Recenze: Joakim Zander – Bratr

Jsou knihy, které se čtou snadno, mají více či méně jednoduchou zápletku, jsou více či méně zajímavé a čtenář je mnohdy přečte za jedno odpoledne, večer nebo noc. Bratr Joakima Zandera příkladem takové knihy není. Nejedná se o lehké čtení a čtenář potřebuje čas. Na druhou stranu opravdoví milovníci (nejen) severské krimi si rozhodně přijdou na své, protože kniha se dostává čtenáři pozvolna pod kůži, svou propleteností děje jej stahuje a svou autenticitou láká. Komplikovaný příběh nakonec zanechává skutečně hluboký dojem.

Začíná jako příběh tří lidí, které dělí nejen geografická vzdálenost, ale i okolnosti, které jim osud přichystal. Jasmín utekla před svými rodiči, přáteli a tíhou Bergortu do New Yorku, kde se živí jako umělkyně. Nikdy nezapomněla na svého bratra, k němuž ji pojí nejen pokrevní pouto, ale především silná sourozenecká vazba a vztah, který si vybudovali na pozadí nelehkého dětství. Její bratr Fádí, který si odchod své sestry nikdy nepřestal klást za vinu, se mezitím proměňuje a svůj osud a smysl života nachází v islámu. Postupně se radikalizuje a odchází do Sýrie. Když pak Jasmín po nějaké době přicházejí zprávy o jeho smrti, ví, že se musí vrátit, že před minulostí se nemůže nadále schovávat. Navíc cítí, že ne vše je takové, jak na první pohled vypadá, a že možná Fádí žije.

Třetí nit příběhu zavede čtenáře do Londýna, kde Klara pracuje na dílčím výstupu ke zprávě o důsledcích privatizace některých policejních složek. Začínají se však kolem ní dít zvláštní věci, které vyústí až ve smrt, která má vypadat jako sebevražda, ale i zde zdání dost možná klame. Klara tak nabývá dojmu, že agenda, na které pracuje, je možná něčím mnohem větším, než si dokáže představit.

Joakim Zander je jedinečný vypravěč. Autor, který je precizní, který vnáší do svých knih řád, což dokáže jen hrst autorů. Kniha Bratr přináší tři linky příběhu, které plynou po proudu času, z minulosti do přítomnosti, až se v jeden okamžik střetnou a minulost se stane naléhavou přítomností. Možná pozvolný začátek knihy tak nabere na obrátkách a čtenář knihu jen nerad odkládá. Všechny tři linky se pak ve vhodný okamžik spojí v jednu jedinou, a to natolik samozřejmě, jako by to ani jinak být nemohlo, jako by to bylo logické vyústění čehosi, co ale rozhodně přesahuje představivost i velmi kreativního čtenáře.

Bratr je současně knihou, která vás nutí přemýšlet nad rámec samotného příběhu. V pozadí hlavní dějové linky stojí aktuální otázky soudobého světa, otázky politické, sociální i ekonomické, otázky natolik palčivé, že čtenář nad syrovostí prostředí, do něhož je příběh situován, přemýšlí, žasne, možná si trochu zoufá a hledá naději. Zander dokázal vytvořit dokonalé hlavní hrdiny knihy – lidské, přirozené a nekomplikované, přestože jejich životy jsou cokoli jiného, než nekomplikované. Zander dokázal jejich příběhy koncipovat tak, že čtenáři na hlavních postavách záleží.

Vyústění knihy možná není žádným dechberoucím trhákem, přesto (a snad také právě proto) dává prostor pro čtenářovy myšlenky a kreativitu, je originální, nekonvenční a odpovídající vážnosti příběhů, které kniha představuje a které se dost možná v jiné pokřivené podobě odehrávají někde na světě, v Evropě, v hlavním městě. A právě představitelnost a reálný nádech příběhu, který dokáže v určitých fázích šokovat, je největší devizou knihy Bratr. Protože i když ne vše je tak, jak na první pohled vypadá, vždy existuje vysvětlení.

Pohled na muže na protější straně ulice Klaru naprosto ochromil. Nevidí nic než černé tričko, černé džíny a dlouhé řídké vlasy. Najednou si vybavuje, jak jí jeho šlachovité ruce stahují z ramene tašku s počítačem. Najednou si vybavuje, co jí šeptal.
Podaří se jí znovu ovládnout všechny končetiny a postavit se. Potom začne ustupovat dozadu, couvá, aniž by ho spustila z očí. Vidí, jak k ní zvedá ruce, aby dal najevo, že není ozbrojený.
Ulicí pomalu projede auto a na vteřinu mezi nimi utvoří překážku. Ale jakmile je pryč, Klara se znovu cítí jako zhypnotizovaná, nedokáže muže pustit z očí, nedokáže se rozběhnout, jenom pomalu couvá ke zdi domu za sebou.
Remember, remember, the fifth of November.
To jí šeptal, to měl vytetované na zápěstí – a teď se pomalu vydal přes ulici s rukama stále nataženýma před sebou, s dlaněmi otočenými k ní, aby ukázal, že pro ni neznamená hrozbu. Ale on už předvedl, že hrozbu znamená, už jí ukázal, čeho je schopen.
Klara couvá, až se nakonec opře zády o výkladní skříň obchodu za sebou. Muž se k ní pomalu blíží, přejde ze silnice na chodník, už je jen metr před ní. Z butiku za ní vyjde se smíchem skupinka španělsky hovořících mladých lidí a zmizí dál v ulici.
Muž vyčká, až budou dost daleko. (Str. 300)

Bratr
Autor Joakim Zander