Recenze: Blake Crouch – Temná hmota

V Knižním klubu vyšel v květnu  sci-fi thriller s názvem Temná hmota. Tento příběh mě nalákal nejenom nálepkou světový bestseller, ale především komentářem „Jedna z nejlepších knih jakéhokoli rokua jakékoli reality." Měla jsem tedy velká očekávání, která nebyla tak úplně naplněna.

Hlavním hrdinou je intelektuál Jason Desser, který obětoval svou velmi slibně rozjetou kariéru rodině. Rozhodl se pro rodinný život po boku milované ženy a syna, a i když je spokojený, tak jsou situace, které mu připomenou, o co přišel a co mohl dokázat. Jedním z těch momentů je právě oslava úspěchu jeho kolegy, ze které se už nevrátil domů. V jednu chvíli se vracel zpět ke své rodině a v té další byl unesen, svázán a zdrogován. Probudil se na neznámém místě mezi cizími lidmi. Co považoval za realitu, už neexistuje, samotná jeho identita je v ohrožení. Jason si je jistý pouze jednou věcí, chce se vrátit ke svému starému životu a je ochoten proto udělat cokoli. Cesta zpátky je ovšem nevyzpytatelná a trnitá.

Temná hmota je poměrně útlá kniha, na jejíchž stránkách se toho děje opravdu mnoho. Už samotný začátek má rychlý spád, ale je poněkud matoucí a chvíli trvá, než se věci ujasní. Čtenář si může chvíli zvykat i na neobvyklý styl psaní autora, který je úsečný, strohý a heslovitý. Crouch si opravdu nelibuje v sáhodlouhých větách nebo popisech, právě naopak, dočkáte se pouze krátkých a úderných vět. Nesnaží se moc vysvětlovat, prostě jde rovnou k věci a potrpí si na dialogy.

Nejlepší a nejzajímavější části se dočkáme v polovině knihy, když začneme objevovat nekonečný vesmír a jeho různé podoby. Celý příběh je plný nejrůznějších vědeckých teorií (například se zaměřuje na Schrödingerovu kočku) a čtenář může být z mnoha informací vyveden z míry. Pro laiky mohou být některé skutečnosti těžko pochopitelné či zarážející a nepomáhá tomu ani samotný závěr, který působí poněkud překombinovaně.  Na druhou stranu jde o poučné čtení, které rozhýbe vaše mozkové závity.

Tento sci-fi thriller je psán ich-formou, vypravěčem je hlavní hrdina. Jde o znepokojivý příběh, o kterém budete ještě dlouho po dočtení přemýšlet. Opravdu se nejedná o žádné oddechové čtení, autor se snaží naťuknout mnohé vědecké teorie a přesvědčit čtenáře, že všechno je možné. V nekonečném vesmíru se totiž i ta nepravděpodobnější věc splní, protože existuje nekonečno možností, tudíž nekonečno výsledků. Upozorňuje nejen na to, že každé rozhodnutí ovlivňuje náš život a definuje to, čím jsme, ale že lidé si neváží věcí, dokud o ně nepřijdou. Pro mě opravdu tak trochu děsivé čtení, které otřese vaším vnímáním reality, protože stát se může COKOLI.

Autor sám přiznává, že napsat Temnou hmotu mu dalo zabrat a že využil pomoci několika vědců z oblasti fyziky, kosmologie i astronomie. Jelikož se zabýval složitými otázkami, vycházel i z prací známých osobností, inspiraci našel například u Stephena Hawkinga nebo Carla Sagana.

Kniha je rozdělena na 15 kapitol, ve kterých se střídají reality jako na běžícím páse, my proplouváme mezi nimi, objevujeme je a snažíme se je pochopit. Každá volba hrdiny mění a tvaruje jeho život a vše, co zná. Čtenář netuší, kde se ocitne příště a co ho ještě čeká. Thriller překvapí svižným dějem a dá se říci i motivačními prvky, které ukazují, na čem v životě opravdu záleží.

Blake Crouch je americký autor, který se narodil v Severní Karolíně, kde vystudoval tvůrčí psaní a anglistiku. V současné době žije v Coloradu se svou rodinou. Crouch je nejen známý prozaik, ale i scénárista. Jeho debutem je román Desert Places, ale ve světě se proslavil až sérií Wayward Pines, která se dostala i na televizní obrazovky, stejně tak tomu bylo i u série Good Behavior. Jeho nejnovější kniha Temná hmota byla zařazena The Wall Street Journal mezi nejlepší thrillery roku 2016 a momentálně se pracuje na jejím filmovém zpracování.

Ukázka:

Představ si, že jsi ryba a plaveš v jezírku. Můžeš se pohybovat dopředu a dozadu, z jedné strany na druhou, ale nikdy mimo vodu. Kdyby vedle jezírka někdo stál a pozoroval tě, neměla bys vůbec tušení, že tam je. Pro tebe to malé jezírko představuje celý vesmír. A teď si představ, že do toho jezírka někdo sáhne a vyloví tě ven. Zjistíš, že to, co jsi považovala za celý svět, je jenom rybníček. Vidíš jiné rybníčky. Stromy, nebe nad hlavou. Uvědomíš si, že jsi součástí mnohem větší a mnohem záhadnější reality, než tě kdy napadlo. Daniela se opře a upije vína. „Takže všechny ty tisíce jiných rybníčků jsou všude kolem nás, přímo teď, v téhle chvíli – ale my je nemůžeme vidět?" „Přesně tak." (str. 112-113)

Název: Temná hmota
Autor:  Blake Crouch
Překlad: Veronika Volhejnová