Recenze: David Eagleman – Mozek: Váš příběh

Málokdy na něj pomyslíme. On pro nás přesto dělá úplně všechno. Mozek. Přibližně kilo a půl nevábně vypadající šedé hmoty, která svým tvarem připomíná obyčejný vlašský ořech a konzistencí tuhé želé. A přitom právě v tomto malém množství lidské tkáně se odehrává doslova celý náš život. Na základě elektrochemických impulzů nám mozek překládá všechno, co vidíme, slyšíme i cítíme. Ze světelného záření pro nás vytváří pestré barvy a z molekul roztroušených ve vzduchu lákavé vůně. To, kdo jsme, o čem sníme, koho milujeme i kam v životě směřujeme, vzniká kdesi v temnotě naší lebky.

knihaDavid Eagleman, autor knihy Mozek: Váš příběh, je uznávaný neurovědec, který se ve své praxi zaměřuje především na plasticitu mozku, vnímání času a synestezii. Je držitelem několika patentů a na svém kontě má více než devadesát publikací. David Eagleman však není úspěšný pouze na poli lékařském, ale vyniká také na tom literárním. Je autorem dvou mezinárodních bestsellerů: novely Suma a knihy Inkognito, aneb tajný život mozku. Vedle toho píše také scénáře a uvádí televizní pořad The Brain.

Jak již tedy čtenář může tušit, autor oplývá mimořádnou schopností povýšit odborný text na umělecký zážitek a získávání informací na přímo dobrodružnou „výpravu“. Publikace Mozek: Váš příběh přináší aktuálně dostupné znalosti o mozku, které však podává srozumitelným a poutavým způsobem, takže potěší odborníky i zvídavou laickou veřejnost.

Kniha je rozdělena do šesti na sebe navazujících oddílů. V části Kdo jsem? se dozvíte, co utváří náš mozek a jak mozek předurčuje naši osobnost. Kapitola Co je to realita? vám přiblíží, jak fungují naše smysly a jak pro nás náš mozek vytváří prožívání existence okolního světa. Domníváte se, že jste člověk s pevnou vůlí a jednáte podle toho, co chcete vy? Kdo tady velí? vás tak trochu vyvede z omylu a zároveň vám přiblíží, že zdánlivě banální věci, jako například uchopení hrnečku a upíjení kávy, nejsou banální ani trochu. Volně navazující kapitola Jak se rozhoduji? představí mozek jako parlament a jednotlivé neurony jako poslance, kteří mezi sebou vedou neúprosné bitvy během našich každodenních rozhodnutí.

Říká se, že člověk je tvor společenský. V části Potřebuji Tě? se však dozvíte, jak dalekosáhlý význam má kontakt s ostatními lidmi. Jak funguje empatie, k čemu slouží, jak je možné, že dokážeme odhadnout emoce druhých lidí, co dokáže obyčejné lidi přeměnit v bezcitná monstra, která jsou schopná během genocid vztáhnout ruce na nevinné? Na tyto a mnohé další otázky má neurověda odpověď. Poslední část Co z nás bude? zase dopodrobna zkoumá fascinující i znepokojivý vývoj neuvěřitelných vynálezů. Již dnes je možné doslova vidět jazykem nebo třeba zády. Představa lidí, kteří jsou napůl roboti, možná nepatří jen do sci-fi filmů. A co taková nesmrtelnost? Již dnes existuje ústav, kde jsou uloženi živí-mrtví lidé, kteří na svou nesmrtelnost čekají. Že se vám ze všech těch bizarních představ točí hlava a příliš tomu všemu nerozumíte? Nevadí, protože po přečtení knihy Mozek: Váš příběh už rozumět budete.

Novinku Davida Eaglemana bych vřele doporučila všem zvídavým čtenářům, kteří se chtějí dozvědět něco nového o fungování lidského mozku. Mozek: Váš příběh je srozumitelná, čtivá a zajímavá publikace, kterou si zamilujete.

Je ráno. Slunce už vykukuje nad obzorem, ale ulice jsou stále ještě tiché. V ložnicích po celém městě se postupně začíná odehrávat jedinečný proces: lidské bytosti se probouzejí. Nejsložitější objekt na naší planetě si opět začíná uvědomovat svoji existenci.
Ještě před několika okamžiky jsme spali hlubokým spánkem. Biologické složení našeho mozku se nijak nelišilo od toho současného, jen se změnily vnitřní procesy. Odteď si opět můžeme vědomě prožít každou zkušenost. Čteme odstavce textu a můžeme z nich odvozovat významy. Možná cítíme paprsky slunce na své kůži nebo vítr ve vlasech. Můžeme si uvědomovat, kde máme v ústech jazyk nebo to, že máme na nohou boty. Jakmile jsme jednou vzhůru, uvědomujeme si vlastní identitu, život, potřeby, tužby nebo plány. Začal nový den, takže můžeme myslet na vztahy s ostatními nebo na své cíle. A těmto cílům můžeme podřizovat své jednání. (Str. 71)

Název knihy: Mozek: Váš příběh
Autor: David Eagleman
Překlad: Petr Bokůvka