Recenze: Kelley a Thomas Frenchovi – Juniper – Holčička, která se narodila příliš brzy

Každý rodič se o své dítě bojí. Ve chvíli, kdy se poprvé nadechne, začne jeho matka přemítat nad všemi nástrahami světa, které mohou její dítě potkat. Tento strach už vás nikdy neopustí a je jedno, kolik dotyčnému dítěti je. Už navždycky budete mít větší strach o někoho jiného než o sebe sama. Příběh Juniper – holčičky, která se narodila předčasně – byl sepsán jejími rodiči Kelley a Thomasem Frenchovými ve chvílích, kdy urputně bojovala o svůj život. Kniha se jmenuje Juniper – Holčička, která se narodila příliš brzy.

knihaJuniper se narodila už ve 23. týdnu těhotenství, vážila lehce přes půl kilogramu a měřila jen 29 centimetrů. Její kůže byla tak průsvitná, že jí bylo vidět její malé srdíčko a hlavu měla menší než míček na tenis. Její rodiče už v den jejího narození museli rozhodnout, zda se ji pokusí zachránit, anebo ji nechají zemřít. Kelley i Thomas se rozhodli za život jejich nevyvinuté dcerky bojovat, a tak se dostali do nekonečného kolotoče plného problémů a komplikací. Den za dnem sledovali, jak se jejich dcerka potýká s nástrahami v podobě infekcí, nedovyvinutých plic, tekutiny v dutině břišní atd. Horší dny převažovaly nad těmi dobrými. Často už to vypadalo tak bledě, že jen čekali na chvíli, kdy naposledy vydechne. Pak ale začalo svítat na lepší časy. Malá Junie byla bojovnice a ukázala svým rodičům i jejím ošetřujícím lékařům, že chce žít a že se o své místo na planetě bude rvát ze všech svých sil.

Příběh Juniper a jejího boje o život zaznamenali její rodiče, kteří tak na svět přivedli nejenom úžasné dítě, ale i příběh, který mapuje jejich cestu za šťastným koncem. Do jejich monografie nezapomněli zahrnout poznámky, které si dělali při pobytu v nemocnici, ale i rozhovory s lékaři, sestřičkami a dalším personálem, který se o malou Juniper staral. Vzniklo tak velice komplexní vyprávění, na jehož konci čeká čtenáře – v tomto případě – šťastné rozuzlení.

Kniha Juniper - Holčička, která se narodila příliš brzy je příběhem o tom, jak důležité je v tak vypjaté situaci zůstat lidský a svůj. Mnoho párů, které prošly takovouto zátěžovou situací, se z toho šoku nevzpamatovalo. Mnoho z nich se rozvedlo a nemoc jejich dítěte je nadosmrti rozdělila. Jsou ale tací, kteří se snažili z těchto špatných dnů vzít to dobré a do budoucnosti z této zkušenosti těžit. Tak se k tomu postavili manželé Frenchovi. Je samozřejmé, že často propadali melancholii a zoufalství, snažili se ale před svou dcerou vypadat optimisticky a radostně, protože věřili, že jejich pozitivní energie může pomoct. A tak přes to, že nad nimi lékaři kroutili hlavou, četli malé Junie knihy ze série Harryho Pottera, zpívali jí písničky a vyprávěli historky z jejich běžných životů, aby věděla, že existuje i svět mimo její inkubátor a mimo nemocnici.

Ve vyprávění se střídají oba rodiče. Seznamují čtenáře se svým životem před Juniper, s jejich vzkvétajícím vztahem a snahou mít miminko. A postupně se dostávají k tomu, jak se jejich svět zmenšil pouze na jednu malou místnost v konkrétní nemocnici.

Knihu doporučuji všem, kteří mají dost odvahy na to, aby se střetli s krutou realitou rodičů nedonošených dětí. Je to svět, kde na prvním místě figurují strach a touha po normálnosti. A až daleko za tím se schovává jiskřička naděje, kterou potají živí, i když se bojí, že může nadobro vyhasnout.

Název Juniper – Holčička, která se narodila příliš brzy
Autor    Kelley a Thomas Frenchovi
Překlad     Romana Hegedüsová