Recenze: Elizabeth Gilbertová – Velké kouzlo

5

Jste kreativní člověk, který neustále něco tvoří s radostí a bez ohledu na výsledky? Jste plní vášně a smysluplnosti života? Milujete váš vnitřní svět spojený s inspirací? Nebo se takovým člověkem chcete teprve stát a něco vám brání? Nemusíte být profesionálním tanečníkem, hudebníkem, spisovatelem, nebo kuchařem, abyste mohli uvítat a hostit kreativitu ve svém životě. Zažít a prožívat Velké kouzlo můžeme my všichni. Kniha Elizabeth Gilbertové vás zavede do světa inspirace, kde objevíte své vnitřní poklady a cestu, jak vnímat kouzla mezi námi.

Velké kouzloChcete si splnit svůj sen, ale: Máte strach, že nemáte nadání? Děsíte se kritiky? Bojíte se, že už jste na to všechno příliš staří/mladí/nemajetní/tlustí? Nebojte se! Kniha vám pomůže dodat odvahu a nabídne způsoby, jak strachy odhodit či přijmout. A k čemu? Co je to vlastně Velké kouzlo? Není to žádný návod na to, jak se stát kreativcem. Ani kuchařka, jak získat instantní slávu. Pokud ale máte odvahu, přijmete nápad, který vám tluče na dveře, budete odhodlaní a vytrvalí, můžete zakusit plody tohoto kouzla kreativního života. Radost z tvorby, zajímavou každodennost či splněné sny. Kniha vám také předloží, jak se poprat s možnými překážkami na vašich kreativních dobrodružstvích. Pomůže vám vypořádat se s nedostatkem motivace, neúspěchem či perfekcionismem.

Nečekejte praktický manuál, jak být kreativní nebo cvičebnici úkolů pro povzbuzení kreativity. Tato kniha, jak sama autorka říká, není typickou sebe-rozvojovou příručkou. Namísto toho Elizabeth Gilbertová empatickým a otevřeným způsobem vyprávění popisuje její okouzlení procesem tvorby a inspirace. Vlastní zkušenosti s procesem psaní také prolíná se zážitky svých přátel a inspirativních osob, tudíž vás obohacuje i o pohledy jiných na proces kreativního tvoření.

Kniha je inspirativní a optimistická, s občasnými nádechy citlivého humoru, tak jak jej známe z dalších knih autorky. Avizované „oduševnělé duchovno“ z přebalu knihy může někdy působit až příliš ezotericky a vágně, nicméně i striktně racionální lidé s otevřenou myslí si mohou z knihy odnést inspiraci. Jsem ráda, že jsem se jí nenechala odradit.

Kniha se tak pro mě stala oddechovou záležitostí díky lehkosti a krátkosti jednotlivých kapitol, které jsou přehledně rozdělené a reflektují kreativní cestu. Čtenář není zahlcen hutnými myšlenkami, namísto toho dostává prostor pro vlastní reflexi. Ta je umocněná i díky formě psaní, která evokuje povídání si s autorkou u dobrého šálku kávy.

Pokud se chcete zamyslet nad svou kreativitou a zároveň si vychutnat střípky vyprávění o inspiraci a okouzlení, tak vám knihu doporučuji. Pokud byste však hledali praktické tipy a návody, jak u sebe kreativitu vyvolat, být namotivováni či jak si udržet sebedisciplínu, poohlédněte se raději i po jiné knize, protože Velké kouzlo není typickou příručkou kreativity.

Jak nápady fungují

Měla bych na tomto místě vysvětlit, že jsem celý svůj život oddaná kreativitě a že jsem si vytvořila určitá přesvědčení o tom, jak funguje a jak s ní pracovat, která jsou naprosto a úmyslně založená na kouzlech. A když tu mluvím o kouzlech, tak to myslím doslova. Něco jako v Bradavicích. Mluvím tu o věcech nadpřirozených, mystických, nevysvětlitelných, surreálních, božských, transcendentálních a nadpozemských. Já totiž opravdu věřím, že kreativita je silou okouzlení – a že její původ není tak úplně lidský.

Uvědomuji si, že to není moc moderní ani racionální náhled na věc. Je rozhodně nevědecký. Zrovna nedávno jsem slyšela v rozhovoru jednoho uznávaného neurologa: „Tvůrčí proces se může zdát kouzelný, ale žádné kouzlo to není.“

Se vší úctou, s tím já nesouhlasím.

Věřím, že tvůrčí proces je kouzelný a zázračný.

Velké kouzlo