Recenze: Petra Gabrielová – Kacíř a dívka

5

Petra Gabrielová vyrostla ve Friedrichshafenu u Bodamského jezera jako potomek rýnsko-švábského spojení. Přes Irsko, Mnichov a severní Německo se nakonec dostala do Südbadenu. Její profese nebyla vždy vyhraněná, absolvovala vzdělání v několika oborech, jako překladatelka a recepční, až se na patnáct let usadila coby redaktorka v časopise Südkurier. Od roku 2004 je spisovatelkou na volné noze.

Kacíř a dívkaVe své knize Kacíř a dívka nás autorka seznamuje s neobyčejným příběhem dívky Enlin, která se vydává za novým životem, aby spolu s bratrem uprchla zlému osudu v podobě Žlutého Hanse. Tento nevzhledný muž se po krajině Henau toulá se svou věrnou společnicí, kterou není nikdo jiný, než místní všemi obávaná čarodějnice. Spolu odkupují děti z nuzných rodin, od rodičů, které si je již nemohou dovolit živit. Děti jsou poté vězněny, mrzačeny a nuceny k žebrání, jehož výtěžek musí předat Žlutému Hansovi.

Enlin se statečně rozhodne svému osudu vyhnout a opouští svůj rodný dům spolu s bratrem, který by dopadl stejně. Společně putují krajinou, ukrývají se před možnými nepřáteli, hlavně příznivci Žlutého Hanse. Jejich cesta je nakonec zavede do Kostnice 15. století, která se připravuje na koncil v rámci reformy církve. Enlin se zde setkává s Janem Husem- kacířem z Čech. S nepochopením prožívá jeho osud i intriky, které v ní budí obavy. Nakonec se sama dostane do mlýnského kola těchto intrik a sama se bojí o svůj život.

V knize není nouze o překvapení a zápletky, které nejsou předvídatelné. Setkáme se tu i s trochou té romantiky, ale především po historické stránce je dílko velmi zdařilé a zajímavé. Nejen, že si autorka vybrala zajímavou dobu pro svůj příběh, ale i sympaťáka Jana Husa vykreslila v nových barvách.

Musím vyzdvihnout historická fakta uveřejněná v závěru knihy, která čtenáři umožňují lépe se v ději i celé problematice dané doby zorientovat.

Obálka knihy je velmi vkusná a nevtíravá, zaujala mě na první pohled. Připomíná rámovaný obraz, který v sobě ukrývá jistá tajemství (ať už o autorovi nebo díle samotném). Stejně tak na mě působí tato obálka, lákavě a neotřele.

Co mi naopak na knize vadilo, byl chybějící motor, který by mě donutil ji nepustit z rukou. Místy se čte sama, některé pasáže jsou naopak zdlouhavé. Začátek knihy je velmi zajímavý, napínavý, ale po útěku Enlin a jejího bratra jako by se ten švih, který autorka vtěsnala do slov, vytratil.

S Petrou Gabrielovou jsem se setkala poprvé a tak nemohu srovnávat její předchozí literární počiny s tímto. Celkově však musím knihu hodnotit pozitivně. Po důkladném přemýšlení klady přece jen převyšují nad zápory, a tak ji mohu s čistým svědomím doporučit nejen náročným čtenářům historických románů, ale i těm méně náročným nebo začátečníkům.

Doufám, že si na knihu uděláte vlastní názor a bude se vám líbit.

Malá ukázka z knihy:
Když byl starší, podařilo se mu uprchnout ze zajetí. Děti, které Žlutý Hans vysílal za sebe žebrat, přes den pečlivě hlídal a v noci je zamykal v rozpadlém domě za městskými hradbami. Zpočátku se taky neodvažoval uprchnout. Zvlášť, když mu Žlutý Hans hrozil, že mu zláme nohy. Ten to jen tak neříkal, ten to taky hned udělal. To věděl každý z chlapců, které si držel jako zloděje. Pak, o několik let později, už prostě dál nevydržel a začal připravovat útěk. Obstaral si nůž a zahrabal ho do země pod svým slamníkem. Ne příliš hluboko, aby se k němu rychle dostal. Pak jen čekal. Věděl, že dřív nebo později bude jeden ze strážců dost opilý a zapomene dát řetěz na dveře.

Název knihy Kacíř a dívka
Autor Petra Gabrielová
Překlad Jana Pecharová