Recenze: Brian Staveley – Prozřetelnost ohně

Prozřetelnost ohně je druhým dílem připravované fantasy trilogie, kterou vydává Fantom Print. V tomto případě nakladatelství opravdu narazilo na kvalitní sérii, která by si zasloužila větší propagaci a prostor. Tento akcí nabitý příběh má velký potenciál vrýt se do přízně mnoha čtenářů, jen kdyby o něm věděli.

knihaCísařovy čepele pro mě byly příjemným překvapením. Příběh mě uhranul, měl náboj, akci i napětí. Knize jsem neměla co vytknout (tedy kromě chyb, které se objevily v překladu, ale za ně autor nemůže). Na druhý díl jsem se těšila a zároveň se obávala, jak si s ním Staveley poradí. Na ději bylo znát, že se autor snaží udržet laťku vysoko, ale zároveň bylo patrné, že chvílemi je snaha až přílišná. Přidal nejen víc boje, ale i vulgarismy, kterých tam bylo zbytečně mnoho. Prozřetelnost ohně je opět dobře napsaná, ale nedosahuje nenucené poutavosti prvního dílu.

Vypravěč fantasy ságy se zaměřil na vykreslení životních útrap tří sourozenců, kteří jsou potomky zavražděného císaře. Adare celý život prožila v paláci a byla vzdělávána císařem. Valyn byl poslán ke kettralům, silným, obávaným, odolným bojovníkům, a Kaden – nástupce trůnu – byl poslán na výcvik k mnichům, kteří zocelovali nejen jeho tělo, ale především mysl. Jejich osudy se konečně spojují a ovlivňují. Adare, zvyklá na život v luxusu, odhaluje vraha svého otce a prchá z paláce vstříc nebezpečí. Kaden se vydá hledat pravdu o bájných, nesmrtelných stvořeních, která vedla válku s lidmi a jak se zdá, tak nevymřela. A Valyn se ze všech sil snaží ochránit bratra a zároveň přežít. Jeho letka neuposlechla rozkazy, nyní jsou považováni za zrádce a jsou tedy v neustálém ohrožení života. Celá říše se otřásá v základech, císař je mrtev, zástupce není k nalezení, kočovné národy se bouří, náboženští fanatici nejsou spokojení s vládou a do toho všeho se objevili zvěsti o csestriim.

V tomhle díle dostává více prostoru Adare, která v Císařových čepelích hrála druhé housle. Tentokrát poznáváme hlouběji její charakter a myšlenkové pochody. Adare konečně přebírá život do svých rukou a hodlá se postavit nepříteli. Setkáme se i s novými postavami, které nahradily padlé druhy. A ani tentokrát nebude nouze o souboje na život a na smrt, takže se nám listina oblíbenců opět trochu ztenčí.

Kniha se soustředí nejen na boj o moc, do dobrodružného příběhu se tentokrát míchá i náboženský fanatismus, různé rasové problémy a rozdílné ideály a mravy lidí. Jde o opravdu drsný, pochmurný příběh plný smrti a soubojů. Autor se nebál krvavých scén, vulgárních dialogů či podrobného popisu mučení. Prozřetelnost ohně není určená jen pro mužskou část čtenářů, já osobně jsem ukázkou toho, že i ženy mohou být vtaženy do sice temného, zato napínavého a poutavého světa. Autor je tak skvělý vypravěč, že mi děj neznechutil a zároveň jsem nepostrádala romantickou linku ani barvité popisy prostředí.

Další plus vidím v tom, že jsme se konečně dočkali mapy, která v předchozí části velmi chyběla. Mapa je ovšem převzatá z originálu bez překladu, čtenář tak často musí přemýšlet a propojovat místa na mapě s českým překladem v knize.

Kniha je ještě o něco rozsáhlejší než první díl, samotné písmo je drobné, takže čtenář je odsouzen k několikadennímu čtení, které ovšem nenudí, ale fascinuje. Text je rozdělen na prolog, 52 kapitol a stejně jako u prvního dílu výpis bohů a nesmrtelných bytostí, které konečně v tomto pokračování vystrčí své drápky.

Prozřetelnost ohně mohu doporučit všem, kteří si rádi přečtou kvalitní fantasy příběh, nevadí jim občasné nadávky a nesloží se při troše krve. Příběh je plný intrik, nástrah, boje, potu a nebezpečí. Pokud jste si stejně jako já už příběh zamilovali, jistě vás potěší, že již letos v říjnu vyjde očekávaný třetí a zároveň poslední díl trilogie nesoucí název Poslední smrtelné pouto

Ukázka:
„Tohle pro tebe dopadlo špatně,“ oslovil ženu. „Myslel jsem, že zkusíme něco nového, ale teď to vypadá, že se vrátím ke starým osvědčeným metodám.“ Mávl rukou a další strážce, ten, který stál ve tmě, předstoupil. S jízlivým úšklebkem mu podal dřevěnou bedýnku, v níž to hrozivě zacinkalo, když ji Matol položil na desku hrubě tesaného stolu. Odklopil víko, chvíli posečkal a díval se na Triste a zpátky na nástroj. „Máš nějaké přání?“ zeptal se s vyklenutým obočím. „Něco ti řeknu – ty si můžeš vybrat část těla, a já si vyberu nástroj.“
Triste slabě zakroutila hlavou na protest. „Ne,“ škemrala. „Prosím, ne.“ (str. 173)

Název knihy: Prozřetelnost ohně
Autor: Brian Staveley