Recenze: Dot Hutchison – Sběratel motýlů

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
5

Jestliže jste si vychutnávali čtení o skutcích Hannibala Lectora, pořádně nyní nastražte uši. Na scénu přichází neméně nebezpečný Zahradník v oceňovaném thrilleru Sběratel motýlů.
Jedná se o první díl z velice zajímavé trilogie Sběratel, kterou napsala spisovatelka Dot Hutchison. Ano, tuhle dosti brutální a nekompromisní knihu má opravdu na svědomí žena. Přitom v ní právě něžné pohlaví dostává pěkně na frak od značně ujetého muže s přezdívkou Zahradník.

sberatel-motyluMladé ženy jsou unášeny, aby prožily zbytek svého života v překrásné zahradě. To by nemuselo být tak špatné, kdyby jejím pánem nebyl zvrhlý člověk s touhou uchovávat mladé dívky. Na počátku jejich bytí v zahradě jim vytetuje motýlí křídla a následně je střídavě znásilňuje. Mezi krušnými chvílemi se unesené dívky snaží žít “normální“ život a jedna pomáhá druhé. Ovšem starší pán ještě není tím nejhorším, co je může potkat. Jeho syn je totiž ještě sadističtější zrůda, která se nezastaví před ničím. Navíc mají všechny nakonec skončit jako zakonzervovaní motýli.

Sběratel motýlů opravdu svým stylem lehce připomíná Mlčení jehňátek. Přestože samotný děj vychází ze zcela jiné situace, nechybí v něm brutalita, obrovská porce psychologie a hned dva sadističtí zvrhlíci.

Celý příběh se neodehrává v přítomném čase, ale nabízí se formou vyprávění jedné z přeživších. Policie už totiž zastavila řádění šíleného otce i syna a nyní se pokouší zjistit všechny okolnosti okolo unesení dívek. V tom jim při výslechu pomáhá přeživší Maya, která byla jednou z obětí. Tentokrát tedy nepůjde o pátrání po vrahovi, protože pachatel je od začátku známý. Kniha nabízí velice čtivou formou odkrývání příběhu, který je pro vyšetřovatele z FBI zcela nepochopitelný.

Většina děje se tedy odehrává v zahradě, kam jsou dívky zavřeny. Její krásy i hrůzy jsou popsaný neuvěřitelně realisticky a z atmosféry tohoto románu vás bude přímo mrazit po celém těle. Dočkáte se neskutečně brutálních chvilek, které v tomto prostředí vznikají. I přesto se do této situace dostalo mnoho okamžiků, kdy se ukáže pravá síla přátelství a člověka.

Rozhodně bych si při čtení netipnul, že tvůrcem tohoto díla je žena. Kniha je plná ponižování něžného pohlaví a nekompromisních chlapských praktik. Úchylnost jednotlivých mužů a jejich touhy jsou popsány natolik přesvědčivě, že autorka musela studovat pány asi hodně dlouho. Popisy jednotlivých scén vám téměř vženou slzy do tváře, protože budete s oběťmi maximálně soucítit.

Pasáže odehrávající se v zahradě se střídají s momenty ze současnosti, kde máte možnost sledovat značně ublíženou Mayu. Dívka si toho musela při několika předchozích měsících vytrpět opravdu hodně, ale přesto se snaží být při výslechu statečná. Je na ní ovšem znát, že policistům příliš nedůvěřuje a působí často odměřeně. No není se čemu divit. Její vyprávění má časovou posloupnost a postupně se tak dozvídáte informace z jejího života před únosem, samotné krušné chvilky u únosců i dramatické osvobození. Vyšetřovatelé tedy tentokrát zaujali vedlejší roli a policie celkově není pro samotný příběh příliš důležitá.

Přestože byste to asi nečekali, i v takto napjatém a nemilosrdném prostředí dostala místo láska. No není to rozhodně klasické milostné vzplanutí, ale určité city jemu podobné se dostanou na scénu. Dokážou se ovšem probojovat na povrch přes hory špíny a zoufalství, které jsou všude okolo?

Bohužel srovnání s mnohem známějším předchůdcem od Thomase Harisse je sice poměrně trefné, ale zároveň může knize i uškodit. Mlčení jehňátek to prostě není. I přesto si troufám tvrdit, že před sebou máte román, který si vás získá realistickou a mrazivou atmosférou a ta vás bude ještě několik nocí děsit. Zejména dívky budou velice pohoršeny z toho, jak může být muž takové sadistické prase.

Sběratel motýlů je uzavřenou knihou, takže jsem velice zvědavý, jakým směrem se bude vyvíjet další díl z této trilogie. Dot Hutchison si mě touto knihou naprosto získala, protože se jedná o jeden z nejzajímavějších thrillerů poslední doby.

Název knihy: Sběratel motýlů
Autor: Dot Hutchison
Překlad: Olga Neumanová