Recenze: Sharon J. Bolton – Má ji rád, nemá ji rád

5

Na konci května vydalo nakladatelství Domino novou knihu autorky S. J. Bolton. Titul s názvem Má ji rád, nemá ji rád představuje špičkový thriller, který vám nedovolí od čtení ani na chvilku odejít. Je proto záhadou, proč se autorčiny knihy tolik neprodávají a proč nakladatelství stojí před rozhodnutím vydávání těchto knih pozastavit. Byla by to škoda, protože nemít o S. J. Bolton by znamenalo přijít o zářivou hvězdu současné literární scény. Svůj nesporný talent dokazuje i v této novince.

ma-ji-rad-nemaDoktor Hamish Wolfe je okouzlující muž s obrovským charismatem. Ale zároveň je také na doživotí odsouzeným únoscem a vrahem. Jenže aura osobnosti je silnější než spáchané skutky. Hamish Wolfe tak má početnou základu fanynek, které ho zbožňují a bezmezně věří v jeho nevinu. Advokátka Maggie Roseová, kterou chce Wolfe získat na svoji stranu, je pevně rozhodnuta řady poblázněných žen nerozšířit. Jenže pak se s Wolfem setkává a jeho kouzlo působí i na ni. Nebo ne?

Kniha Má ji rád, nemá ji rád mě opravdu dostala. Celých 560 stran jsem zhltla, ani jsem nevěděla jak. Zápletku jsem odhalila až těsně před koncem, což je pro mě něco nevídaného a jsem za to velmi vděčná. S. J. Bolton mě zkrátka na všech frontách dokázala příjemně překvapit, a to i přes má vysoká očekávání.

Nejvíce musím vyzdvihnout autorčin styl psaní. Ten mě absolutně okouzlil, protože je velmi svižný, lehký, přirozený. Čtení utíká jako voda, text je plynulý, bez nesrovnalostí a zbytečných odboček. V příběhu se od začátku bez problému orientujete a postupně poznáváte drobné nuance předkládané zápletky. Můžete si tvořit vlastní scénáře, přemýšlet o ději a jít po stopách vyšetřování se svojí vlastní verzí, jak to tedy doopravdy bylo. A věřte mi, alternativních konců v průběhu čtení vymyslíte celou řadu a stejně vás ten opravdový patrně překvapí.

Oceňuji také práci s budováním vyprávění a s postavami. S. J. Bolton má nepochybně velký dar pracovat s napětím, vhodně jej dávkovat, udržovat čtenáře v neustálém pozoru, ale zároveň ho zbytečně nemást. To, jakým způsobem je příběh vystavěn, je mistrovská práce a já se před autorkou klaním. Postavy jsou další silnou stránkou knihy, jsou velmi originální, propracované a vyhýbají se šablonovitosti. Každá z postav je silnou osobností a určitým způsobem k ní přilnete. Autorka se zcela vyhnula tomu, že by postavy byly černobílé, čemuž se někteří autoři temnějších příběhů nedokáží ubránit. Postavy v Má ji rád, nemá ji rád jsou i přes tajemství a mnohdy nehezkou minulost zkrátka jen lidé. Milující, chybující, plní odhodlání, ale také lží a přetvářky.

Autorčin styl, samotný příběh i práce s postavami dohromady tvoří velmi kompaktní celek, který zaručuje skvělý čtenářský zážitek. Já sama patřím ke čtenářům, kteří thrillery preferují, a přečetla jsem jich už pěknou řádku. V poslední době se mi stává, že mě ne každý příběh „usadí“, S. J. Bolton se to ale povedlo. Dokázala mě nadchnout, okouzlit a já pevně věřím, že se jí to podaří i s vámi. Pokud máte chuť přečíst si opravdu kvalitní thriller, kde nebudete vraha znát od padesáté stránky, který bude velmi čtivý a jehož děj bude mít od začátku spád a švih a ke konci vás naprosto strhne, sáhněte po Má ji rád, nemá ji rád. Tato kniha představuje jednu z nejlepších thrillerových novinek letošního roku a záruku, že se v žádném případě nebudete nudit (a také, že budete patrně potřebovat i autorčiny zbylé knížky, stejně jako já).

Název: Má ji rád, nemá ji rád
Autor: Sharon J. Bolton
Překlad: Markéta Polochová