Recenze: Jiří Pavlovský – Poslední stadium (Kladivo na čaroděje 12)

Série Kladivo na čaroděje právě skončila. Naštěstí pro fanoušky skončila pouze první série a druhá se chystá. Proč naštěstí? Dvanáctý díl s názvem Poslední stadium končí velmi otevřeně a závěrečný cliffhanger je tak napínavý, že by měl být jeho autor potrestán. Posledního stadia se ujal tvůrce celé série Jiří Pavlovský, a to je dobře. Pavlovský je zárukou zábavy. Felix hláškuje, Vincenc trousí vtipné průpovídky, Klaudie začíná být poněkud cynická a Walter…Walter překvapuje.

posledni-stadiumVtipy z této série jsou jedním z nevětších lákadel, odkazují totiž k popkultuře a dokonce k současné popkultuře! Narážky na World of Warcraft, Hru o trůny a podobně neskutečně celou sérii aktualizují a činí nejen vtipnou, ale i současnou.

Dlouhých jedenáct dílů jsme spolu s Felixem a jeho bezejmennou partou sledovali umírání magie a ve dvanáctém díle tato agónie vrcholí. Ale je tu mocná Sedmička, která má plán, jak magii zachránit. Bohužel nejmocnější čarodějové, považující se za něco víc a říkající si Sedmička, jsou pěkně bezcharakterní parchanti. Kam se na ně hrabe Felix a spol. Dokonce i jindy chladná Ester, členka Sedmičky, vidí zrůdnost celého plánu a je to právě ona, kdo do boje proti Sedmičce a jejímu záchrannému plánu povolá čtyřku lůzrů.

Pavlovský měl výborný nápad, jak popsat magii a její umírání. Jako metaforu si vybral rakovinu. Zhouba, co požírá magii, je přesně jako rakovina. Zákeřná, smrtící, pomalá, plíživá a definitivní. A lze se jí zbavit jen drastickými prostředky. Felix a jeho banda musí odhodit i ty zbytky skrupulí, co jim ještě zbyly, jít poskvrnit pietní místo a využít bolesti a utrpení dávno mrtvých. To vše pro vyšší dobro, pro záchranu magie.

Bláznivý Felixův plán se tak docela nepodaří a magie je na světě jen ve velmi omezeném množství. Vlastně existuje jen ve Felixovi a v alternativních vesmírech. A Sedmička, která původně chtěla použít pro svůj plán alternativní vesmír, jde najednou i po Felixovi.

Svět bez magie je zvláštní místo a každý z magických hrdinů i antihrdinů se s novou situací vyrovnává po svém. Felix odjede na rekreaci, Klaudie se snaží randit, Walter truchlí a začíná být ještě větší magor než dřív, jen Vincenc je pořád stejný.

Poslední stadium je napínavé, plné honiček s časem a s nepřáteli, ale je i smutné. Zvlášť Walter, který přijde o své mrtvé milenky, je vykreslen jako zlomený člověk, jehož utrpení do jisté míry dojímá i Vincence, a to už je co říct. Vincenc je naopak stále stejný, s magií i bez ní je to prostě hospodský rváč, který si nebezpečí nepřipouští k tělu a vše řeší pěstmi. I Klaudie zůstává stejná, hlas rozumu a plánování mezi akcí posedlými mužskými kolegy.

V závěrečném díle se osvětlí, jak to vlastně bylo s Felixovým umístěním na psychiatrii, kde jsme se s ním seznámili. Proč nemůže kontaktovat svou osudovou lásku a co všechno jí provedl. Kromě bývalých milenek všech tří mužských členů party Kladiva na čaroděje se dílem mihnou i další postavy, známé z předešlých dílů. Nezranitelný chlapec, mladý upír-hacker a dokonce i Petra, tentokrát bez myši, protože magie je přece mrtvá. A Petra tím pádem bude brzo taky mrtvá. To jí ovšem nebrání v tom být pořád stejná mrcha a kazit Felixovi plány.

Svět bez magie vlastně není tak špatné místo, skončily války, náboženské nepokoje, politické vraždy, násilí ve světě ubylo, skoro ráj na zemi. Skoro. Zmizela totiž i fantazie, touha tvořit, ambice. Svět je poklidné místo, ale zároveň i nudné místo k životu.

Otevřený konec nejen volá po další sérii, on přímo křičí a řve. Takhle to prostě nemůže končit. Rozhodně chytrý tah od pana Pavlovského, za který ho nesnáším a miluju zároveň. Nezbývá než netrpělivě očekávat další díl, doufat, že se druhá sérii povede stejně jako ta první, a držet palce hrdinům, kteří zas tak hrdinští nejsou.

Název: Poslední stadium (Kladivo na čaroděje 12)
Autor: Jiří Pavlovský
Nakladatelství: Epocha