Recenze: Roberta Richová – Benátský proces

5

Židovská porodní bába Hanna se vrací zpět do rodného města, do Benátek. Odtud před lety uprchla, když zachránila život Matteovi - dědici rodu di Padovani. Na krku má přestupek za pomáhání při porodu křesťanské ženě a vraždu Matteova strýce, který chtěl chlapce zabít a svalit vinu na Židy. Nyní byl již pětiletý Matteo unesen zpět do Benátek, aby s jeho pomocí získal proradný hrabě chlapcovo dědictví a mohl si žít v pohodlí. Hanna však chce Mattea zpět…

Benátský procesAmerická spisovatelka Roberta Richová se českým čtenářům představila před dvěma lety historickým románem Porodní bába z Benátek. To byl první díl trilogie, která nadchla mnoho čtenářů po celém světě a mezi nimi i mě. Ač jsem na historické romány hodně náročný čtenář, Porodní bába z Benátek si mě získala svým jednoduchým, ale nesmírně malebným příběhem i nádherným prostředím renesančních Benátek. Pořád však měla určité rezervy, které bylo možné rozvíjet. Autorka toho plně využila a dokázala to už u druhého dílu Porodní bába z harému, který byl mnohonásobně lepší. Svou schopnost psát skvělé historické romány, které čtenáře dokonale strhnou, potvrdila konečně třetím a zdá se, že i závěrečným dílem Benátský proces.

Richová je velmi schopná spisovatelka a dokazuje to už od prvních řádků. Kniha vás doslova pohltí a naprosto strhne už ve chvíli, kdy se Hanna vylodí v Benátkách a kráčí do nejisté budoucnosti. Neví, kdo o ní co zjistil, kdo ji může nahlásit a nechat zatknout a nemá ani kam složit hlavu. Bratr se na ni hněvá a ona, aby zůstala v tajnosti, páchá vědomě další zločin – převleče se za jeptišku a v tomto přestrojení se pohybuje po městě.

Tento román ukazuje téměř reálně renesanční Benátky se vším, co k nim patří. Chudoba, špína, zápach z kanálů a touha některých jedinců vymanit se z bídy i za cenu nekalých praktik a sprostého vydírání. Hanna ve snaze získat zpět Mattea se čím dál více zaplétá do pavučiny lží a přestupků. Netrvá dlouho a skončí dokonce ve vězení, kde ji před oprátkou chrání jen její dosud nenarozené dítě. Čtenáři jsou tak vyšponováni na maximum, protože do poslední chvíle netuší, jak to celé dopadne. Zachrání se Hanna? Dostane se z vězení? A dostane se z něj včas, aby se její dítě narodilo svobodné a v čistotě domova? Získá zpět Mattea, nebo o něj navždycky přijde a vrátí se do Konstantinopole sama? A má ještě vůbec kam se vrátit? Co když ji manžel odvrhl za to, že odplula za Matteem i přes jeho nesouhlas?

Všechny odpovědi na otázky autorka vydrží tajit až do samotného konce. Nic není předem jasné a intrik je tam takové množství, že příběh může dopadnout jakkoli. Četla jsem opravdu jedním dechem a nemohla se od knihy odtrhnout. Kniha sice tentokrát neskončila otevřeně a zdá se, že je tento třetí díl i závěrečný. Přesto bych byla ráda, kdyby autorka pro Hannu vymyslela nová dobrodružství a série pokračovala. Postavy mi po třech dílech přirostly k srdci, jejich příběhy jsem prožívala opravdu intenzivně a navíc se mi autorčin styl čte opravdu velmi dobře. Více takových historických románů!

Název knihy: Benátský proces
Autor: Roberta Richová
Překlad: Alžběta Lexová