Recenze: Ward Larsen – Dokonalý zabiják

Když americká lékařka Christina vyloví při své plavbě přes Atlantik z vody polomrtvého muže, netuší, že to, co nalezla v ledových vodách oceánu, jí změní nejen směřování jejích dalších dnů a týdnů, ale možná celého života. Jejím nezamýšleným pacientem a následně též společníkem na útěku se stane cvičený izraelský zabiják, kidon, kterého čeká nebezpečná mise, jejíž selhání by mohlo přivést svět doslova na pokraj katastrofy.

Dokonalý zabiják Když David Slaton jakoby zázrakem unikne jisté smrti díky pomoci americké lékařky, zjišťuje, že se ocitl v okruhu nebezpečných zrádců. Ti nejenže z něj udělali psance, ale léta zrazují vlastní zemi a zneužívají důvěry politické reprezentace k realizaci vlastních záměrů. Slatona čeká nebezpečná mise, neboť jeho nepřátele se tentokrát uchýlili zase o něco dále a hodlají ke svým záměrům využít dvě ukradené jaderné zbraně, při jejichž přepravě izraelský kidon téměř přišel o život.

Některé knihy působí na čtenáře uklidňujícím dojmem, jejich děj plyne pozvolna, přirozeně a čtení takových knih metaforicky řečeno koreluje do jisté míry s relaxací v houpací síti. Při čtení knihy Dokonalý zabiják má ovšem čtenář pocit, jako by běžel na čas sprint o délce maratonu. Dynamický děj vám nedá odpočinout, nutí vás přemýšlet a zvažovat další jednání hlavních hrdinů, kteří jsou ale před vámi vždy o krok napřed. Čtenář se tak nestíhá nudit ani na okamžik, neboť to, co knize rozhodně nechybí, je spád děje. Nicméně přestože se kniha odehrává na několika místech, ať už hovoříme o různých částech světa, země nebo města, přesto na sebe události logicky navazují a čtenář se v ději velmi jednoduše orientuje.

Dokonalý zabiják je prvotinou amerického autora Warda Larsena a jako takový je pro čtenáře velkým a velmi milým překvapením. Jednoduše řečeno, na prvotinu by knihu odhadl jen opravdu málokdo. Dokonalý zabiják má ale vše to, co čtenář očekává od dobrého thrilleru, nechybí napětí, akce a tradiční charaktery postav od neohroženého kidona přes trochu staromódního, ale přesto velmi inteligentního a schopného londýnského kriminalistu, zloducha až po ženu v nesnázích, to vše samozřejmě míněno s jistou dávnou nadsázky. Pravdou je, že o hlavních hrdinech příběhu se možná dozvídáme trochu méně, než je obvyklé, ale zpravidla za ně dostatečně výmluvně hovoří jejich jednání. Jejich pocity nám v knize zůstávají skryty, stejně tak vnitřní myšlenky, přesto jako bychom je znali.

Autor také vsadil na emotivně laděné retrospektivní pasáže, kdy popisuje bolestivou minulost Davida Slatona, která rámuje celý příběh i motivy jednání hlavního hrdiny. A funguje to! Hlavní hrdina si tak velmi záhy dokáže získat sympatie čtenáře, protože kdo by „nefandil“ odhodlanému ochránci křehkého míru s těžkým osudem, kterému se možná otevírá cesta k novému začátku.

Napínavé dobrodružství je navíc zarámováno kontextem vysoké politiky a špionážních akcí, což jeho atraktivitu ještě zvyšuje. Pravda, není pro čtenáře těžké odhalit, kdo za celou špinavou hrou stojí, na druhou stranu to není ničemu na škodu. Závěr knihy možná není překvapením, ale ani očekávaným vyústěním. Je logickou a srozumitelnou tečkou za thrillerem, který dokázal zkombinovat akci s životním příběhem, ačkoli jistý prostor pro to, aby se po přečtení poslední stránky knihy rozběhla čtenářova fantazie naplno, zde také zůstává.

Položil jejich majetek do písku a vykročil k čáře příboje. Christina za ním.
„Byla to součást výcviku, který jsem kdysi před lety absolvoval. Útok z vody. Tou vodou mohlo být moře, jezero, bažina nebo kanál plný odpadků. V každém případě jste musela znát linii, kde se voda setkává s pevninou, jako hřbet vlastní ruky. Bezměsíčná noc nebo nulová viditelnost pod hladinou se nebraly jako omluva. Použijte kompas nebo hodinky, když je to nutné, jděte po hmatu.“ Jak pokračoval, jeho hlas nabýval stále odtažitější, neosobnější tón. „Voda je prostředí, které vám umožní přiblížit se, je vaše útočiště. Ale dříve či později z ní musíte vylézt. A pak je dobré být na tom správném místě. Ne moc daleko od parťáka a ne moc blízko ke stanovišti hlídky, kde…“ Hlas se mu vytratil. „Promiňte. Vy se tu kocháte přírodou a já vám přednáším stručné zásady obojživelných operací. Máte pravdu, některé věci by si raději měly ponechat svá tajemství.“
Neodpověděla.
„Řekl bych, že jsem se za ty roky naučil spoustu podivných věcí.“
Christina si vzpomněla: „Když jsem vás vylovila z moře, měl jste manžety kalhot stažené tkaničkami od bot. Myslel jste třeba toto?“ (Str. 255 - 256)