Recenze: David Michie – Pes Jejího Veličenstva a jeho mise

5

Možná víte, že britská královna je velká milovnice psů a že v její smečce je i veselé, mimořádně inteligentní plemeno velšských corgiů. A teď si představte, že jste autor Dalajlamovy kočky a máte si vzít jednoho z těch pejsků, vlézt mu do hlavy a vpašovat ho přímo k nohám královny Alžběty II. Občas se tam mihnou i Charles, Kate, William a další členové rodiny, a pak také někdo velice tajemný. Námět jako hrom!

Pes Jejího Veličenstva a jeho miseVýzva jako hrom! David Michie mne překvapil výběrem tématu, protože jeho knihy se většinou věnovaly buddhismu z pohledu duchovnějších zvířat – koček, nebo psával o himalájských horách a místech, kde jsou buddhismus a jeho myšlenky jako doma.

Tady směřoval na západ, navíc do srdce královské rodiny. Když si odmyslíme pohádkový romantismus, tak přece jen ji provází pověst jakési kostnatosti, snad jako kdyby monarchie neměla v naší době co dělat. A svět se tak dělí na její zastánce a nostalgické vzdychače a na její tvrdé odpůrce. Odpůrce ke čtení asi nepřesvědčím, ale čtenáře s neutrálním nebo romantickým vztahem k Buckinghamskému paláci určitě ano. Ostatně na své si tu přijdou i obyčejní milovníci atmosféry Anglie nezatížené dnešními problémy, sem tam proložené nádhernými prostřihy od krbu, misky plné medových párečků a vůně starých rozlehlých zámků, ve kterých nevíte, co po setmění potkáte za dalším rohem. Snad něco mystického?

… viděli jsme ji ozdobenou nádhernými klenoty, s korunou a v hermelínovém plášti, s panovnickým žezlem a mečem, s vysokým bílým límcem v celé její starobylé kráse.
„Alžběta,“ pronesla naprosto zřetelně.
„A… proč jste tady?“ Její Výsost to nijak nevyvedlo z míry. Ptala se dál laskavým klidným hlasem, v němž byla znát sympatie
vůči bytosti, která působila trochu ztraceným dojmem.
Alžběta se otočila zpátky k oknu. „Protože…“ zdálo se, že si pečlivě promýšlí odpověď, „jsem se provdala za Anglii.“
Oba jsme pozorně sledovali každé její hnutí, když nás z chodby vyrušil jakýsi zvuk a pak se ozvalo jemné zaklepání na dveře.
„Je všechno v pořádku, madam?“ chtěla vědět ochranka.
V tom okamžiku Alžběta zmizela.
„V naprostém,“ prohlásila královna a dívala se při tom dolů na mě. Nejspíš ji zajímalo, jestli jsem Alžbětu viděl také jako ona. Chtěl jsem ji ujistit, že jsem to všechno prožil s ní, a tak jsem pevně přitiskl čumák k jejímu kotníku. Byl jsem svědkem toho, že se dvě královny Alžběty ocitly v jedné místnosti a mluvily spolu, přestože každá žila v úplně jiném století. (str. 188)

Kolik corgiů může říct něco takového? Malebný příběh proložený moudrými rozmluvami, lidskými pochybnostmi a zcela obyčejnými vlastnostmi samotné královny. Velká dávka lidské laskavosti potěší každého, kdo si královnu představuje právě takovou, jaká by archetypálně měla být. Té se Alžběta II. v této knize velmi blíží a popravdě v roli čtenáře možná často pocítíte touhu složit své packy k jejím kotníkům. Na své si přijdou i milovníci psů, protože psí povaha a moudrost tu je vykreslena v celé své kráse.

Davidu Michiemu se to povedlo! Do omezeného prostoru královského paláce a blízkého okolí, do těsné blízkosti samotné královské rodiny vložil příběh, který je odtržen od reality všedního dne a běžných lidí. To vidíme i na syrovém porovnání smutného dětství malého corgie Nelsona, jenž je hlavním hrdinou. Vidíme štěstí pomíjivé a vykupované krutou daní osudu a štěstí, jež je položeno na vnitřním pocitu vyrovnanosti. Sice nám už autor zapomněl jaksi více rozebrat, že svou roli určitě hraje to, že královská rodina nemusí bojovat o střechu nad hlavou každý den jako majitelé, od nichž Nelson přišel, ale čert to vem! Pro tuhle chvíli je tu pohádka pro dospělé. Pohádka o královně a její smečce královských psů.

Název knihy: Pes Jejího Veličenstva a jeho mise (TheQueen´sCorgi: On Purpose)
Autor: David Michie
Překlad: Petra Vlčková