Recenze: Cassandra Clare – Paní půlnoci

5

Cassandra Clareová vytvořila propracovaný svět lovců stínů už ve své slavné sérii Nástroje smrti a rozhodla se tohoto prověřeného světa držet i nadále. Momentálně přichází se zcela novou trilogií s názem Paní půlnoci, která přináší příběh o zapovězené lásce mezi dvěma parabátai. Láska zde hraje hlavní roli a objevuje se v mnoha podobách – zasáhne a dojme nás nejen sourozenecká, ale především ta zakázaná a nešťastná.

pani-pulnoci

Kniha už na první pohled zaujme svým netypickým provedením – stránky knihy jsou z boku natřeny zelenou barvou. Překvapil mě poměrně malý font písma i fakt, že příběh zabírá více než 600 stran. V knize nechybí prolog, 27 kapitol, epilog či poznámka autorky, ale nečekaně čtenáře potěší krátký doplňující příběh o Clary (hrdince známé z předchozí série). Kniha je vyprávěná er-formou a autorka se především zaměřila na dívčí hrdinku Emmu, která má prořízlou pusu, je sarkastická a navíc výborná bojovnice lačnící po boji. Na druhou stranu ve vztazích se jí moc nedaří a nikoho kromě rodiny svého parabátai si nepouští k tělu.

Emma Carstairsová se doposud nesmířila se smrtí svých rodičů. Je přesvědčená, že jejich pravý vrah je stále na svobodě. Touha po pomstě ji přivedla na stopu záhadných vražd. Po městě se objevují znetvořené mrtvoly, které nejdou identifikovat a jejichž těla jsou pokryta démonickými symboly. Emma je rozhodnutá případ rozlousknout, při vyšetřování se může plně spolehnout na Juliána Blackthorna a jeho sourozence.  Julián je Emmin parabátai – při společném obřadu si přísahali, že se budou navždy chránit. Jejich pouto je silné, dali by za sebe život, jsou to partneři v boji, nikoli v životě. Láska mezi parabatái je totiž zakázaná a špatná. Emma s Juliánem se ze všech sil snaží držet od sebe dál, ale vzájemná přitažlivost je příliš silná.

Paní půlnoci je prvním dílem série Temné lsti, kterou vydalo jako svou první knihu známé nakladatelství Slovart pod záštitou nové značky #booklab, která je vytvořená jako speciální edice pro čtenáře young adult literatury.

Hned od první kapitoly autorka chrlí jednu informaci za druhou. Ve světě Podsvěťanů platí různá pravidla a jsou zde vynucovány rozličné zákony. Sami lovci stínů mají vlastní organizaci, kulturu i schopnosti, které se Clareová snaží předat, abychom se ve fantasy příběhu neztratili, a daří se jí to skvěle.

V příběhu se mísí přítomnost s úryvky z minulosti, především z nejdůležitějších událostí v životě protagonistů jako Temná válka, Divoký hon nebo obřad parabátai. Ságu o lovcích stínů můžete číst i jako samostatný román, protože autorka opravdu dopodrobna seznamuje s magickým světem a jeho zákonitostmi. Problém je v tom, že se dozvíte opravdu hodně spoilerů, které vám znemožní čtení předchozí série s názvem Nástroje smrti. Autorka prozradí vše důležité, narážky na hrdiny z předchozích knih jsou velmi časté a s některými se dokonce i potkáme. Takže bych nejprve doporučovala přečíst si Nástroje smrti a teprve pak se pustit do Paní půlnoci.

Fantasy příběh je plný nejrůznějších stvoření, jako jsou upíři, vlkodlaci, čarodějové, lovci stínů a víly. V knize se objevují i prvky detektivky a romantického románu. Celou knihu se v podstatě řeší nepatřičný cit mezi dvěma mladými lidmi, kteří spolu nemohou být, a do toho se vyšetřují podivné vraždy.

O světě lovců stínů nevypráví jenom knihy, existuje i filmové zpracování Mortal Instruments: Město z kostí z roku 2013, ve kterém se jako hlavní hrdinka Clary Frayová představila Lily Collins.  Film se sice slíbeného pokračování nedočkal, ale fanouškům to filmaři vynahradili v roce 2016, kdy se na scéně objevil seriál Shadowhunters. Na stanici Freeform momentálně běží druhá série.

Ukázka:

Obrovské dvoukřídlé dveře se s vrzáním otevřely a do místnosti se nahrnuli temní bojovníci. Byli jako jed – kamkoli se vrtli, rozsévali kolem sebe smrt. Pozabíjeli stráže i spoustu dětí, které se ukrývaly. Bylo jim to jedno. Neměli žádné svědomí. Postupovali Síní dál a dál. Julián sehnal své sourozence do hloučku – vážně se tvářící dvojčata Tiba a Livy, teprve osmiletou Dru i Tavyho, tehdy ještě batole. Postavil se před ně s rozpaženýma rukama, jako by je tak mohl ochránit, jako by mohl vlastním tělem vytvořit hradbu, přes kterou smrt neprojde. A pak smrt stanula před ním. Temný lovec stínů, jemuž na kůži žhnuly démoní runy, s rozcuchanými vlasy a krví podlitýma očima, které měly stejnou barvu jako Juliánovy. Jeho otec. (str.102)

Název: Paní půlnoci
Autor: Cassandra Clare
Překlad: Eva Maršíková a Alžběta Lexová