Recenze: Bernard Minier – Zkurvenej příběh

5

Při svém pobytu v Praze na podzim roku 2015 zmínil nejznámější autor současné francouzské detektivní tvorby Bernard Minier, autor bestsellerové trilogie Mráz, Kruh a Tma, že právě pracuje na románu, který je úplně odlišný od krimi thrillerů s majorem Martinem Servazem. Uvedl, že k napsání tohoto příběhu ho inspiroval mediálně velmi známý případ „Snowden.“ Celý článek publikovaný na stránkách VL si můžete přečíst zde. Jak rychle čas letí, jsem si uvědomila, když jsem se začetla do jeho nejnovější knížky, která nedávno vyšla pod názvem Zkurvenej příběh

Zkurvenej příběhPrvní myšlenka, která mě při pohledu na Minierovu novinku napadla, byla, zda opravdu nešlo knihu nazvat nějak méně vulgárně. Je pravda, že vulgarismy jsou stále častější součástí současných textů, ale jako název mi to připadlo poněkud přehnané. Ale jak se při čtení ukázalo, název je výstižný. Protože tohle opravdu není obyčejný příběh.

A kam nás zavedl autor tentokrát? Na ostrov Glass Island, kde mlhu střídá déšť, bývá tam jen krátké léto, většinu ostrova pokrývají lesy a návrat do civilizace je možný pouze prostřednictvím trajektu. Hlavní postavou je šestnáctiletý Henry Walker, chlapec s nejasnou minulostí, kterého vychovávají lesbické maminky Liv a France.  Žije relativně poklidným studentským životem, má několik přátel a lásku jménem Naomi. Henryho svět je však rozmetán na kousky ve chvíli, kdy se s ním Naomi rozejde a po jejich drsné hádce zmizí. Když se objeví její mrtvé tělo zabalené v rybářské síti, je Henry považován za hlavního podezřelého. Je vystaven nenávistným reakcím svého okolí, policie ani obyvatelé ostrova nevěří jeho nevině, pokusí se proto zjistit sám, co se vlastně stalo a kdo je vrah.

Henry se usilovně snaží pátrat po své minulosti nejenom ve své paměti, ale také v dokumentech, které skrývají jeho adoptivní matky. Příběh, který mu vyprávěly o jeho dětství, se pod tíhou nově zjištěných faktů rozpadá na kousky, a on pochopí, že jeho minulost přímo souvisí se smrtí Naomi. Pátrání se ještě více komplikuje po zjištění, že někteří ze stálých obyvatel skrývají temná tajemství a jsou vydíráni. Je vyděrač zároveň i vrah?

Ve druhé, nejvýraznější dějové linii se setkáváme s mužem hledajícím ztraceného syna. Tato linie je obzvlášť šokující, právě zde totiž nacházíme inspiraci případem Snowden. Politik, který má téměř neomezené možnosti, ke všemu odhodlaného a stoprocentně oddaného bodyguarda, neváhá využít veškerých prostředků, aby vypátral, kde se jeho syn nachází. Zneužívá svou moc, porušuje soukromí lidí, neštítí se využívat hackerských metod a slídění na sociálních sítích, aby zjistil potřebné informace k nalezení syna. Získává informace vytvářející domněnku, že by Henry mohl být jeho syn. Ale v tomto příběhu není nic takové, jak se na první pohled zdá…

Zajímavým autorovým tahem je, že příběh vypráví Henry v ich-formě. Čtenář detektivek odchovaný klasickou tvorbou podvědomě očekává, že Henry v závěru odhalí totožnost vraha a zprostí se veškerých obvinění. Finále příběhu mě však utvrdilo v tom, že není radno Miniera podceňovat, protože všechno nakonec dopadne úplně jinak. Je to totiž pořádně hnusný příběh.

Kniha je napínavá, z mého pohledu však poněkud překombinovaná. Občas se mi stávalo, že jsem se musela vracet zpátky, abych se ujistila, zda jsem pochopila správně, kdo je kdo a jaká je jeho role v příběhu. Za pozitiva považuji, že jsem celou dobu tápala, kdo je vrah, a závěr byl skutečně překvapující.

Po trilogii, která byla skutečně mrazivá, se dá konstatovat, že se Minier ve svém novém textu zahalil do mlhy a deště, čtenáře nechal bloudit hlubokými lesy jen s občasným zábleskem světélka poznání. Kniha je opět více než šestisetstránková, občas jsem měla pocit, že se některé dějové linie trošku rozjíždějí a nezapadají do příběhu. Po dočtení knihy jsem si vše musela přerovnat v hlavě, abych to vůbec pochopila, ale i tak je pro mě Zkurvenej příběh další velmi dobrou Minierovou knihou.

Ale přece jenom detektivní thrillery s Martinem Servazem byly o něco lepší. Je mi bližší postava zkušeného kriminalisty než vyšetřujícího teenagera. Radostnou zprávou pro všechny příznivce majora Servaze by proto mohlo být, že letos údajně v zahraničí vyšla další kniha z této série, takže se dá očekávat, že český překlad na sebe nenechá dlouho čekat.

Zkurvenej příběh
Autor Bernard Minier
Překlad Jiří Žák