Recenze: Simon Mawer – Provazochodkyně

Marian Sutrová, Dívka, která spadla z nebe nad Francií, aby vykonávala práci tajné agentky, se vrací ve volném pokračování s názvem Provazochodkyně. Sledujeme její další život po soukromé i pracovní stránce a zjišťujeme, že i když za války žila v neustálém nebezpečí, věděla, čemu čelí. Nyní jsou její protivníci mnohem mazanější a odhodlanější…

Simon Mawer je vynikající autor a skvělý vypravěč. I když píše o vážných, mnohdy vědecky pojatých tématech, jeho knihy jsou čtivé a napínavé jako thrillery. Ani u Provazochodkyně tomu nebylo jinak. Stejně jako v prvním díle je i tady ústředním problémem bomba. Už ne atomová, nýbrž vodíková. Marian a především její bratr a vědec Ned nechtějí, aby takovou zbraň držela po ukončení války v ruce pouze jedna velmoc, Amerika. Zničení Hirošimy a Nagasaki je hrůzným příkladem, co se může stát. Byli by rádi, kdyby takovou zbraň drželo ve svých rukách i Rusko. Netuší, že velmi brzy se tak stane, dokonce Nedovou zásluhou. Stojí však Marianin bratr o pomoc Sovětskému svazu? Je dobré pustit se do protistátní činnosti za zády tajných britských agentů, když jeho sestra kvůli tomu nebezpečně balancuje mezi svými „zaměstnavateli“ jako provazochodkyně na vratkém laně?

Očekávala jsem pokračování původního vyprávění a především jsem se těšila, že autor naváže tam, kde jsme se v prvním díle s hrdinkou rozloučili. Knížka mi však přinesla překvapení, Mawer ji pojal zcela originálně. Jako hlavního vypravěče zvolil Sama, rodinného přítele, který se již v pubertě do Marian zamiloval a sledoval její kroky po válce s růžovými brýlemi. Když pochopil, jak se věci ve skutečnosti mají a kdo je opravdová Marian, začal se zajímat i o její předchozí život a válečnou činnost. My se tak díky němu dozvídáme, co si prožila Marian do konce války, ale také jak se vypořádávala s prožitými zážitky po válce. Jaký byl její zdravotní stav či jak to zasáhlo do jejího budoucího života.

V následujících částech knihy (celkem jsou tři) pak prožíváme s Marian celkem nudné manželství, ale zato napínavý pracovní život, když se znovu vrátí do role tajné agentky. Jako zaměstnanec sovětského úřadu má sledovat impulsy z Ruska, osoby, jejich činnost, atd. Velmi pestrý je také její milostný život, který s ohromující lehkostí propojuje s prací.

Simon Mawer vypráví zdánlivě nezáživný příběh s lehkostí sobě vlastní. Život Marian Sutrové prožíváme s napětím a očekáváním, bojíme se o ni i o její blízké, tápeme spolu s ní v tom, komu může věřit a kdo ji zradí. Sledujeme, jak se snaží chránit své blízké a neohroženě nasazuje vlastní život.

Mawer píše tak, že dokážete prožít každý okamžik. Jeho postavy jsou tvárné, proměnlivé, v případě Marian až šokující. Její chování, které dokáže měnit z minuty na minutu, překvapuje a mění děj knihy, stejně jako chod jejího života. Díky tomu je nepředvídatelný.

Provazochodkyně je teprve třetí knihou, kterou jsem od autora četla, ale rozhodně není poslední. Díky tomu, že i téma jindy nezajímavé a nezáživné dokáže přetvořit na napínavý děj, jsou jeho knihy nejen zábavné, ale i poučné. A já mám tak možnost dozvědět se mnohem víc o tématech, které bych jindy míjela. Např. Rusko a jeho tajné praktiky, které byly běžné nejen na území Sovětského svazu a také u nás, ale právě i v poválečné Británii, což jsem až dosud vůbec netušila.

Provazochodkyně
Autor Simon Mawer
Překlad Filip Hanzlík