Recenze: Emma Donoghue – Zázrak

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
5

Emma Donoghue se proslavila díky svému románu Pokoj, který byl i zfilmován a oceněn soškou Oscara. Druhým česky vydaným románem od Donoghue je Zázrak. Jednoslovné, úderné názvy se pomalu stávají pro tuto spisovatelku příznačné, stejně jako čtivý styl psaní a originální témata. Pokoj se zabýval příběhem unesené ženy, která žije v zajetí se svým synem a následně se pokouší adaptovat zpět do společnosti. Zázrak má také silnou ženskou hrdinku a také se zde objevuje dítě, které je třeba zachránit.

ZázrakHlavní postava – Lib Wrightová – je ošetřovatelka žijící v polovině 19. století v Anglii. Není ale obyčejnou ošetřovatelkou, prošla školením slavné Florence Nightingalové a je na tuto skutečnost náležitě pyšná. Stejně tak pyšná je na svůj racionální přístup k pacientům a ateismus. Jako soběstačná Angličanka pohrdající pověrami je na irském venkově, kam ji povolali, poněkud výstřední. Lib má dohlížet na jedenáctileté děvče, které už čtyři měsíce nepřijímá potravu. Místní zázrak ale okolní svět považuje za podvod. A tak je povolána racionální následnice slečny Nightingalové a spolu s katolickou jeptiškou se mají střídat v hlídání Anny O’Donnellové a zjistit pravdu. Žije děvče opravdu jen z Boží milosti, bez potravy?

Anna je pozoruhodně inteligentní a silně věřící děvče, její rodiče jsou pouze silně věřící. Lib jako nevěřící Angličanka se ocitá v nepříjemné situaci. Ošetřovatelka je ale skálopevně přesvědčená, že podvod za pár dní odhalí. Místo toho ale poznává dítě, které ji fascinuje a nutí přemýšlet o vlastních zásadách. Když se Annin stav začne rapidně zhoršovat, Lib se snaží všemi prostředky donutit dívku jíst. Nenaráží však pouze na odpor Anny, ale celé komunity. Fanatismus, se kterým Irové věří ve vůli Boha, je pro Lib nepochopitelný.

Donoghue umí popsat postavy velmi reálně a vyhýbá se černobílým a jednoznačným soudům. Lib je ve svém přesvědčení a neúprosné víře v rozum mírně namyšlená, arogantní přístup k náboženství z ní činí nepříliš sympatickou hrdinku. Anna je svou vírou v Boha a mírnou povahou nesnesitelně rozčilující. Čtenář má touhu to dítě chytit za ramena a pořádně jím zatřást. I ostatní irští venkované jsou iritující svým fatalistickým přístupem ke smrti. Anna je pro ně světice, a pokud zemře, je to vůle Páně. Záměrné přehlížení zdravotních potíží malé dívky vyvolává pocit zoufalství a bezmoci, doktor, farář ani rodiče nechtějí vidět pravdu.

Přestože se hlavně v první části knihy neodehrávají žádné velké či šokující události, je román napínavý. Žije tedy Anna z pár lžic vody denně, nebo jí někdo dává tajně jídlo? Pokud se Anna tajně krmí, kdo jí pomáhá a jak je možné, že dítě působí tak upřímně? Anna a její zázračný půst není jediným tajemstvím, které je třeba odhalit. I sama paní Lib má kostlivce ve skříni. O hladovějící dívku se začnou zajímat novináři a jeden z nejvytrvalejších se zdá být i jediným rozumným člověkem v Irsku. Nebo se to tak Lib aspoň zdá. Rozuzlení Annina zázraku je nakonec spíše smutné a zoufalé, zadostiučinění necítí nikdo ze zúčastněných. Ani čtenář.

Děj románu je vyprávěn pohledem ošetřovatelky Lib. Můžeme sledovat, jak se její zpočátku arogantní a povýšený přístup mění v upřímný zájem a soucit. Přesto však není zfanatizovaná verze katolictví pro Lib pochopitelná. Pověry se mísí s katolickou vírou ve velmi absurdní směs. Irsko z této knihy nevychází právě dobře, i krajina jako by se spikla a vše je zahaleno deštěm, země je podmáčená a pole opuštěná. Atmosféra je opravdu působivá.

Román Zázrak je výborně napsaný, má dostatečné záhadné postavy, jejichž tajemství se postupně odhalují, dramatické a exotické prostředí irského venkova 19. století, zkrátka ingredience pro skvělý román. A skvělý román to opravdu je.

Zázrak
Autor Emma Donoghue
Překlad Lenka Faltejsková