Recenze: Shari Lapena – Manželé odvedle

5

Psychologické drama jedné obyčejné americké rodiny nedávno rozhýbalo čtenářský zájem. Příběh manželů, kteří se vydali k sousedům na večírek a nechali doma samotnou svou půlroční holčičku, jistě hýbe žlučí nejedné matce, ale i nejednomu otci. Pro mnohé z nás je to naprosto nemyslitelné a to i v případě, že holčička bude celou noc v klidu spinkat a nic se nestane. Ale co když manželé dorazí rozjaření a opilí z večírku a dětská postýlka je prázdná?

manzele-odvedlePřesně to se totiž stalo manželům z této knihy. Anna, žena a milující matka, která od narození dcery bojuje s poporodními depresemi, poslechne manžela a odejde s ním na večírek k sousedům. Dívka na hlídání ten večer sice nemůže přijít, ale budou přece hned vedle - prakticky z druhé strany jedné zdi. Co se může stát? Vezmou si s sebou chůvičku a budou chodit holčičku kontrolovat každou půlhodinu.

Jenže ono se něco opravdu stane. Snad to nejhorší, co se vůbec stát může. Jejich dcera kolem půlnoci z postýlky zmizí. Anna se propadá do stále větších depresí a není schopna ani přesně určit, co měla dcerka v době zmizení na sobě. Její manžel se zdá být stejně vyděšený. Jenže vyšetřující policista si je téměř jist, že za zmizením dítěte je jeden z rodičů. Zabila Anna v depresi dcerku a manžel ji kryje? Nebo je únos fingovaný a nechali ji zmizet, aby žádali výkupné, které mohou zaplatit Annini rodiče? Nebo za únosem stojí někdo úplně cizí, jak se oba manželé dušují?

Musím se přiznat, že ač kniha Manželé odvedle vypadala hodně lákavě, příliš mě nebavila. Zpočátku se zdálo, že bude skvělá. Příběh byl zajímavý, čtivý, ale nemohla jsem se ubránit podobnosti s Pusinkou Sophie Hannah. Jenže posléze se vyšetřování přestalo hýbat, stále se točilo v kruzích a čtenář se nedozvídal nic nového. Kniha stále dokola sleduje myšlenkové pochody obou hlavních hrdinů - Anny a jejího manžela. Sice v retrospektivním vyprávění objevujeme, že ani jeden z manželů nemá úplně nevinnou minulost a pachatelem může být vlastně kterýkoli z nich, stejně jako kdokoli třetí, ale i tak není četba příliš záživná. Možná je to i tím, že jsem od začátku měla vytipované dva pachatele a postupně se ukázalo, u jedné osoby dokonce už v polovině knížky, že můj odhad byl správný.

Podle mě je kniha naprosto odhadnutelná a dávkování napětí tím ztrácí na efektu. I když se autorka snaží odhalovat zajímavosti o hlavních hrdinech a pachateli postupně, čtenář od počátku tuší, jak to asi je, tudíž ho čtení nijak nepřekvapuje a tím pádem nudí.

V poslední třetině už jsem doufala, že kniha skončí, nebo že nastane nějaký překvapivý zlom. Stále jsem si říkala, že přece nemůže kniha být tak špatná a předem jasná. Že tam bude nějaký hodně šokující efekt, který čtenář nečeká. Na samém konci se sice autorka o něco takového pokusila, ale to byla rána úplně mimo mísu, naprosto zbytečný dodatek, který si mohla odpustit. Lepší by bylo, kdyby detailněji propracovala příběh, pečlivěji ukryla pachatele a překvapení pro čtenáře spojila se závěrečným odhalením.

Kniha Manželé odvedle mě dost zklamala. Čekala jsem napínavý psychologický thriller, ale nakonec to bylo spíše psychologické drama, které působí děsivé pouze na čtenáře, který je již zároveň rodičem. Jinak se podle mě kniha zcela mine účinkem.

Název knihy: Manželé odvedle
Autor: Shari Lapena
Překlad: Jana Kunová