Recenze: J. P. Delaney – Ta přede mnou

5

Už dlouho se mi nestalo, že bych četla psychothriller, který bych četla doslova každou minutu a na každém kroku. Od knihy Ta přede mnou jsem čekala příjemnou oddechovku, která se bude dobře a svižně číst a asi mě bude dost bavit. Vůbec jsem nečekala, jak skvělá ve skutečnosti je a že mě naprosto dostane. Pokud jste ji ještě nečetli, je třeba to rychle napravit!

Hlavní hrdinkou knížky je Jane, která vypráví svůj příběh odehrávající se v současnosti. Kromě toho sledujeme ještě druhý příběh, vyprávěný Emmou, předchůdkyní Jane. Autorka jej označila jako „tehdy“, ve skutečnosti se však odehrává jen pár měsíců před tím, než se na scéně objevuje Jane. A co mají tyto dvě ženy společného?

Jane je mladá třicetiletá svobodná žena, která nedávno přišla o dítě. Zažila snad to nejhorší, co může nastávající matku potkat – téměř před koncem těhotenství se dozvěděla, že její miminko již nežije, a tak musela maličkou Isabel porodit mrtvou. Po tomto traumatickém zážitku věděla, že nemůže zůstat v bytě, kde vše nachystala na příchod miminka, a proto rozhodla hledat nové bydlení. Zaujme ji neobvyklá nabídka realitní kanceláře – vila vystavěná v minimalistickém stylu, která je ovládána počítačem a má snad tisíc podmínek, jak se v ní má žít. I když se jedná o exkluzivní bydlení, ne každý snese všechny podmínky i monitorování vlastního života v těchto zdech ve prospěch vědeckého výzkumu, a tak je dům většinou prázdný. Majitel a architekt domu nabízí toto bydlení za velmi nízký nájem. Má však velice husté síto, kterým prosívá zájemce o bydlení. Jane jím projde…

J. P. Delaney střídá velmi krátké kapitoly, ve kterých popisuje téměř totožné situace Emmy a Jane. Ač se to z počátku nezdá, jejich životy jsou díky domu velmi propojené. Co se stalo před tím, než se Jane nastěhovala? Kdo byla tajemná Emma, která zde žila jen pár měsíců před Jane a která je jí tolik podobná? A co je zač podivný puntičkářský majitel vily, který po Jane velmi rychle vyjede a nalinkuje jejich vztah tak, aby byl naprosto dokonalý, a který neuznává jedinou chybičku? Kapitoly ukážou vždy jen tolik, aby odhalily kousek že života dané ženy a čtenáři prozradily malé tajemství. I když se to zpočátku nezdá, vila je ho plná. Místo, aby čtenář dostával odpovědi, spolu s Jane se stále více zamotává do pavučiny lží, kterými je vila opředená. Hrozí Jane smrtelné nebezpečí, nebo její okolí přehání a vidí duchy tam, kde nejsou?

Jane se pustí do pátrání na vlastní pěst i přes to, nebo možná právě proto, že její nový milenec a majitel vily se snaží ji od hledání pravdy odradit. Jane nevěří, že nic neskrývá a odhaluje temnou minulost domu kousek po kousku. Čtenář s napětím vše sleduje a tuší, že od někoho v Janině blízkosti jí hrozí nebezpečí. Jenže od koho? Přiznávám, že jsem pointu neprokoukla a užila si tento vynikající psychothriller až do poslední stránky. Dokázal mě zaujmout nejen ryze originálním nápadem na pohled dokonalého bydlení řízeného počítači, ale i samotnou hlavní hrdinkou. Sama jsem puntičkář, takže žít v takovém domě by mě bavilo vyzkoušet. A Jane byla dokonale podle mých představ. Hrdinka odvážná, zvědavá, chytrá, ale také to byla žena a hluboce otřesená matka, která musela rozhodnout, co se svým životem udělá dál.

Ta přede mnou je kniha, která mě naprosto dostala, strhla, bavila mě, děsila mě a ještě nějakou dobu po přečtení o ní budu určitě hodně přemýšlet. Zápletka je vymyšlena velmi dobře, napětí je dávkováno po troškách a krátké kapitoly pobízejí číst dál a dál. Psychologie postav je dobře vystavěná a děj i jejich chování vám drnká na emoce.

Název knihy: Ta přede mnou
Autor: J. P. Delaney
Překlad: Milena Pellarová