Recenze: Lars Kepler – Lovec králíků

5

Hurá! Joona Linna se vrátil, jásali příznivci detektivní série v hlavní roli s blonďatým švédským policistou. Nedávno vyšel autorskému páru píšícímu pod pseudonymem Lars Kepler nový román z této krimisérie, tentokrát pod názvem Lovec králíků. Fantasy román Playground, který nevyvolal mezi čtenáři příliš nadšení, byl zapomenut a příznivci napnuti, s jakým případem si oblíbený vyšetřovatel poradí tentokrát, zvlášť když věděli, že byl donucen vyměnit policejní uniformu za vězeňské ošacení.

Lovec králíkůUž při čtení prvních kapitol čtenář s radostí zjišťuje, že je Joona ve skvělé kondici. Ve vězení cvičí, připravuje se na novou profesi zahradníka, má staronovou přítelkyni, se kterou plánuje život po propuštění z vězení. Mezi ostatními vězni si dokázal vybudovat respekt, což je pro bývalého policistu zásadní věc. Dny ubíhají v monotónním rytmu, ale konec trestu se přece jen pozvolna blíží. Najednou je však všechno jinak. Byl totiž zavražděn ministr zahraničí, policie tápe a zdá se, že jediný, kdo dokáže objasnit jeho smrt, je zřejmě bývalý vyšetřovatel Joona Linna. Počet obětí přibývá, každá dostane před smrtí nahrávku dětské říkanky o deseti malých králíčcích, takže policistům dochází, že počet mrtvých bude s největší pravděpodobností narůstat. Tajná služba sice prosazuje vyšetřovací verzi, že se jedná o teroristický útok, ale s touto domněnkou Joona nesouhlasí, sílí v něm podezření, že zločiny páchá „záchvatový“ vrah.

Snaha autorů o zmatení čtenáře náznaky, že by se mohlo jednat o terorismus, působí nevěrohodně. Jde o účelové napasování detektivky na aktuální dění, ale jakoby si s touto linií nevěděli rady a raději se po pár kapitolách vracejí k osvědčené formě psychicky labilního týraného dítěte, které se v dospělosti mstí za svůj zpackaný život.

Lars Kepler totiž tentokrát příliš originální není. S podobně laděným příběhem jsme se mohli setkat i u jiných současných autorů detektivních románů, například v Kruhu Bernarda Miniera nebo Sově Samuela Bjørka. Nutno ale ocenit, že na rozdíl od policejního týmu v Sově je Joona naštěstí v dobré duševní kondici.

Snahou mást čtenáře zase místy připomíná Nesbøho, ale s tím rozdílem, že tomu se to většinou daří velmi dobře. U Keplera však stejná snaha působí násilně, jde o úporné úsilí do sebe napasovat více zápletek, které mají - obrazně řečeno - jinak vyřezané okraje, takže do celkového dějového puzzle příliš nezapadají.

Trošku jsem tápala, proč se v příběhu ocitla například scéna s policejní psycholožkou Jeanette, která při výslechu prostitutek na parkovišti zažije anonymní sex na záchodcích. V textu se tato postava objevuje minimálně a najednou takový „odvaz“. Odpovědí může být to, že autoři chtěli touto pikantní scénou zvýšit atraktivnost celého textu, takže čtenář má chvíli pocit, že se v knihkupectví či knihovně přehmátl a čte Padesát odstínů šedi.

Dobrým marketingovým tahem je i postava jednoho z vedlejších hrdinů Rexe, další plánované oběti vraha. Profesionální kuchař, který má svou vlastní televizní show a navíc syna hledajícího sexuální identitu. Text je tak díky němu výživnější o několik zajímavých receptů a díky jeho synovi okořeněn scénami se sexuálním motivem. Napsat další bestseller je prvořadým cílem autorů, to je zřetelné z každého řádku. A to se jim také podařilo, Lovec králíků se drží na předních místech žebříčků prodejnosti.

Poněkud překvapivě působí, že identitu pachatele se dozvídáme už ve druhé třetině knihy, takže čtenář je ochuzen o strhující závěr provázený tápáním, kdo králíčky zabíjí. Místo toho se prostřednictvím textu dostáváme do obory, kam pod záminkou lovu sobů vylákal vrah zbývající králíčky. V poslední části knihy se společně autor i vrah protrápí až k závěru. A není vůbec zřejmé, kdo se trápí více, zda autor, aby už konečně dopsal další knihu, nebo vrah, který v prvních dvou třetinách knihy působil jako Terminátor, ale na konci se proměnil v tápající monstrum s vybitými baterkami.

Ale závěr nakonec překvapivý byl. Ani ne tak nějakým zvratem v osobě pachatele, děj tak nějak doběhl bez autorovy výraznější snahy a najednou se čtenář ocitl na startu děje další knihy, v domě Joonovy přítelkyně, kterou zřejmě přišel někdo zabít. Asi už ani nešlo důrazěji naznačit, že další díl této krimisérie je na spadnutí. A my jen můžeme doufat, že naváže spíše na Stalkera či Hypnotizéra, než na Lovce králíků.

Manželé Ahndorilovi si svými krimiromány nastavili laťku hodně vysoko, proto drhnutí textu, jež by u průměrného autora čtenář bez problémů přešel, vyvolává u tohoto autorského páru negativní reakce. Ale i přes výše uvedené připomínky se jedná o dobré, oddechové čtení. Pokud se textem nechceme zabývat příliš do hloubky a budeme očekávat nenáročné čtení, tak je Lovec králíků bezesporu dobrou volbou.

Lovec králíků
Autor Lars Kepler
Překlad Karolína Kloučková