Recenze: Hanya Yanagihara – Malý život

5

Poněkud dvojsmyslný název jsem dala této recenzi zcela záměrně. Je na vás, jak ho pojmete. Byla kniha nekonečným utrpením pro mě jako pro čtenáře, nebo jím bylo skutečné utrpení hlavního hrdiny? Svým způsobem je správně obojí. Kniha Malý život americké spisovatelky Hanya Yanagihary totiž dokázala pojmout celý jeden život. Život rádoby obyčejného chlapce, muže, advokáta, který si prožil neskutečně kruté dětství a jeho následky si nesl až do smrti.

maly-zivotHlavním hrdinou románu je Jude, velmi úspěšný právník a advokát, který jako by vůbec nechápal, co všechno v životě dokázal svou pílí a inteligencí. Je totiž zmítán krutými vzpomínkami a zážitky z dětství, které ho poznamenaly více než kdokoli tuší. Jude je jedním že čtyř přátel, jejichž osudy se v knize prolínají a které sledujeme od jejich školních let. Vedle Judea je to umělec DžejBí, architekt Malcolm a především herec Willem, který je Judymu nejblíže.

Podle anotace by se mohlo zdát, že hlavními hrdiny budou všichni čtyři studenti a přátelé. To je však omyl. Středobodem celé knihy je právě Jude a jeho utrpení. V dětství zneužívaný a týraný chlapec měl v mládí autonehodu, která kromě jeho už tak narušené psychiky zhuntovala i jeho tělo. Jude od té doby trpí nevysvětlitelnými bolestmi zad a nohou, někdy není schopen chodit a je odkázaný na berle či vozík, navíc ho neustále pronásledující děsivé vzpomínky. Je přesvědčen, že je zrůda nehodná jakéhokoli vztahu, přestože jeho duše nesmírně touží po rodině a po někom, kdo by s ním všechny problémy sdílel. Svou dobrotou si získá nejen své čtyři přátele a především Willema, ale také bývalého profesora z vysoké školy, který se spolu s manželkou stane Judeovou rodinou, kterou až dosud nikdy neměl. Jenže Judeova minulost je natolik krutá, že mu nedovolí si to všechno užívat.

Ač sledujeme v knize především extrémně úspěšné muže (z hlediska profese), nemůžeme nevidět protiklad, který k profesním úspěchům staví soukromý život. Jude je toho zářným příkladem. Navenek geniální advokát, kterého se všichni obávají, v soukromí lidská troska, která se bojí všech kolem sebe. Bojí se, že selže, zklame, nedokáže dostatečně milovat a z tělesného kontaktu má přímo panickou hrůzu. Své duševní utrpení vyrovnává tělesnou bolestí. Sebepoškozování je hlavní tématem této knihy. A popsáno je naprosto reálně, drsně, místy až nechutně. Je popsáno tak, že se čtenáři svírá duše a obrací žaludek.

Autorka vypráví příběh hodně chaoticky. Vrací se od současných scén do minulosti, popisuje vzpomínky a události, které se udály v různé době a ani v nich nepostupuje chronologicky. Navíc píše tak, že každou pasáž začíná, aniž bychom tušili, o kom právě píše. Kdo o kom vypráví? Ke komu hovoří? Trvá nějakou dobu, než pochopíte, o kom je vlastně řeč a číst dvě tři stránky, aniž bych tušila, o kom jsou, to bylo něco, co mně neskutečně vadilo a unavovalo. Unavovalo mě neustále hledat, kdo co řekl, co si myslí, co se komu stalo…

Yanagihara se navíc přímo vyžívá v myšlenkových pochodech postav, a tak stále dokola sledujeme pocity a myšlenky nejen Judea, ale i Willema a dalších. Sledujeme marný boj přátel, rodiny i lékařů přesvědčit Judea, že je nemocný a že jeho problém se dá léčit. Sledujeme bezvýsledné prosby těch, kteří ho milují, aby promluvil o své minulosti a odlehčil tak své mysli i duši.

Kdyby tato kniha nebyla tak strašlivě rozsáhlá, byla by jistě naprosto skvělá. Některé pasáže, v nichž autorka popisuje Judeovo utrpení, jsou napsány skvostně, srdceryvně, naprosto drsně a realisticky. Dokážou opravdu zacloumat se čtenářem a jeho city i pocity. Délka knihy a neustálé opakování děje i myšlenek mě však utahaly, znudily a otrávily. O Malém životu je známo, že buď přijde čtenářům naprosto geniální, nebo jej odloží a vůbec nedočtou. Já se tak trochu plácám někde na pomezí. Svým způsobem se mi kniha hodně líbila. Zklamala mě však chaotičnost, s jakou autorka vše vyprávěla, a zcela mě otrávily nekonečné myšlenky a pocity a především odmítavý postoj hlavního hrdiny k jakékoli pomoci. Když jsem knihu četla, přála jsem si, abych už byla na jejím konci. Teď, několik dní po dočtení zjišťuji, že mi její hlavní postavy začínají chybět! Z toho plyne jediné, budu si muset knihu přečíst za čas znovu a třeba v ní najdu to, co někteří čtenáři – její jedinečnost a genialitu.

Název knihy: Malý život
Autor: Hanya Yanagihara
Překlad: Petra Diestlerová