Recenze: Sharon J. Bolton – Má ji rád, nemá ji rád

5

S. J. Bolton je dnes již kmenovou autorkou nakladatelství Domino. Čtenáři ji znají především díky detektivní řadě se svéráznou policistkou Lacey, která má sama dost temnou minulost, s níž se stále snaží vypořádat. Nyní vyšla autorce další kniha s názvem Má ji rád, nemá ji rád a čtenáři se tak také konečně dočkali samostatného krimirománu, který je pojatý opravdu velmi netradičně a originálně.

mam-ji-radTěžko říci, zda je hlavním hrdinou této knihy Wolfe, usvědčený sériový vrah, který si za své zločiny odseděl již prvních pár let, nebo jeho potenciální obhájkyně. Wolfe totiž stále tvrdí, že sedí neprávem a je nevinný. Jeho matka se snaží získat na svou stranu známou právničku a obhájkyni vrahů, která je prý natolik chytrá, že dostane z vězení každého, koho se ujme. Ať už je vinen, nebo ne. Maggie Roseová se dlouhou dobu brání a rozmýšlí se, zda Wolfův případ vzít, nebo ne. Od začátku ji však zajímá. Spolu s Wolfem se tak seznamujeme i s Maggie a jejím zvláštním osamoceným životem.

Trvá nějakou dobu, než se Maggie rozhodne, ale nakonec se Wolfova případu ujme. Není však ochotná věřit v jeho nevinu, ostatně ona ji ke své práci nepotřebuje. Jenže to se Wolfovi nelíbí, chce, aby mu důvěřovala tak, jak on důvěřuje jí.

Autorka opět vypráví svůj příběh velmi svižně a poutavě, proto není divu, že po pár stránkách se začtete a najednou jste v polovině knihy. A vůbec nevadí, že se jedná o obsáhlé dílo. Bolton střídá klasické vyprávění v er-formě s novinovými články, dopisy z vězení a e-maily. Nedílnou součástí jsou i zprávy z vyšetřování Wolfova případu a také první kapitoly knihy, kterou o něm Maggie plánuje napsat. Není totiž jen špičková právnička, ale také oblíbená autorka bestselerových thrillerů. Ze svých vítězných případů totiž těží co nejvíc, příběhy klientů přenáší na stránky svých knih.

Díky kombinaci všech dopisů, e-mailů, článků a textů máme možnost poznávat hlouběji především Wolfa, ale také jeho ctitelku, se kterou si dopisuje. Ovšem čtenář do poslední chvíle neví, o koho se jedná. Autorka ho udržuje v napětí a postupně dávkuje jednotlivá vodítka. Až do dvou třetin knihy tato vodítka čtenáře spíše matou a pokud někoho podezíral na začátku, po polovině příběhu už má podezřelých mnohem více. Nakonec začne autorka prozrazovat… Na můj vkus až moc. Měla jsem – stejně jako jistě mnozí další čtenáři – své podezřelé a své teorie. Bohužel autorka prozradila tolik, že jsem tentokrát vše prokoukla mnohem dřív, než to autorka sama odhalila.

Velmi oceňuji způsob, jakým autorka dokázala knihu vystavět. Místo klasické vraždy a následného pátrání nabídla vraha již odsouzeného a uvězněného. Bohužel kvůli tomu nebyl příběh tolik napínavý a děsivý jako její ostatní romány. Chybělo mi napětí a chvíle, kdy bych tajila dech a po zádech by mi běhal mráz, což autorka dobře umí. To už z jejích knih znám. Také odhalení pravdy před koncem mě hodně zklamalo. Kdyby Bolton více a déle mlžila, byla by skutečnost šokující, takto byla předvídatelná a nijak překvapivá.

I když jsem od autorky četla kvalitnější knihy, i tato se řadí mezi nejlepší krimi romány, jaké jsem měla možnost číst a řadím je do své knihovny. Její romány jsou svižné, zábavné, poutavé a strhující. Ani tento nebyl jiný, zejména díky originalitě a netradičnímu příběhu. Osobně však doufám, že v další knize se autorka vrátí ke své temné hrdince – policistce Lacey Flintové, na kterou jsem si vypěstovala mírnou závislost.

Název knihy: Má ji rád, nemá ji rád
Autor: Sharon J. Bolton
Překlad: Markéta Polochová