sílu vidí Kratochvilovi příznivci, ti by nepřistoupili na změnu pravidel, slabost někteří kritici, kteří pohrdavě mávnou rukou nad opětovným ppoužitím absurdních rekvizit. Jako kdyby chtěl Kratochvil odpovědět svým kritikům, je jeho nejnovější kniha jakousi syntézou těch předchozích. Jejich připomínky nalezneme v mnoha dalších náznacích, než jen pouhém oživení starých postav, jako jsou Dan Kočí nebo rodina Jordánů.

Jednou z nejvýraznějších připomínek je autorův postoj k příběhu, o němž lze hovořit jako o jeho celoživotním krédu. Na dvou místech je připomíná příslovím: Bůh stvořil muže a ženy, protože má rád příběhy [120, 123]. Kratochvil uvádí, že přísloví převzal z knihy Mudrosloví národů Iberských, pravděpodobnější však je, že jeho autorem je on sám. Zdůrazňuje božskou podstatu vypravěče, tvořícího realitu románu a zasahujícího – mnohdy necitlivě – do života svých hrdinů. Kratochvil demonstruje, že své příběhy má pevně v rukou a jeho fantazie není ve vleku pravděpodobné reality, proto se neostýchá přesouvat postavy jako šachové figurky ze zdánlivé skutečnosti do románu, rozepsaného jedním z hrdinů, z jednoho času a příběhu do zcela jiného.

Samotný název evokuje Kunderův román Nesnesitelná lehkost bytí, ve druhém plánu, což zřejmě autor zamýšlel, oklikou přes Kunderovu povídku Já, truchlivý Bůh, jednu ze svých nejlepších knih Truchlivý Bůh. Volba jmen naznačuje, že se za primárním dějem skrývají další významy na úrovni symboliky. Jejich smysl však je nad rámec recenze, není ale náhodou, že se pečovatelka jmenuje Olga, stejně jako vražedkyně, o níž se zpočátku hovoří, dvojice Pavel a Šavel vede k biblickým asociacím, rozšiřující význam pokusu o snědení jednoho druhým.

Jízlivá potměšilost žití je v kontextu ostatních knih výrazně retrospektivní, doufám, společně s ostatními příznivci tohoto autora, že v tom není skrytý význam a že se můžeme těšit na jeho další knihy. Respektuji kritický názor o podobnostech v jeho díle, ale patřím k těm, kteří v tom spatřují krásu jeho textů.

Jízlivá potměšilost žití
Autor Jiří Kratochvil
Nakladatelství Druhé město