Recenze: Císařovy čepele – Brian Staveley

Císařovy čepele

Císařovy čepele jsou opravdu milým překvapením a lze jen těžko uvěřit, že jde o debut. Už dlouhou dobu mě žádná fantasy tolik neuchvátila jako tento krutý příběh o třech sourozencích. Brian Staveley prokázal, že je výborný vypravěč, jeho kniha má spád, nechybí napětí, dobrodružství ani akce. Dílo má přes 400 stran, ale přála jsem si, aby bylo mnohem delší.

Císařovy čepeleMocný císař byl zabit, osud říše je v nebezpečí. Nepřátelé vystrkují růžky a rod Malkeeinů je v ohrožení. Císařovy děti žijí odděleně. Adare jako žena nemá dědičné právo na trůn, byla vzdělávána v paláci, stala se ministryní a nyní se snaží pomstít smrt svého otce. Valyn vstoupil do výcviku na kettrala – cvičeného zabijáka (ochránce říše). Osm let zažíval dennodenně teror a dril a zahrával si s osudem. Kadeti musejí snášet mnoho utrpení, aby byli připraveni na závěrečnou Hullovu zkoušku, která potvrdí jejich připravenost. Ocitnou se tváří v tvář smrti a sáhnou si na úplné dno. A nakonec tu je Kaden – následník trůnu, který byl poslán mezi mnichy, aby ho naučili vše, co znají. V klášteře neměl na růžích ustláno, byl nucen plnit složité úkoly, snášet tvrdé rány a ponížení, to vše v rámci výchovy.Jeho výcvik nebyl dokončen, osud s ním měl jiné plány, v mladém věku se stává císařem.

Císařovy čepele jsou propracovaným dílem s velkým množstvím postav a fantastickým prostředím, které obývá celá řada tvorů. Autor například vymyslel obávané slarně – nebezpečné stvůry, napůl šelmy a napůl hady, jejichž kousnutí oběť doživotně ochromí. Mezi obyčejné lidi se mu povedlo zakomponovat i bohy a polobohy.

První díl epické trilogie je takový seznamovací, okrajově si přiblížíme magický svět a částečně poznáme vybrané protagonisty. Spousta informací, podrobností a záhad ještě čeká na vysvětlení, kterého se dočkáme v připravovaném pokračování. Nakladatelství Fantom Print by mělo na podzim tohoto roku vydat poslední část příběhu.

Jde o poutavý a čtivý příběh plný zrady, nepřátelství, soupeření, násilí, boje a útrap, který se skládá z prologu, 50 kapitol a vysvětlivek (jednotlivých bohů). Vypravěč každou kapitolu věnoval jinému hlavnímu hrdinovi, přičemž nejvíce prostoru dostali právoplatně dva bratři. Především útržky z Valynova života byly napínavé, akční a emotivní.

Ke stylu autorova psaní nemám nejmenší výtku, co se týká české korektury, tak to je jiný případ. Chyb v knize se objevilo několik a některé byly opravdu hodně nápadné. Další věc, která mně osobně vadila, byla absence mapy. Zrovna u této trilogie by bylo její zařazení velmi vhodné. V knize neustále cestujeme mezi jednotlivými územími, dozvídáme se o historii země a často padají jména různých národů. Mapka by tak výrazně pomohla v orientaci.

Brian Staveley je americký autor oceňované trilogie Kronika Netesaného trůnu, v roce 2017 mu vyšla samostatně fantasy novela Skullsworn, která také sklidila úspěch. Když se Staveley nevěnuje psaní, stará se o syna, štípe dříví, běhá, hraje na banjo nebo vyráží na pěší túry. Je to vzdělaný člověk, který učí historii, náboženství filozofii i literaturu. Spolu s manželkou bydlí ve Vermontu.

Ukázka:
Ujistíme se, že vás kousnou. Budete otráveni ještě předtím, než se vůbec dostanete do Díry. To je důvod, proč do Díry půjdete.“ Kadeti dlouho jen nevěřícně hleděli. „Protijed,“ řekl nakonec Valyn. V jeskyních musí být něco, co poslouží jako protijed. Shaleel přikývla. „Slarní manželky mají všude po jeskyních hnízda. V některých z těch hnízd jsou vejce, mléčně bílá, asi tak velká jako moje pěst. Něco v těch vejcích chrání potěr před jedem jejich matek. Najdete vejce, sníte ho, dostanete se ven a jste vyléčení – jste kettralové.“ (str. 212)

Brian Staveley
Autor Císařovy čepele
Překlad Hana Vlčinská